Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Kan ett nytt admin-konto snabba upp datorn?

thrandor

Recommended Posts

Har en iMac från tidigt 2008 med en 2,66 GHz processor, 4 GB minne, OS X 10.8.3. Den är ganska långsam i uppstarten och när iPhoto jobbar (mestadels pga många bilder i biblioteket).

Har under åren testat en massa program som jag sen raderat så jag misstänker att det (kanske) ligger en massa gamla processer etc och kör och saktar ner datorn

Fick en idé om att skapa en helt ny admin-användare i Systeminställningar. Skulle sen radera min gamla admin-användare i hopp om att det skulle rensa och snabba upp datorn. (Ska naturligtvis spara alla dokument, bilder och program och "föra över" dessa till den nya admin)

Kör redan med Onyx, MacKeeper och CleanMyMac2 med jämna mellanrum.

1. Skulle detta fungera - att skapa en ny admin och radera den gamla?

2. Finns det några risker med detta.

Tack :-)

Jag skulle nog satsa på en bättre hårddisk (helst SSD) och mer RAM. Senaste Mac OS X är ganska krävande för en så pass gammal dator. Då behövs bättre hårdvara.

Nej, OS X fungerar inte som Windows. Har du slängt ett program så ligger det inte kvar något som körs i systemet eller i någon registerfil som slöar ner systemet. Som mest blir det kvar en .plist-fil, dvs en fil med inställningar mm som tar upp några bytes. Den blir inte aktiv förrän du installerar programmet igen och vill läsa in sin inställningar.

Så avinstallerade program är inte svaret på dina problem med att du upplever maskinen som slöare och de programmen du räknar upp rensar dessutom ut sådana filer om jag inte minns fel.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...