Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Låååångsam filhantering NAS-MacMini

GL61

Recommended Posts

Hej

Har följande setup

Modem/router-- 4G Dlink DWR923

Switch -- Netgear 5ports gigabitswitch

NAS -- QNAP TS269Pro innehållande 2 st WDC WD30EFRX-68AX9N080.0 som körs som stripade.

Mac -- MacMini mitten 2011 // OS x 10.8.3 // 2,5ghz // 4gb 1333 ram // sata toshiba 500gb 5400rpm

Från modemet --- kabel till NG switchen, från switchen -- kabel till NAS samt Mac.

När jag gör bredbandstest via bredbandskollen samt speedtest får jag mellan 50-60 mb/s. (även om jag kör wifi) Wifi avstängd på modemet.

När jag skall kopiera fil från mac till NAS eller tvärtom kommer hastigheten upp till max 10mb/s ... vilket är otroligt frustrerande.

Har jag en ok hastighet vid kopiering eller är det något jag gjort fel eller glömt att ställa in?? Jag kör AFP filhantering.

Har även provat med min Mac Air med ssddisk samt 8gb ram,,, med samma usla resultat.

Provad att använda "samba" inställning på NAS,, men då säger mac att den inte hittar mapp eller fil!!!

Tacksam för förslag eller tips.

mvh

nybörjare på mac.

Du får nog förtydliga dina prefix. Menar du Megabyte, Megabit, millibit?

Hursom så har väl TS-269 Pro även USB interface? Samma långsamma hastighet även via USB?

Nu har väl förvisso ingen av dina datorer USB3.0 men drygt 20 Megabyte/sekund borde komma upp i över USB2.0

Du får nog förtydliga dina prefix. Menar du Megabyte, Megabit, millibit?

Hursom så har väl TS-269 Pro även USB interface? Samma långsamma hastighet även via USB?

Nu har väl förvisso ingen av dina datorer USB3.0 men drygt 20 Megabyte/sekund borde komma upp i över USB2.0

Tack för svar... Mbit/s skall det vara.

Att kopiera många små filer tar avsevärt längre tid än en enda stor fil, om antalet bytes (totalt) är samma. Så vad kopierar du?

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...