Jump to content
Just nu i M3-nätverket

OS X kalender, förvalda poster

kiplon

Recommended Posts

Ni som kikar i detta forum kontinuerligt kanske har sett mina tidigare inlägg i denna kalendercirkus? https://forum.macworld.se/topic/157093-os-x-kalender-synkad-med-outlook/

Nu har jag Exchangesynk mellan 3 iOS-enheter och Outlook 2007 på PC;n jag nödgas ha på jobbet. Det fungerar iofs kanonbra, men tyvärr kan jag inte använda Apples kalendrar i min macdatorer. Apples kalender vill inte synka via exchange med Outlook. Vägrar helt enkelt! superirriterad.gif Att lösa det har jag gett upp...

Frustrationen växer, har iofs ett fungerande bra kalendersystem men saknar så att inte kunna använda kalendern i ffa MBA;n när jag är på språng och har den med.

Så nu har jag bestämt mig, i första hand är det ju jag som ska använda kalendern och ett digitalt kalendersystem kan inte byggas på jag ska kunna dela en kalender på jobbet som en ren snällhet från min sida.

Men nu till det problem som uppstår när jag ska lägga in OS X kalendrarna i systemet. Jag måste då ändra förvald kalender under iOS-prylarnas systeminställningar ->E-post, kontakter, kalendrar -> Kalendrar -> Förvald kalender, till iCloud istället. Men alla inlagda poster då? Puh! vilket jobb. Har ju lagt in massor hela året ut. Finns det något sätt att migrera samtliga inlagda poster från exchange till iCloud?

I iPhones är kalendern lite jobbig eftersom det inte finns någon veckovy, det har jag löst med Week Cal som jag gillar skarpt. Jag har använt digital kalender rätt länge för allt som inte behövt bokas jobbet och känner mig bekväm med digitalt kalenderanvändande, ända tills den dagen för en månad sedan ungefär som jag fick en iPhone i arbetet, och som jag snabbt la upp jobbmailen (Outlook 2007) i, och det var ju inga problem. Därför kändes det naturligt att också använda kalendern i Outlook i telefon via exchange, det ångrar jag nu. Har aldrig använt kalendern i Outlook förut och vill eg inte nu heller.... armskeptisk.gif

:)

har du skärmen i liggande läge istället för stående så får du veckovy per automatik i iphonen. =)

Du kan säkert exportera din exchange kalender till fil och sedan importera filen i iCal och i en iCloudkalender.

Lycka till!

har du skärmen i liggande läge istället för stående så får du veckovy per automatik i iphonen. =)

Du kan säkert exportera din exchange kalender till fil och sedan importera filen i iCal och i en iCloudkalender.

Lycka till!

den liggande vyn hade jag faktiskt glömt bort att den fanns. Brukar ju ha telefon i låst läge... ) Men Week cal;s vy är bättre..

att exportera kalendern går kanske att göra, men hur? Nu har jag ju inte tillgång till Outlook på någon dag men har nog kollat runt i funktionerna i den och som jag tror så går det inte att från den exportera något till kalendern i macen. Jag misstänker att migreringen eller exporten måste göras från någon iOS-enhet? Kanske via iTunes, men iTunes har jag varit så lite i kontakt med och risken är stor att jag trycker fel så att jag sabbar alltihopa. Så är dt iTunes som gäller så är jag mkt tacksam för en anvisning på hur man isåfall gör...

Det visar sig att det går bra att överföra poster från outlook och exchange till Kalendern i macen. Jag hade några poster som jag hade mailat till mig själv och de gick bra att få in. Kruxet är att jag har så förskräckligt många poster så filerna blir så många och varje post blir en fil som tillsammans utgör ett enormt stort mail med väldigt många bifogade filer i.

Så den enda teknik jag kan komma på är att maila mig själv posterna för månad för månad. så det är hantverk som ska göras, det enda jag slipper är att skriva in posten på nytt i Kalendern, men tidsmässigt och effektivt så vete sjutton. Kan nästan gå på ett ut...

Kruxet blir nog också att det kommer att bli en väldans massa dubbelposter i iOSenheterna, när jag väl slår på Förvald kalender iCloud istället...

Så någon automatiserad teknik verkar inte gå, manuellt hantverk på ett eller annat sätt blir det.....

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...