Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Ska skaffa billjud, vilken är skillnaden?

Rstattin

Recommended Posts

Hej! Jag har nyss köpt en ny bil och hade därför tänkt slänga in en bas i bilen. Ni som är kunniga på billjud kan gärna gå in på tråden som jag skapade på www.garaget.org och hjälpa mig att välja paket :) Och om ni har massor av information som man borde veta om billjud så är jag tacksam för den informationen.

Hej! Jag har nyss köpt en ny bil och hade därför tänkt slänga in en bas i bilen. Ni som är kunniga på billjud kan gärna gå in på tråden som jag skapade på www.garaget.org och hjälpa mig att välja paket :) Och om ni har massor av information som man borde veta om billjud så är jag tacksam för den informationen.

Vad lyssnar du på för musik och vad är syftet med denna basen?

Har du tänkt byta ut resten av högtalarna eller bara dra på med en massa bas?

Själv höll jag på med sådant för en massa herrans år sedan.

Men en bil är inte direkt den ultimata platsen om man vill ha ett bra ljud.

Kul i en kvart med mycket bas. Men jag skulle hellre köpa kvalitet framför "kvantitet"? i detta fall.

En vettig 8" bas eller en 10" bas räcker nog gott och väl.

Självklart funkar det även med en 12"bas men två är total overkill om man faktiskt vill lyssna och inte bara låta.

Kondensator behöver du när slutsteget ska ha mycket kraft på en gång. Kondensatorn är en liten "kraftbank" som samlar på sig ström och släpper iväg när det behövs.

En vettig 8"bas+ vettigt steg (inte något GAS) t.ex. är vad jag hade köpt. Dessutom så tycker jag att du ska bygga lådan själv.

Oen en 8"bas så kan du få relativt små lådor som inte är skrymmande eller tunga.

Har själv haft Cerwin Vega's Stroker och Orionslutsteg.

Ljudet blev högre när man öppnade dörrarna på bilen. Det krävs alldeles för mycket luft för att använda dessa i en bil med vettigt resultat.

Vad lyssnar du på för musik och vad är syftet med denna basen?

Har du tänkt byta ut resten av högtalarna eller bara dra på med en massa bas?

Själv höll jag på med sådant för en massa herrans år sedan.

Men en bil är inte direkt den ultimata platsen om man vill ha ett bra ljud.

Kul i en kvart med mycket bas. Men jag skulle hellre köpa kvalitet framför "kvantitet"? i detta fall.

En vettig 8" bas eller en 10" bas räcker nog gott och väl.

Självklart funkar det även med en 12"bas men två är total overkill om man faktiskt vill lyssna och inte bara låta.

Kondensator behöver du när slutsteget ska ha mycket kraft på en gång. Kondensatorn är en liten "kraftbank" som samlar på sig ström och släpper iväg när det behövs.

En vettig 8"bas+ vettigt steg (inte något GAS) t.ex. är vad jag hade köpt. Dessutom så tycker jag att du ska bygga lådan själv.

Oen en 8"bas så kan du få relativt små lådor som inte är skrymmande eller tunga.

Har själv haft Cerwin Vega's Stroker och Orionslutsteg.

Ljudet blev högre när man öppnade dörrarna på bilen. Det krävs alldeles för mycket luft för att använda dessa i en bil med vettigt resultat.

Jag lyssnar på all slags musik och jag vill ha en riktigt kraftig bas när den behövs i låtarna. Jag föreslog de där paketen eftersom jag vet att GAS är ett bra märke och att det var ett rätt hyffsat pris. Bygga en egen låda är inget jag vill göra, vill hellre ha det färdigt. Men vad tror du, behövs det ingen kondensator eller kan det vara nödvändigt att köpa så inte batteriet och sånt tar stryk?

Om du har tid och lust får du gärna ta fram något paket med bas + låda + slutsteg :) även en kondensator om det nu behövs. Är tacksam för hjälp eftersom jag inte hållit på med något sånt här innan :)

Jag ska använda ljudet då jag kör bil och inte direkt någon "utställning" med ljud.

rickard1234

Jag håller med ante_77.

Köp en aktiv låda med 8, 10 eller 12 tums bas, ställ den i bilen, koppla kablaget o så är det klart. Det finns inte mkt skillnad i basljud mellan olika märken.

I min Volvo har jag en portad låda med en 12" bas i. Ett separat slutsteg till det o det finns så mkt bas att man kan ha sönder öronen. Eg skulle jag köpt en aktiv låda själv men detta paket var mkt billigare vid tillfället.

http://www.brc.se/ljud-bild-i-bilen/basar/aktiva-baslador/

Hallo en gammal räv inom billjud e jag tävlat i IASCA http://iasca.com/ . Ang strömkabel plusen,skall du ha en kraftig kabel köp minst 35m2 i kvadrat , minst dubbla 10" portad låda 4ordningen eftersom du har en kombi. En kondensator är att föredra pga vid trasienterna drar basen mycket ström vilket kondningen laddas upp och ger full pull, om du inte har det och du spelar mycket bas kan basarna ta stryk och kan gå sönder! i värsta fall slutsteg likaså. Ett bra framsystem likaså. Kontakta dr backes billjud han har skrivit litteratur som du kan låna på biblioteket, om de ej har hemma kan du beställa hem del 1 och 2 . Kolla länken och Ring och fråga ev beställ via dom de har varit aktiva i 28år inom billjud .Köp kvalite typ Mtx låt inte luras av slutsteg som ger 300watt för 1800.-,

http://www.backesljud.se/

Hör av dig om fler frågor mvh jepsson

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...