Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Köpt dator med säljarens Lion installerat. Uppgradera till ML?

jepsson

Recommended Posts

Hallo! Har köpt en imac 20" 2,66ghz. Som rubriken tyder Datorn fick jag men förinstallerat säljarens Lion på nyinstallerat. Jag la in mina uppgifter sk min dator nu.

Men om jag skall uppdatera till Mouintain lion i framtiden, kan jag göra det utan att vara bunden till säljarens apple id på app store?

Eller måste jag göra en hel ominstallation då?

Skall jag göra en kopia på lion 10.7.5 på usb M2 minne med Liondisk maker.

Eller använda en skiva med lion 10.5 på. (Kan va bra om den blåa mappen börjar blinka nån dag)

enligt Apple kan det vara probl med uppgradering till M lion om det var säljarens Apple id.

Någon som vet vill att min flytt skall gå så smidigast som möjligt!

Fel skrivning: skall vara 10.7 inte 10.5 "Eller använda en skiva med lion 10.5 på"

Hallo! Har köpt en imac 20" 2,66ghz. Som rubriken tyder Datorn fick jag men förinstallerat säljarens Lion på nyinstallerat. Jag la in mina uppgifter sk min dator nu.

Men om jag skall uppdatera till Mouintain lion i framtiden, kan jag göra det utan att vara bunden till säljarens apple id på app store?

Eller måste jag göra en hel ominstallation då?

Skall jag göra en kopia på lion 10.7.5 på usb M2 minne med Liondisk maker.

Eller använda en skiva med lion 10.5 på. (Kan va bra om den blåa mappen börjar blinka nån dag)

enligt Apple kan det vara probl med uppgradering till M lion om det var säljarens Apple id.

Någon som vet vill att min flytt skall gå så smidigast som möjligt!

Jag kan inte se vad som skulle kunna strula.

Köp och installera ML med ditt Apple-ID

Vill du rensa alla spår efter tidigare ägare så köp ML och gör ett bootbart USB-installations-minne av det

Boota från det, kör skivverktyget, partionera och formatera om hela hårddisken.

När installationen är klar väljer du att du vill återskapa information från en annan Mac enligt instruktionerna på skärmen.

Du ville väl föra över program och inställningar från din gamla Mac Mini?

Guide

Du köper Mountain Lion med ditt eget Apple ID. Om säljaren har installerat Lion på datorn så kan du inte återgå till Lion, då det är säljarens och inte ditt Lion även om du har köpt datorn. Jag antar att datorn ursprungligen kom med ett annat Mac OS X och att säljaren av datorn har uppgraderat till Lion. Bäst är att inte fortsätta på säljarens installation utan göra en ny med Mountain Lion. I detta även formatera hårddisken. Då slipper du allt som hör till säljaren och datorn blir mer din helt och fullt.

Kan ej ha Moutain lion pga bank id,usb modem etc

Inget problem med Bank ID och Mountain Lion för mig...

Har en liten lokal bank! :superirriterad:

Inget problem med Bank ID och Mountain Lion för mig...

usb modem huawei E3131, icon 505, zte mf 190

Lista allt du påstår inte fungerar i ML.

Och skriv nu inte bara "modem" utan vilket modem det gäller

Men Bank ID är ju en standard, det är ett certifikat och ID som man kan logga in på flera ställen med (används även av vissa myndigheter) så det ska inte spela någon roll vart man är inne med det på... Det ska vara samma för alla. Eller menar du att din banks hemsida inte fungerar med senaste versionen av Safari? Prova Firefox istället då, den fungerar även med de sidor som är specialgjorda för Internet Explorer / Windows.

Kraven på min bank stöder bara 10.6 och 10.7

Men Bank ID är ju en standard, det är ett certifikat och ID som man kan logga in på flera ställen med (används även av vissa myndigheter) så det ska inte spela någon roll vart man är inne med det på... Det ska vara samma för alla. Eller menar du att din banks hemsida inte fungerar med senaste versionen av Safari? Prova Firefox istället då, den fungerar även med de sidor som är specialgjorda för Internet Explorer / Windows.

De som utfärdar Bank ID och e-legitimation i Sverige är Skandia, SEB, Nordea, Ikano, Swedbank, Sparbanken Syd, Sparbanken Öresund, Handelsbanken, Danske Bank, Länsförsäkringar och Telia. (enligt www.elegitimation.se) Och det är samma Bank ID och säkerhetsprogram för alla (även om Bank ID kan ha olika namn hos dem). För att fungera med Mountain Lion behöver man ha senaste versionen av Bank ID säkerhetsprogram. Du säger "liten lokal bank", nu vet jag inte vilken av ovanstående du menar men om vi tar Sparbanken Öresund exempelvis så säger den 10.8 på sin hemsida och fungerar med senaste Safari.

När jag uppgraderade Mountain Lion så sade min bank - Skandia - att de bara gav support upp till 10.6. Det visade sig att Mountain Lion fungerade ypperligt. Vad de menade med support var att om man hade ett nyare system och kontaktade deras kundtjänst och bad om hjälp så kunde de inte ge support på det, för de hade inte systemet själv. Det innebar inte att det inte fungerade. (Nu har jag inte kollat på sistone om de har uppdaterat sig.. jag har inte behövt använda deras kundtjänst för support på Bank ID och inloggning då det som sagt fungerar för mig).

Så jag tycker du ska kontakta din bank och fråga dem exakt vad de menar med att de inte stödjer nyare än 10.7. Mountain Lion är ju redan gammalt idag och vi väntar på efterföljaren... :)

Hej igen ringde tidigare i veckan och hörde mig för! Och de stöder ej M lion, en liten, not upp to date bank har inte swisch än heller! Bara att vänta :superirriterad:

Sen e det de men mina usb modem.

De som utfärdar Bank ID och e-legitimation i Sverige är Skandia, SEB, Nordea, Ikano, Swedbank, Sparbanken Syd, Sparbanken Öresund, Handelsbanken, Danske Bank, Länsförsäkringar och Telia. (enligt www.elegitimation.se) Och det är samma Bank ID och säkerhetsprogram för alla (även om Bank ID kan ha olika namn hos dem). För att fungera med Mountain Lion behöver man ha senaste versionen av Bank ID säkerhetsprogram. Du säger "liten lokal bank", nu vet jag inte vilken av ovanstående du menar men om vi tar Sparbanken Öresund exempelvis så säger den 10.8 på sin hemsida och fungerar med senaste Safari.

När jag uppgraderade Mountain Lion så sade min bank - Skandia - att de bara gav support upp till 10.6. Det visade sig att Mountain Lion fungerade ypperligt. Vad de menade med support var att om man hade ett nyare system och kontaktade deras kundtjänst och bad om hjälp så kunde de inte ge support på det, för de hade inte systemet själv. Det innebar inte att det inte fungerade. (Nu har jag inte kollat på sistone om de har uppdaterat sig.. jag har inte behövt använda deras kundtjänst för support på Bank ID och inloggning då det som sagt fungerar för mig).

Så jag tycker du ska kontakta din bank och fråga dem exakt vad de menar med att de inte stödjer nyare än 10.7. Mountain Lion är ju redan gammalt idag och vi väntar på efterföljaren... :)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...