Jump to content
Just nu i M3-nätverket

MacBook Air 11" vs MacBook unibody

Landberg

Recommended Posts

Hej!

Min MacBook unibody 2008 har börjat strejka och jag funderar på att köpa en MacBook Air. Efter att ha testat 13" och 11" så har jag bestämt mig för en 11" med följande konfig:

1,7 GHz Intel Dual-Core Core i5, Turbo Boost upp till 2,6 GHz

8 GB 1600 MHz DDR3L SDRAM

128 GB flashminne

Hur står den sig mot min gamla unibody från 2008, 2,4 GHz, 8GB ram?

Det jag gör mest är Final Cut Pro 7 och Lightroom. Någon som har erfarenhet? Till detta hör att jag kommer att relativt snart skaffa en iMac till de riktigt tunga grejerna.

Jag är bara ute efter prestandan sins emellan. Jag vet om skillnaden på storlek m.m.

Utan att riktigt veta så kan jag tänka min att en Air sopar banan med din gamla burk.

5år är en evighet inom denna branch

Utan att riktigt veta så kan jag tänka min att en Air sopar banan med din gamla burk.

5år är en evighet inom denna branch

Ja det känns lite som att den måste kännas mycket kvickare?

Den betydligt snabbare SSD/flashdisken i Airen gör sitt också.

Bra att du väljer 8GB också, det saknar jag helt klart i min som bara har 4.

Finns det något som jag inte kommer klara av att göra med Airen som jag kunde med min Unibody?

Hej, jag har en 11" air men men i7 processorn. Den är ungefär 2-4 ggr så snabb som min gamla MBP med 2,4 GHz processor vad det gäller filmkodning och den är mycket rappare i Aperture där den gamla datorn kroknade helt. Den har sämre grafikprestanda än den gamla datorn, men det ha blivit bättre i och med de optimeringar man har gjort i OSX med tanke på retinamodellernas dåliga prestanda. SSD disken är bra jämfört med de gamla mekaniska diskarna men den i min maskin har dåliga prestanda (jag har 512 GB) jämfört med den som jag kört i en 15" retina MBP. Du kan med andra ord förvänta dig klart bättre prestanda är min bedömning. Nu har du haft mer minne i din gamla maskin än vad jag hade så skillnaden blir kanske mindre. Jag tror du har ungefär motsvarande processor som jag hade i min gamla MBP men det är lite svårt att veta.

Thunderbolttillbehören som finns får tyvärr datorn att krascha ibland.

Prestandamässigt är den bara bättre eftersom du jämför med en MB och inte en MBP. Det är ju expansionsportar som saknas. Å andra sidan har du USB3.

Skärmen har lite dålig färgåtergivning på 11" modellerna.

Tack så mycket! Ah färgåtergivningen är det jag är räddast för. Men jag får jämföra med andra datorer tills jag lär mig den.

Men kort och gott så är det en kvickare dator?

Jag har en MBA med exakt samma konfiguration som den du tänker köpa.

Jag tycker den är mycket bättre än min iMac från 2011 som har 16 gig ram, bättre processor och ett hyfsat grafikkort.

MBA startar på 13-20 sekunder mot 45-75 sekunder för iMacen och alla program startar snabbare helt tack vare SSD och 8 gig ram. iMacen är mer uthållig och bättre på grafiktunga program. Skärmen är ganska bra men inte fantastisk på MBA.

Låter bra! Då blir det en beställning i veckan!;)

Hur är skillnaden på skärmarna? Är det någon som vet?

Hur är skillnaden på skärmarna? Är det någon som vet?

Vad jag vet är att pixlarna sitter bra mycket tätare i MBA än din Macbook från 2008. Det syns tydligt i mina ögon i alla fall. Annars är färgåtergivningen ganska lika, d.v.s inte jätte bra.

Är i samma sits som trådskaparen. Men jag ska nog försöka hålla ut tills en ny uppdaterad Air släpps.

Okej tack! Jag har helt slutat med att vänta efter nya modeller osv. Jag behöver en dator nu, idag och då blir det den som finns ute nu.

Jag har en Air 2011 11" och skärmen är klart blåaktig i tonen. Inget vidare om du vill ha professionell bildkvalitet. Fö är den bra. iMacen 21" är något varmtonad så skillnaden är ganska stor om man lägger dem bredvid varandra.

post-363-051148300 1366645684_thumb.png

• 2 weeks later...

Jag har en Air 2011 11" och skärmen är klart blåaktig i tonen. Inget vidare om du vill ha professionell bildkvalitet. Fö är den bra. iMacen 21" är något varmtonad så skillnaden är ganska stor om man lägger dem bredvid varandra.

Jag fick min Air igår! Jäklar vad kvick den är! Med tanke på att en iMac väntar runt hörnet som arbetsdator så får apple släppa vilka uppdateringar som helst i år utan att jag skulle ångra mitt köp.

Tänkte på det du skrev om blåaktig skärm, när jag jämför Airens skärm med min gamla MacBook unibody så är Airen varmare. När jag jämför med printade foton så stämmer de mer med Airens skärm än Unibodyns så det känns riktigt bra!

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...