Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kan MacBook Pro 13'' Retina generera 2560x1440 upplösning?


besnikfazliu

Rekommendera Poster

besnikfazliu

Hej

Köpte en MacBook Pro 13'' Retina och en extern skärm Philips 272P4QPJKEB/00 som klarar upplösning 2560x1440p.

Upplösningen är samma som Apple Cinema Display. Eftersom datorn klarar upp till 2560x1600p borde inte vara något problem att få ut det jag behöver (2560x1440p), trodde jag. Men så var inte fallet.

Jag kopplade via HDMI men jag får inte ut upplösningen som jag behöver. Kontaktade Apple Support och dom tyckte att jag ska testa min dator på en Apple Cinema Display 27'' för att se om datorn klarar av 2560x1440p upplösning. (jag trodde att dom borde kunna detta) Äger tyvärr ingen sådan :)

På skärminställningar väljer jag "Bäst för extern skärm"

Undrar om någon har erfarenhet av koppling MBP 13'' Retina och Apple Cinema Display? .... eller Philips 272P4QPJKEB/00 ?

Misstänker att själva HDMI-kopplingen är problemet ...

 

Tack på förhand :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken upplösning får du på din externa skärm då?

Använder du en HDMI kabel av version 1.3 eller nyare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

besnikfazliu

Vilken upplösning får du på din externa skärm då?

Använder du en HDMI kabel av version 1.3 eller nyare?

 

Misstänker att det är 1920x1200. Hörde också att HDMI-porten klarar inte mer än 1920x1200 ..... det förklarar en del ... ang kabelversion har jag ingen aning, bara tog en jag hade hemma. Trodde skulle vara lätt :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör motsvarande upplösning, men med dvi-koppling. Då krävs det iaf Apples specialadapter som tar hjälp från usb-porten för att klara av skärmens upplösning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

besnikfazliu

Jag kör motsvarande upplösning, men med dvi-koppling. Då krävs det iaf Apples specialadapter som tar hjälp från usb-porten för att klara av skärmens upplösning.

 

Kör du alltså 2560x1440 med Mini DisplayPort till Dual-Link DVI-Adapter ?

 

 

http://store.apple.com/se/product/MB571Z/A/mini-displayport-till-dual-link-dvi-adaptern?fnode=51

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör du alltså 2560x1440 med Mini DisplayPort till Dual-Link DVI-Adapter ?

 

 

http://store.apple.com/se/product/MB571Z/A/mini-displayport-till-dual-link-dvi-adaptern?fnode=51

Stämmer det, på en Dell 27'' Ultrasharp. Hade hoppats slippa adaptern när jag bytte upp mig från MBA till MBP Retina, men den behövdes. Har inte testat HDMI dock...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har din skärm en DisplayPort ingång borde även en MiniDisplayPort -> DisplayPort kabel klara av att ge den önskade upplösningen. En sådan kabel är betydligt billigare än Apples dyra Dual-link DVI kabel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

besnikfazliu

Stämmer det, på en Dell 27'' Ultrasharp. Hade hoppats slippa adaptern när jag bytte upp mig från MBA till MBP Retina, men den behövdes. Har inte testat HDMI dock...

 

jag kör MPB Retina, och den funkar inte med HDMI. Provade Apple-s MiniDP till DVI idag också, funkar inte trots att dom i butiken kollade och sa att den ska funka. Jag får en MiniDP till DP-adapter på tisdag som jag hoppas att den fungerar annars får det bli samma adapter som du har ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

besnikfazliu

Har din skärm en DisplayPort ingång borde även en MiniDisplayPort -> DisplayPort kabel klara av att ge den önskade upplösningen. En sådan kabel är betydligt billigare än Apples dyra Dual-link DVI kabel.

 

hoppas det ... dom är lite svåra att få tag på verkar som ... har beställt kabel och adapter som kommer på tisdag ... hoppas det löser problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har din skärm en DisplayPort ingång borde även en MiniDisplayPort -> DisplayPort kabel klara av att ge den önskade upplösningen. En sådan kabel är betydligt billigare än Apples dyra Dual-link DVI kabel.

Nej, vissa upplösningar klarar inte grafikkortet utan extra stöd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

besnikfazliu

Nej, vissa upplösningar klarar inte grafikkortet utan extra stöd.

 

Nu gott folk. Köpte en Deltaco miniDP->DP kabel och det funkar perfekt :) Köpte även en liten adapter miniDP->DP bara för att prova och den funkar perfekt också. Kabeln kostade under 200kr och adaptern typ 80 tror jag

Nöjd :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, vissa upplösningar klarar inte grafikkortet utan extra stöd.

Ser nu att jag var lite snabb i mitt svar. Med DP-ingång är kanske möjligheterna att det ska fungera större, vilket senaste inlägget stöder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...