Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Körkortet, tänk om jag måste ta det igen?

kiplon

Recommended Posts

Hujeda mig, så har jag glömt körkortet hemma igen. För femtielfte gången.

Kruxet är att jag byter väska då och då, och så glömmer jag att lägga i plånboken med körkortet i. Så utan både kort och pengar så får jag ibland vara glad att jag åtminstone har en rätt så fulltankad bil.

Vet inte hur många gånger jag fått låna lite slantar av vänner och bekanta för att klara mig över dagen när jag inga pengar har.

vilket alltså innebär att jag ofta är ute och far på vägarna utan körkort, och det är ju inte bra :) Att det är befäst med böter om polisen stoppar en, det vet jag ju. Onödigt dumt, men är man glömsk så får det bli så i värsta fall. Har ju inget annat alternativ när jag liksom inte kommer på att plånboken är kvar hemma förrän jag behöver betala något när jag är borta - och då är det ju så dags.....

Men idag fick jag reda på att det inte räcker med böter om man inte kan visa upp körkortet vid en kontroll, hela kortet ryker. Alltså börja om från början med att ta nytt körkort!! Är det verkligen sant? chockadskeptisk.gif Det tycker jag är alldeles för hårt!!

Idag när vi har teknik till allt så borde någon utveckla en app som "innehåller legitimation och körkort", vid en kontroll så visar man upp beviset i appen och de kan motkolla i sin dator där mitt körkort med foto dyker upp. Ungefär som ett BankId eller nåt. Det tycker jag vore en smart idé??? rolleyes.gif

Inte bara så att körkortet dras in några månader?

Och för dem med nytaget körkort som har "prövotid" eller vad det nu kallas för måste ta om hela körkortet?

Hursom låter indraget körkort när man glömt det ganska hårt men så kanske det är?

Måste finnas någon källa på det.

Man mister INTE körkortet bara för att glömmer det utan det blir böter.

Kan du legitimera dig med annan ID-handling klarar du dig utan böter också.

Detta med körkort. Det visar ju att man har lämplighet att köra bil och är därför ett måste att ha med sig när man kör bil. Men, det är väldigt lätt att glömma körkortet (som ofta ligger i plånboken) om man inte ska iväg och handla eller så. Accepterar polisen den förklaringen, att man glömt körkortet hemma? Hur hanteras den situationen?Rebecca

Du är enligt körkortslagen skyldig att medföra körkortet när du kör fordonet. Undantag från detta är om du kan styrka din identitet med exempelvis pass eller annan godkänd ID-handling.

http://nwt.se/mera/m...icle1126435.ece

Frugan har nyss fått körkort men har inte fått hem det än och det är bara att köra.

Bara hon kan legitimera sig är det ok

Om polisen stoppar dig när du glömt körkortet hemma så tar det inte kortet av dig utan de kan kolla upp vem du är i deras datorer, men när inte körkortet är med får du böta 500 kr.

http://spa.118100.se/körkort/103863

Men idag fick jag reda på att det inte räcker med böter om man inte kan visa upp körkortet vid en kontroll, hela kortet ryker. Alltså börja om från början med att ta nytt körkort!! Är det verkligen sant? chockadskeptisk.gif Det tycker jag är alldeles för hårt!!

Vem fick du "veta" det av :D

Det är inte ens belagt med böter om du på annat sätt kan styrka vem du är, exempelvis genom en passagerare som kan intyga etc.

Edit: Jaja, tvåa på den bollen... :D

Kollade in TS profil och där ser jag till förskräckelse "Gender: Male"

Genast undrar jag i vilken väska plånboken ligger i.

Är det så att plånboken "tappas bort"när man byter sin Hermès mot sin Mulberry?

Kan det vara en manbag som byts ut beroende på veckodag?

Eller är det den klassiska midjeväskan som man hade på Teneriffa -87?

Det kan väl knappast vara i en 85liters Samsonite den ligger i.

Varför har man körkortet i en väska?

Frågorna hopar sig

Kollade in TS profil och där ser jag till förskräckelse "Gender: Male"

Genast undrar jag i vilken väska plånboken ligger i.

Är det så att plånboken "tappas bort"när man byter sin Hermès mot sin Mulberry?

Kan det vara en manbag som byts ut beroende på veckodag?

Eller är det den klassiska midjeväskan som man hade på Teneriffa -87?

Det kan väl knappast vara i en 85liters Samsonite den ligger i.

Varför har man körkortet i en väska?

Frågorna hopar sig

åh hoppsan, såg nu i profilen att jag nog inte angett ordentligt där, såklart ska det ju vara ett "fe" före "male".

Ack, någon Mulberry eller Hermés har jag aldrig ägt. Nä, gamla egenhändigt sydda väskor/kassar i lite olika tekniker är det vad jag har. Den ena är större än den andra, och ska jag ha MBA;n med mig så tar jag den större. Ska det se lite stiligare ut så blir det den mindre osv.....

Men körkortet har jag i plånboken ihop med övriga kort och plånboken har jag i väskan....

Men iaf, så låter det ju vettigt att man inte behöver visa upp körkortet utan att det istället handlar om att kunna legitimera sig. Och det var nog så jag trodde det var, faktiskt!

Det var därför jag blev så ställd när en bekant till mig sa att, "- nä du, du blir t o m av med körkortet om du inte har det med dig när du kör bil och polisen stoppar dig".

Kollade runt på http://www.polisen.se/Lagar-och-regler/Trafik-och-fordon/Trafik/Trafikboter/ men blev inte klokare!

Sen undrar man ju, skulle jag klara av att ta körkortet igen? OCh vilket besvär det skulle bli?

På polisens hemsida kring Lagar och Regler så blev jag också varse bötesbeloppen vid olika fortkörningar och fick mig en tankeställare, jag borde ta det lite lugnare. För jag kör nog alldeles för fort - egentligen.

Full fart Spar tid, är nog ingen bra devis :)

Men iaf, idag finns det appar för det mesta, varför finns det ingen app som kan duga som legitimation eller körkortslapp?

Vi kan ha en app till vår bank och göra inbetalningar, överföringar och allt möjligt. Och den appen får väl anses som säker och enbart jag kan öppna den. Är det ingen som har tänkt på det? Eller är det tekniskt omöjligt att få det säkert?

Kan du inte skanna in körkortet i din telefon eller iPad..

Är det inte lättare att lägga fokus på att komma ihåg körtkortet än att/om man kan ta om det? ;)whistle.gif

Jag har mitt i en sån "korthållare", som jag har i byxorna. Alltid med - oavsett jacka, packning etc. :crossfingers:

Kan du inte skanna in körkortet i din telefon eller iPad..

Bra idé, men enligt den som berättade för mig att man kunde bli av med körkortet om man inte kunde visa upp det vid bilkörning så räckte inte det :) :) hon hade tagit papperskopior på sitt körkort och haft placerat i lite olika bilar osv osv. Men hade fått veta att det inte gällde, det var det riktiga körkortet enbart som dög.

Men jag börjar nog tro att jag fått alldeles fel info av någon som fått detta alldeles om bakfoten :)

Är det inte lättare att lägga fokus på att komma ihåg körtkortet än att/om man kan ta om det? ;)whistle.gif

jo, jag måste skärpa mig :)

Vi kan ha en app till vår bank och göra inbetalningar, överföringar och allt möjligt. Och den appen får väl anses som säker och enbart jag kan öppna den. Är det ingen som har tänkt på det? Eller är det tekniskt omöjligt att få det säkert?

Eftersom du aldrig verkar glömma iPhonen, varför inte skaffa ett fodral till denne med kreditkortsfickor? Finns kanske i rosa med lite blingbling? :borstatanderna:

Fast jag skulle gärna vilja kunna beställa en dublett, jag har två plånböcker för olika syften så jag måste flytta över kortet jämt, glömmer ibland.

Eftersom du aldrig verkar glömma iPhonen, varför inte skaffa ett fodral till denne med kreditkortsfickor? Finns kanske i rosa med lite blingbling? :borstatanderna:

Hon har väl lite Karlssons klister hemma, bara limma på det på baksidan?

Fast jag skulle gärna vilja kunna beställa en dublett, jag har två plånböcker för olika syften så jag måste flytta över kortet jämt, glömmer ibland.

dubblett vore inte dumt, då kunde man ha ett i sin egna bils handskfack och ett på jobbet när jag använder lite andra bilar......ja, egentligen skulle jag nog vilja ha ett tredje också som kunde ligga i plånboken. :)

fy för blingbling på mobilen, uh! totaltgalen.gif

Hon har väl lite Karlssons klister hemma, bara limma på det på baksidan?

Lekte faktiskt själv med den tanken :)

En för svarta och en för vita pengar? :borstatanderna:

åh hoppsan, såg nu i profilen att jag nog inte angett ordentligt där, såklart ska det ju vara ett "fe" före "male".

Ack, någon Mulberry eller Hermés har jag aldrig ägt. Nä, gamla egenhändigt sydda väskor/kassar i lite olika tekniker är det vad jag har. Den ena är större än den andra, och ska jag ha MBA;n med mig så tar jag den större. Ska det se lite stiligare ut så blir det den mindre osv.....

Men körkortet har jag i plånboken ihop med övriga kort och plånboken har jag i väskan....

Men iaf, så låter det ju vettigt att man inte behöver visa upp körkortet utan att det istället handlar om att kunna legitimera sig. Och det var nog så jag trodde det var, faktiskt!

Det var därför jag blev så ställd när en bekant till mig sa att, "- nä du, du blir t o m av med körkortet om du inte har det med dig när du kör bil och polisen stoppar dig".

Kollade runt på http://www.polisen.se/Lagar-och-regler/Trafik-och-fordon/Trafik/Trafikboter/ men blev inte klokare!

Sen undrar man ju, skulle jag klara av att ta körkortet igen? OCh vilket besvär det skulle bli?

På polisens hemsida kring Lagar och Regler så blev jag också varse bötesbeloppen vid olika fortkörningar och fick mig en tankeställare, jag borde ta det lite lugnare. För jag kör nog alldeles för fort - egentligen.

Full fart Spar tid, är nog ingen bra devis :)

Men iaf, idag finns det appar för det mesta, varför finns det ingen app som kan duga som legitimation eller körkortslapp?

Den här är bättre.

post-16839-090910100 1366058685_thumb.png

Jag har mitt i en sån "korthållare", som jag har i byxorna. Alltid med - oavsett jacka, packning etc. :crossfingers:

Men nu var ju TS en speciell sorts male, nämligen en fe-male, och sådana har ju inte byxfickor, de har allt i en väska, och då måste man ibland komma ihåg att flytta över till en annan väska, som matchar omgivningen bättre.

Den här är bättre.

post-16839-090910100 1366058685_thumb.png

Men nu var ju TS en speciell sorts male, nämligen en fe-male, och sådana har ju inte byxfickor, de har allt i en väska, och då måste man ibland komma ihåg att flytta över till en annan väska, som matchar omgivningen bättre.

Female var rätta ordet,

definitivt inte ..... ja, det där ordet jag får knottror av när jag skriver borstatanderna.gif

:) Jodå, finns väl många tjejer som har byxor med fickor på.

Men en liten korthållare får man nog plats med i kavajen, byxan el liknande. Eller sätt up en postit på insidan av dörren kanske?

En fördel när man bor på landet är att man garanterat lär sig det där efter 1 el 2 missade gånger. Annars blir kostsamt att sitta att åka tillbaka och hämta kort/pengar igen.

:) Jodå, finns väl många tjejer som har byxor med fickor på.

Men en liten korthållare får man nog plats med i kavajen, byxan el liknande. Eller sätt up en postit på insidan av dörren kanske?

En fördel när man bor på landet är att man garanterat lär sig det där efter 1 el 2 missade gånger. Annars blir kostsamt att sitta att åka tillbaka och hämta kort/pengar igen.

Jorå, byxor använder vi nog allt. Men förstår du inte hur fult det är med grejer i fickorna :) Det sitter inte bra då :) Så väska är nödvändigt yeahbaby.gif

Jag brukar aldrig kunna åka hem och hämta nåt jag heller, sitter man på nåt några mil bort så gäller det att låna sig fram. Mitt bekymmer då blir att verkligen komma ihåg att betala tillbaka absolut nästa gång jag träffar personen. Skulder ska man inte ha! Och så glömmer jag det också ibland....... och då skäms jag.... Men de känner mig och vet hur jag är.... så det löser sig alltid på bästa vis yeahbaby.gif

Jorå, byxor använder vi nog allt. Men förstår du inte hur fult det är med grejer i fickorna :) Det sitter inte bra då :) Så väska är nödvändigt yeahbaby.gif

Oftast hänger väl ngn jacka el skjorta ner utanför så det behöver ju inte synas om man inte vill. ;) Men det är väl vana/rutin också, hur man har sina kort. Fast, nån korthållare borde man väl kunna hitta som är liten och smidig, och som inte behöver ligga i en väska. Finns väl även såna schyssta telefonfodral med plats för lite kort o sånt. :unsure:

Oftast hänger väl ngn jacka el skjorta ner utanför så det behöver ju inte synas om man inte vill. ;) Men det är väl vana/rutin också, hur man har sina kort. Fast, nån korthållare borde man väl kunna hitta som är liten och smidig, och som inte behöver ligga i en väska. Finns väl även såna schyssta telefonfodral med plats för lite kort o sånt. :unsure:

Fast man ska ju ändå ha med sig telefon och nycklar, eventuellt också en dator och diverse utrustning för att organisera sitt utseende. Försök få ner det i ett par byxor som samtidigt framhäver din snygga rumpa.

Fast man ska ju ändå ha med sig telefon och nycklar, eventuellt också en dator och diverse utrustning för att organisera sitt utseende. Försök få ner det i ett par byxor som samtidigt framhäver din snygga rumpa.

Ja, det är mkt att tänka på :) :) :) så viktigt totaltgalen.gif

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...