Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Vill inte längre ha delad iPhoto mellan användare! Hur gör jag?

fredalmari1

Recommended Posts

fredalmari1

För några år sedan fick vi hjälp med att ordna så att alla användare på vår familjedator fick delad iPhoto. Nu vill vi ändra tillbaka till att alla har sin egen iPhoto, eftersom det blivit alldeles för många bilder när man har delad.

Hur ska vi göra detta? Tacksam för svar!!

Har alla användare varsitt konto på Macen?

Var ligger iPhoto-biblioteket nu?

Hur har du det med backup?

fredalmari1

Har alla användare varsitt konto på Macen?

Var ligger iPhoto-biblioteket nu?

Hur har du det med backup?

Vi har fyra användarkonton (inloggningar) som alla har delad iPhoto. Tror att iPhoto ligger i Delat-mappen, men jag vet inte riktigt om vi har backup på det... Men om jag tar ut iPhoto ur Delat-mappen, kommer vi då inte dela iPhoto längre? Var ska jag isåfall lägga det? :)

Då får du kopiera iPhoto-biblioteket tre gånger och flytta det en gång. Så här:

Stäng av iPhoto (om det är igång).

Se till att ta backup på allt. (Har du Time Machine så räcker det.)

Logga in som användare A.

Håll nere Alt (på tangentbordet) och dra iPhoto-biblioteket från "Delat" till "Bilder".

Vänta tills kopieringen är klar.

Logga in som användare B.

Håll nere Alt (på tangentbordet) och dra iPhoto-biblioteket från "Delat" till "Bilder".

Logga in som användare C.

Logga in som användare D.

Håll INTE nere Alt (på tangentbordet) och dra iPhoto-biblioteket från "Delat" till "Bilder".

Nu flyttas biblioteket, inte kopieras.

Första gången respektive användare startar iPhoto så säger iPhoto att den inte hittar biblioteket utan ber dig leta upp det. Navigera till "Bilder" och peka ut biblioteket.

fredalmari1

Då får du kopiera iPhoto-biblioteket tre gånger och flytta det en gång. Så här:

Stäng av iPhoto (om det är igång).

Se till att ta backup på allt. (Har du Time Machine så räcker det.)

Logga in som användare A.

Logga in som användare B.

Logga in som användare C.

Logga in som användare D.

Håll INTE nere Alt (på tangentbordet) och dra iPhoto-biblioteket från "Delat" till "Bilder".

Nu flyttas biblioteket, inte kopieras.

Första gången respektive användare startar iPhoto så säger iPhoto att den inte hittar biblioteket utan ber dig leta upp det. Navigera till "Bilder" och peka ut biblioteket.

Tusen tack för svar!! Jag ska försöka detta. En fråga bara, jag tror inte att vi har Time Machine fixat, är det superviktigt med backup eller kan jag genomföra detta utan det? Finns det isåfall risk för att bilderna försvinner?

Tusen tack för svar!! Jag ska försöka detta. En fråga bara, jag tror inte att vi har Time Machine fixat, är det superviktigt med backup eller kan jag genomföra detta utan det? Finns det isåfall risk för att bilderna försvinner?

Backup är ALLTID viktigt. Det räcker ju att du förlorar bilderna EN gång.

(Det här är inte mer rískfyllt än allt annat man gör på datorn, om det är det du vill veta.)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...