Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Wi-Fi parkoppling med Ipad 4 Retina

Leif BL

Recommended Posts

Hej!

I måndags överaska jag min fru med en iPad 4 Retina 128 GB. Hjälper henne med den att ställa in diverse inställningar.

Har för övrigt iMac 27" och en Macbook Air 13" och en HTC One X, alla dessa är klara för att trycka för utskrift, men inte iPaden där kör jag fast.

Skrivaren jag har är Canon MG 8250 trådlös med Wi-Fi och AirPrint.

Jag får inte till det att hitta 8250 med iPaden eller tvärtom.

Någon som har god kunskap om hur jag går tillväga.

Mvh Leif BL

Om det ska gå att använda Canon-skrivaren till AirPrint måste programvaran i skrivaren (firmware) ha version 2.000 eller senare. Kontrollera skrivarens programvaruversion med hjälp av anvisningarna nedan och uppdatera programvaran om det är nödvändigt.

Du måste ha en USB-kabel och en PC (Windows eller Mac OS X) för att kunna uppdatera skrivarens programvara.

Skriv ut mönster för Test av bläckmunstycken för att kontrollera skrivarens programvaruversion.

-> [ Skriva ut testmönster för munstycken ]

Programvaruversionen skrivs ut längst ned i mönstret som "Ver. X.XXX".

http://www.canon.se/Support/Consumer_Products/products/Fax__Multifunctionals/InkJet/PIXMA_MG_series/PIXMA_MG8250.aspx?faqtcmuri=tcm:87-866361&page=1&type=faq

Kolla vilken programvaruversion du har på skrivaren enligt ovan.

Kolla även om du hittar skrivaren genom Canons print-app eller om den inte dyker upp där heller. Heter på Appstore "Canon Easy Photo Print". Den ger dig mycket fler utskriftsmöjligheter från iPaden än vad airprint klarar samt att du även kan scanna direkt från skrivaren till iPaden. Bilder eller PDF'er.

Kolla in AirPrintActivator...

http://en.kioskea.net/download/download-22627-airprint-activator

Det är en 3:e parts app som man kör på en dator i nätverket som gör att man kan skriva ut från just ipad eller iphone. Egentligen är det till för skrivare som inte stödjer Apples AirPrint funktion. Enda nackdelen är att datorn måste vara på för att det ska fungera.

Hemma hos oss fungerar det bra då vi har en Mac Mini som i princip alltid är på, har en HP Photosmart nånting som just inte stödjer AirPrint och med denna app så fungerar det.

Tack för svar! har upptäckt bland mina papper att min MG8250 har version 1.010 och att den senaste versionen är 3020.

Återkommer när V 3020 är nedladdat om iPaden och MG8250 hittar varandra för utskrift.

Då kan jag meddela att nu fungerar utskrift från iPaden....härligt !!

I och med det så tackar jag er så mycket för den kunskap ni gett mig och troligen till andra.

Mvh Leif BL

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...