Jump to content
Just nu i M3-nätverket

QuickTime Pro, iMovie 11, iMovie 06

Marierockland

Recommended Posts

Marierockland

Jag har uppdaterat till Logic Pro 9, tidigare fick man tydligen QuickTime Pro med i Logic Studio paketet, men det verkar finas längre med nu, utan man får köpa själv. Är det värt att köpa QuickTime Pro? Kostar 229kr. Finns det tidslinje på den precis som iMovie 06? Gillar inte alls iMovie sen 6:an försvann, vilket gör att jag fortfarande jobbar i iMovie 06 i min gamla hederliga iMac G5 20* när det gäller eget filmmaterial. Final Cut för komplicerat än för mig.

Ja, det finns en tidslinje i QT Pro, men den fungerar inte precis som iMovie 6. I iMovie 6 så kan du flytta runt separata klipp.

I QT Pro så blir det tillagda klippen ett med resten av filmen. Klippet liksom "smälter ihop" med resten av filmen.

En del av det man kan göra i QT Pro 7 kan man göra i QT 10 (som är gratis).

Jag jobbar också i iMovie 6, för övrigt.

• 3 weeks later...
Marierockland

Tack för svaret! Har tyvärr inte kollat förrän nu men ....Vad vet du om nya Final Cut Pro, är det värt att köpa det?

Och en viktig fråga. köpte ju nya iMac 27 och en extern optisk enhet. Men det finns ingen i DVD med för att göra DVD-skivor för filmer. Tittade på App Store men blev osäker, den enda app som finns är Course för iDVD 11, är det originalet tror du och inte bara en enda kurs?

Som du upptäckt i den andra tråden så är det bara en kurs. Du måste köpa iLife på SKIVA för att få iDVD. Finns bara på begagnatmarknaden, eller om någon återförsäljare sitter på ett gammalt lager av skivor.

iDVD har lagts ner av Apple, men det finns flera andra alternativ på Mac App Store. Så det stämmer inte att det inte finns app:ar, det finns flera stycken. :)

Exempelvis My DVD creator. https://itunes.apple.com/se/app/my-dvd-creator/id514248460?mt=12

iFunia DVDcreator verkar vara ett trevligt och prisvärt program...

https://itunes.apple.com/se/app/ifunia-dvdcreator/id564971534?mt=12

Easy DVD-creator verkar vara ett mer fullödigt program, kostar mer men kanske ger mer också.

https://itunes.apple.com/se/app/easy-dvd-creator/id471833133?mt=12

Vad vet du om nya Final Cut Pro, är det värt att köpa det?

Varför inte ladda ner testversionen och kolla?

http://www.apple.com/se/finalcutpro/trial/

För min del var det definitivt värt pengarma. Har använt en viss konkurrerande produkt en tid (Premiere) och jag får alldeles för många gråa hår av det. FCPX fungerar lite annorlunda än andra liknande program så det blir nog tycke och smak som får avgöra. För mig passar FCPX jättebra och Premiere jättedåligt.

Marierockland

Som du upptäckt i den andra tråden så är det bara en kurs. Du måste köpa iLife på SKIVA för att få iDVD. Finns bara på begagnatmarknaden, eller om någon återförsäljare sitter på ett gammalt lager av skivor.

Tack!

Jag har ju skivan iLife 06 som jag köpte ett år efter jag köpte iMac G5 som hade iLife 05. Kan man uppdatera iDVD 06 sen via Apple store till iDVD 11? Den kan man ju ha då till både iMovie 11 och 06 förmodar jag..?

Marierockland

Varför inte ladda ner testversionen och kolla?

http://www.apple.com/se/finalcutpro/trial/

För min del var det definitivt värt pengarma. Har använt en viss konkurrerande produkt en tid (Premiere) och jag får alldeles för många gråa hår av det. FCPX fungerar lite annorlunda än andra liknande program så det blir nog tycke och smak som får avgöra. För mig passar FCPX jättebra och Premiere jättedåligt.

Tack ska göra det så småningom. Men vill gärna bränner ner film också på DVD och då verkar Toast vara det enda alternativet då man tagit bort iDVD för 06 kan väl knappast bränna senare filmprogram...

Tack!

Jag har ju skivan iLife 06 som jag köpte ett år efter jag köpte iMac G5 som hade iLife 05. Kan man uppdatera iDVD 06 sen via Apple store till iDVD 11? Den kan man ju ha då till både iMovie 11 och 06 förmodar jag..?

iDVD finns inte på Apple store. Ja, du kan ha iDVD till både iMovie '11 och '06

Tack ska göra det så småningom. Men vill gärna bränner ner film också på DVD och då verkar Toast vara det enda alternativet då man tagit bort iDVD för 06 kan väl knappast bränna senare filmprogram...

Man brukar kunna exportera till iDVD, (eller åtminstone till ett format iDVD gillar) från vilket redigeringsprogram som helst.

Så iDVD 6 ska funka för dig. Det finns litet fler teman i senare versioner, men annars är det ingen större skillnad.

Nja, jag listade ju tre alternativ till iDVD i mitt tidigare inlägg - alla finns på Mac App Store. Och det finns fler än dem...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...