Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Köpråd

Guest

Recommended Posts

Varning för lång text! Hoppa ner till det fetstilta om du vill slippa kuriosa.

Nu är det dags för en ny dator. Senaste (och första) datorköpet var en HP ProBook 4710s sommaren 2009.

Tröttnat på Windows och vill prova något nytt och eftersom jag snart kommer skaffa en iPhone 5 så känns en Mac lämpligt.

Jag var först inställd på iPad men känner nu att det vore ett ytterst korkat val.

Anledningen till att jag övervägt iPad beror på att jag bara surfar dvs. främst efterfrågar en surfdator samtidigt som jag har svårt för touch pad (tydligen ska MacBook ha den bästa touch paden?).

Jag är dock inställd på att börja studera förr eller senare och jag spenderar många timmar framför datorn och då känns en iPad som en dålig idé.

Hemma gör jag i princip inget annat än att surfa (maila, nätverka, streama) och när jag ska redigera bilder gör jag det i PicMonkey.

Jag är dock inne på välja en utbildning som kan ställa högre krav på min dator utöver ordbehandlingsprogram som t.ex. Photoshop.

Med andra ord känner jag att jag vill välja det säkra före det osäkra.

Jag var inne på MacBook Air för dess portabilitet men insåg snabbt att nya MacBook Pro med Retina-skärm var överlägsen.

Förutom Retina-skärm så är jag verkligen glad över att se en HDMI-port (som jag hade fått för mig aldrig skulle komma till Mac).

Min nuvarande dator är stor och tung med en skärm på 17,3-tum och en vikt på ca 3 kg.

Jag har i princip använt den som en stationär dator eftersom den är allt för osmidig att bära runt (att ta med den ut kommer inte på fråga).

Med andra ord vill jag inte ha en stor och tung dator igen. När jag köpte den tänkte jag "ju större desto bättre" men så tänker jag alltså inte nu.

När datorn var ny höll batteriet i ca 4 timmar men eftersom den står på samma plats så har laddaren alltid varit kopplad vilket kanske ha påverkat batteriet negativt.

Idag håller batteriet inget alls och dör inom någon minut om laddaren kopplas ifrån.

Datorn har kraschat flera gånger, till en början pga. av upphettning - nu har jag en kylplatta.

Annars så har den fyra USB-portar, en HDMI-port, en VGA-port, en ethernet-port och en DVD-spelare/brännare.

Jag har endast haft behov av USB-portarna och HDMI-porten.

Nu är jag alltså inställd på en MacBook Pro med Retina-skärm 13-tum eftersom den verka ha vad jag efterfrågar.

Jag undrar dock om jag behöver 128 GB lagring eller 256 GB lagring...

Just nu upptas 94 GB av min lokala hårddisk fast det inkludera Windows och massa program jag inte ens vet vad det är...

Själva användarkontot upptar ca 25 GB och då är det ändå mycket "annat". Bilder, filmer och ljud ligger under 10 GB.

De flesta dokument har jag lagrade i Google Drive och jag har för avsikt att börja lagra bilder, filmer och ljud i en molntjänst också (ev. Dropbox). Fast jag vill synka dvs. ha både i en moljtänst och lokalt.

Jag fotar/filmar väldigt sällan men det är ju något som kan ändras men det känns ändå som att det kommer ta lång tid innan jag kommer upp i större mängder.

Så med denna vetskap, räcker 128 GB för mig eller bör jag satsa på 256 GB? Det skiljer 2000 kr.

Vad kostar det att "konfigurera" dvs. utöka lagringen i efterhand? Säg från 128 GB till 256 GB? Om ett sådant behov skulle komma i framtiden.

Jag har för avsikt att någon gång i framtiden digitalisera analoga fotografier, men jag lagra alltså inget annat material än mitt eget på min dator + datorprogram.

Så ingen hänsyn behövs tas till musik, filmer, serier eller spel. Lyssna på musik, se på film/serier eller spela spel gör jag alltid online.

128GB räcker för dina ändamål idag. Men kanske inte imorgon om du skaffar dig andra datorvanor.

Det går att montera en ny större SSD-sticka i framtiden men det är dyrt och är inte helt vanliga och lätta att få tag i.

Och kanske inte heller att rekommendera att ge sig på själv.

OWC säljer. http://eshop.macsales.com/shop/SSD/OWC/Aura_Pro_Retina_2012

Om du kan, köp 256GB direkt.

Hej, jag köpte min MBP 2010 och har aldrig ångrat mitt köp.

Valde mellan 13 0ch 15 tum länge..

Men valde 15 tum, ett val jag aldrig ångrat.

Viktmässigt är det ju ingen större skillnad men den används ofta svt play TV på resor och i sängen!

Är man två som vlll titta är det en bättre stl.

Prisskillnad, ja.

Min MBP kostade 15995 2010 och då var det mycket pengar( ja även idag) men så mycket jag använder den för foton, mm, har den varit värd varenda krona.

Min har ju en gammal hårddisk, 320 GB.

Har 209 GB kvar att fylla med bilder och då har jag runt 6000 bilder i den.

Var och tittade på de nya modellerna som nu finns och , ja inte har de blivit sämre!

Tunnare, snabbare och bilden är fantastiskt även om min "gamla" fortfarande spöar alla PC som finns/funnits här i huset.

En kompis har en MBP som tuggar vidare efter snart 7 år så de håller.

Lycka till

128GB räcker för dina ändamål idag. Men kanske inte imorgon om du skaffar dig andra datorvanor.

Det går att montera en ny större SSD-sticka i framtiden men det är dyrt och är inte helt vanliga och lätta att få tag i.

Och kanske inte heller att rekommendera att ge sig på själv.

OWC säljer. http://eshop.macsale...Pro_Retina_2012

Om du kan, köp 256GB direkt.

Mina datorvanor lär nog inte ändras imorgon. Sen är jag helt inne på molnlagring.

Angående SSD-sticka så kanske det är dyrt "nu" men när/om det blir aktuellt kanske jag har råd?

Måste bara tillägga att jag inte förstår vad som menas med "Kan konfigureras med 256 GB, 512 GB eller 768 GB flashlagring."

Kan jag eller kan jag inte uppgradera lagringsutrymmet senare?

Valde mellan 13 0ch 15 tum länge..

Men valde 15 tum, ett val jag aldrig ångrat.

Viktmässigt är det ju ingen större skillnad men den används ofta svt play TV på resor och i sängen!

Är man två som vlll titta är det en bättre stl.

Prisskillnad, ja.

Min MBP kostade 15995 2010 och då var det mycket pengar( ja även idag) men så mycket jag använder den för foton, mm, har den varit värd varenda krona.

Skärmstorleken är jag på det klara med. Jag vill INTE ha 15-tum även om det känns rätt för dig.

Jag var faktiskt inne på MacBook Air 11-tum så det är 13-tum modellen jag vill ha.

Måste bara tillägga att jag inte förstår vad som menas med "Kan konfigureras med 256 GB, 512 GB eller 768 GB flashlagring."

Kan jag eller kan jag inte uppgradera lagringsutrymmet senare?

Aha, menar de att jag i samband med beställningen kan välja 256 GB, 512 GB eller 768 GB istället för 128 GB?

Aha, menar de att jag i samband med beställningen kan välja 256 GB, 512 GB eller 768 GB istället för 128 GB?

Exakt.

Flashdisken (hårddisken) går att byta ut till en större i framtiden men de går inte köpa i vilken datorbutik som helst.

Det är nog i stort sett enbart OWC som tillhandahåller eftermarknadsuppgraderingar för Retina modellerna.

Exakt.

Flashdisken (hårddisken) går att byta ut till en större i framtiden men de går inte köpa i vilken datorbutik som helst.

Det är nog i stort sett enbart OWC som tillhandahåller eftermarknadsuppgraderingar för Retina modellerna.

Svårt att bestämma mig. Följ gärna samma diskussion här.

2000 kr extra för 128 GB extra eller 2595 kr för en tidsmaskin på 2 TB.

Jag föredrar hellre lagra lokalt än i tidsmaskinen (Dropbox kommer fungera som backup eller tvärtom, beroende på hur vi ska se på saken).

2 TB har jag inte behov av men det ger mig lite perspektiv på värdet av 2000 kr.

Förresten omvandlade jag valutan hos OWC och det blir ju ca 2004 kr för uppgradera till 240 GB (Aura Pro + Envoy Pro) eller ca 3785 kr för 480 GB (Aura Pro + Envoy Pro).

Såg installationsvideon också bara för skojs skull och det såg ju inte så avancerat ut.

Fast återigen kanske smidigare att köpa 256 GB och istället uppgradera längre fram till t.ex. 480 GB.

Hm...

Tänk på att moms och tull tillkommer när du handlar från OWC

Sant. Det tänkte jag inte på. Men oavsett så var det ju inte så förskräckligt dyrt om behovet nu skulle finnas. :)

Tänk på att du inte kan fylla en hårddisk. Du måste ha "skvalpmån". För att datorn överhuvudtaget ska fungera med alla processer, i bakgrunden måste det finnas runt 10 GB ledigt. För att ha någon form av marginal bör man aldrig understiga 20 GB. Så vore jag du skulle jag satsa på en 256-hårddisk. Lite bilder och musik fyller en hårddisk FORT............

Jag har provat lagring i molnet och kommit fram till att det kräver hög hastighet på bredbandet, annars segar det bara ner datorn när det är stora datamängder som ska flyttas. Då är en extern hårddisk klart lämpligare för säkerhetskopiering.

Tänk på att du inte kan fylla en hårddisk. Du måste ha "skvalpmån". För att datorn överhuvudtaget ska fungera med alla processer, i bakgrunden måste det finnas runt 10 GB ledigt. För att ha någon form av marginal bör man aldrig understiga 20 GB. Så vore jag du skulle jag satsa på en 256-hårddisk. Lite bilder och musik fyller en hårddisk FORT............

Fast jag har under 10 GB bilder/filmer/ljud trots alla år... Betänk att jag som sagt inte ladda ner musik (när jag skriver ljud är det alltså egna ljudfiler). Jag tror jag har ca 7 GB bilder, filmer och ljud för vara mer exakt.

Förstår faktiskt inte vad 93 GB upptas av, endast 7 GB vet jag. Får undersöka saken. Finns så mycket program och förinstallerade saker som jag inte använder.

Jag har provat lagring i molnet och kommit fram till att det kräver hög hastighet på bredbandet, annars segar det bara ner datorn när det är stora datamängder som ska flyttas. Då är en extern hårddisk klart lämpligare för säkerhetskopiering.

Vet inte vad du har för hastigheter eller vilka datamängder du har. Molnet är något jag redan har kommit in i och bestämt för för utnyttja fyllt ut. Det enda jag inte har bestämt mig för är om jag ska låta allt ligga i molnet eller även på lokala disken. Syftar inte på program utan just bilder, filmer, ljud och text. Extern hårddisk kan vara ett alternativ till lokala disken men jag tycker det är smidigare med lokala disken.

Dum fråga kanske... Men när det står 128 GB och 256 GB lagring, är det då exkl. OS X eller finns det något redan från början som upptar lagringsplats? Typ förinstallerade program och hur stor plats upptar det? Hur många program finns förinstallerade? Jag som har en HP ProBook 4710s har massa förinstallerade program både från MS och HP...

Dum fråga kanske... Men när det står 128 GB och 256 GB lagring, är det då exkl. OS X eller finns det något redan från början som upptar lagringsplats? Typ förinstallerade program och hur stor plats upptar det?

Min disk är på 120GB och jag har nyttjat 46GB av dem. Då har jag installerat en del program, blandat stora och små. Men jag har ingenting i Bilder, Dokument, Filmer, Nerladdningar... de lagrar jag på annan disk, och även musikbiblioteket ligger på en annan disk.

Min disk är på 120GB och jag har nyttjat 46GB av dem. Då har jag installerat en del program, blandat stora och små. Men jag har ingenting i Bilder, Dokument, Filmer, Nerladdningar... de lagrar jag på annan disk, och även musikbiblioteket ligger på en annan disk.

Med annan hårddisk menar du extern hårddisk? Hur gör du backup? Har du två hårddiskar eller lagrar du i molnet också?

Svårt det här. Måste fundera.

128 GB räcker nu och jag kommer lagra i molnet. Om jag tvunget måste backa up molnet och det inte skulle få plats på lokaldisken så finns ju alltid extern hårddisk (eller kosta på en uppgradering).

256 GB för lagra både lokalt som i molnet. Frågan är om det är värt 2000 kr... Om 128 GB räcker nu och ett tag framöver så kanske en uppgradering kostar mindre, eller så använder jag min externa hårddisk eller förlita mig helt på molnet alternativ lagra i mer än ett moln.

Det lutar mer åt 128 GB just nu men jag har inte bestämt mig riktigt än.

Med annan hårddisk menar du extern hårddisk? Hur gör du backup? Har du två hårddiskar eller lagrar du i molnet också?

Nja, jag har en en stationär (Mac Pro) med 3-4 diskar i, så de är alla interna för mig. Tänkte mest att i o m att jag inte "lagrar" ngt på min systemdisk, och har en del program installerade - att det kunde hjälpa dig beräkna din storlek. Dvs min installation + lite program är 46GB. Jag har 74GB ledigt på en 120GB-disk - dvs ungf det som du skulle få över till lagring.

Min 120GB SSDdisk kostade lite drygt 1.000, så 2.000 låter ungefär som vad en 256GB-disk skulle kosta. Har du pengar till en 256GB, så ta det redan nu. Låter mkt med 256GB, men det kan försvinna rätt fort med... :crossfingers:

Backup'er gör jag mot en annan disk med CCC (Carbon Copy Cloner). Första gången en ren klon så man har en bootbar disk. Sen kan man forstätta så den bara skriver över/uppdaterar det som ändrats sen förra gången. Time Machine är säkert riktigt bra. Är jag som aldrig riktigt kommit in i det bara. Har alltid kört det sättet, så man är väl mer van vid det. Man hittar ett sätt som passar och fungerar, sen kör man det. :) Sen har jag lite filer på Dropbox med, men inget övrigt i "molnet".

.

• 2 weeks later...

Dum fråga kanske... Men när det står 128 GB och 256 GB lagring, är det då exkl. OS X eller finns det något redan från början som upptar lagringsplats? Typ förinstallerade program och hur stor plats upptar det? Hur många program finns förinstallerade? Jag som har en HP ProBook 4710s har massa förinstallerade program både från MS och HP...

Nej, kapaciteten på diskar mäts alltid i storleken på det totala utrymmet. Så det innebär att OS och eventuella program också tar del av samma utrymme. Så 128/256 GB minus OS & program.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...