Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Behörigheter på extern hårddisk vid flytt till annan Mac

mutation

Recommended Posts

Tjena!

Jag har tyvärr inte två Mac-datorer så kan inte testa detta själv.

Jag har på min externa hårddisk satt att kontot "Everyone" ska ha "No Access" till alla filer och mappar på hela den externa hårddisken. Utöver detta konto är det enbart två stycken Mac-specifika konton som har Read/Write-behörighet på disken. Detta har jag gjort via Get Info på hårddisken och sedan valt att genomföra ändringarna på "all enclosed items". Disken kör HFS+.

Min fråga är då: Om jag skulle flytta denna externa hårddisk till en annan Mac, är det då så att de som använder den Macen inte kommer kunna göra någonting alls med hårddisken? För de andra två kontona finns ju nämligen inte på den andra macen och Everyone är inaktiverat.

Jag misstänker att det är så att de inte kommer komma åt den.

Det här är egentligen mest av nyfikenhet för att försöka förstå Macen ytterligare lite bättre. :)

Är det någon som har koll på hur det ligger till?

MVH

Linus

En disk är i sig själv stendum och vet ingenting. Rättigheter och allt annat sätts av OS.

En disk vet inget själv om sitt innehåll - i alla fall inte på rättighetsnivå etc (den har ju en liten liten hjärna som sköter binär nivå och skriv/läs-funktioner - men det är en annan sak).

Detta gäller alla OS - även Win, Linux, etc.

Så det lagras inte direkt heller någon metadata nånstans på disken som "berättar" för det OS som läser disken (oavsett dator) vilka rättigheter som finns?

• 7 months later...

Kopplar du in disken till en annan Mac så kommer de rättigheter som är satta finnas kvar. Det är däremot inga problem att ändra rättigheterna och komma åt filerna på Mac #2. Dvs är det ingen säkerhet att sätta rättigheter på filerna. Det fungerar endast som säkerhet så länge skivan används på den dator där rättigheterna är satta eller vid fildelning. Dvs en användare utan admin-rättigheter kan inte komma åt filerna om de använder din dator. På samma sätt så kan en användare som ansluter till din dator via nätverket bara se de mappar och filer denne har rättighet att läsa.

Vill man vara säker på att filerna på en skiva inte faller i orätta händer så måste man kryptera skivan.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...