Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Skulle en Macbook Pro funka för mig?

Nightcap

Recommended Posts

Halloj där Macworldare,

Min Mac Pro börjar bli lite seg i svängarna (mest grafikkortet, som även är halvtrasigt, men ett nytt sådant blir rätt dyrt), så jag tänkte köpa nytt så småningom.

Till saken hör även att jag ska på utbytesstudier nästa vår och då gärna har med mig något trevligare än en netbook (som är min enda bärbara för närvarande).

Egentligen har jag alltid gillat stationära datorer och har hittils sett en iMac som den bästa ersättaren.

Dock har jag på senare tid börjat inse fördelarna med en bärbar samt att en stationär kan bli lite krånglig att släpa med till utlandet...

Hursom, det egentliga enda kravet är att jag inte vill byta ner mig i prestandard, även fast jag byter till bärbar.

Idag har jag som sagt en Mac Pro med 2x2.66GHz Dual-Core Xeon, ATI Radeon X1900 XT 512MB samt 11GB 667MHz FB-DIMM.

Jag har en skärm som jag gärna fortsätter använda samt att datorn är kopplad till en förstärkare (via optisk) samt en TV.

Mest blir det surf, film, kontorsarbete (även lite PS etc) samt spel lite då och då (typ StarCraft, WoW och Sim City).

Skulle en Macbook Pro klara av allt detta?

Vilken av modellerna i dagsläget borde jag välja?

Sedan så har jag ju egentligen inget superbrådskande behov av en ny dator, så när gissar ni att nästa generations Macbook Pro kommer?

Kommer den under 2013 så kan jag ju egentligen vänta...

Tack på förhand! :)

Processormässigt så spöar samtliga 2012-2013 års modeller din Mac Pro med hästlängder.

Har du tänkt spela lite spel så är väl en modell med lite vassare grafikkort att rekommendera.

Och då är det bara 15" modellerna som finns att välja på.

Du använder datorn nästan på samma sätt som jag använder.Foto tar kanske större andel av mitt användande av datorn, dock gör jag absolut allt med min dator t.ex. surf, mail, kontors, foto, video, film, musik, spel, tv m.m.

Du kan göra allt med en laptop dock kommer den inte att hålla lika länge som en stationär dator som t.ex. iMac eller nya Mac Pro (när den kommer under 2013) men kostar dock lika mycket "i princip". Jag hade rekommenderat en iMac eller Mac Pro 2013 (när den kommer) i stället för en MacBook Pro. Och köpt en MacBook Air eller iPad som komplement. Jag själv kör min Gamla MBP och kommer att köra med iPad när MBP "dör" och jag kommer att köra stationärt plus iPad.

Som sagt så har jag tidigare haft ögona på en iMac, men har börjat se fördelarna med en ordentlig bärbar mer och mer.

Att kunna åka till flickvännen eller till föräldrarna och fortfarande kunna plugga/jobba, och inte minst att ha något att ta med sig på utlandsstudierna...

Både en stationär och en bärbar blir nog lite för dyrt och en iPad har jag - men den klarar tyvärr inte av samma sorts arbete som en "riktig" dator.

Men ni säger att en Macbook Pro klarar av att köra två skärmar i hög upplösning, har samma optiska ljudutgång som min Mac Pro och klår denna prestandardmässigt?

Jag har lite dålig koll på Macbook Prons cykel, men när uppskattas nästa komma?

Tackar på förhand. :)

Som sagt så har jag tidigare haft ögona på en iMac, men har börjat se fördelarna med en ordentlig bärbar mer och mer.

Att kunna åka till flickvännen eller till föräldrarna och fortfarande kunna plugga/jobba, och inte minst att ha något att ta med sig på utlandsstudierna...

Både en stationär och en bärbar blir nog lite för dyrt och en iPad har jag - men den klarar tyvärr inte av samma sorts arbete som en "riktig" dator.

Men ni säger att en Macbook Pro klarar av att köra två skärmar i hög upplösning, har samma optiska ljudutgång som min Mac Pro och klår denna prestandardmässigt?

Jag har lite dålig koll på Macbook Prons cykel, men när uppskattas nästa komma?

Tackar på förhand. :)

Japp en MBPr kommer klara av det du vill göra. Frågan du bör ställa dig hur länge (antal år) du vill att datorn ska klara av att vara huvud dator.

Jag förväntar väll mig ungefär 5 års användande av en dator (kanske 3 "bra" år).

Min Mac Pro är från 2006 och fungerar fortfarande bra, förutom grafikkortet och Apples restriktioner på vad jag kan installera på den.

Det känns nästan som att det med Macs är bättre att inte köpa "top-of-the-line" utan att istället byta upp sig kontinuerligt.

Att köpa både en stationär och en "mindre bra" bärbar kostar ju även ca 10k mer, något som jag inte riktigt har råd med, och en bärbar behöver jag nog (och vill då inte ha en kompromiss där).

Någon som vet ungefär hur Macbook Pro befinner sig i sin cykel?

Kommer det att komma en ny före jul? :)

Att ta med sig en bärbar när du ska plugga utomlands är ju tveklöst lättare än en iMac. Även om den är smidig så blir det ju i princip en extra resväska, alternativt skicka den med post...

Länkarna nedan kan du få ett hum om är det kan tänkas komma en ny Appel produkt.

Mac Rumors Buyer's Guide

Appel Köp Guiden

Vad jag tror kommer det en ny MacBook Pro efter sommaren. Intel släpper sin nya CPU i Juni.

Som dom andra skriver så är ju en MacBook Pro 15 eller en MacBook Pro 15 Retina dator du bör satsa på, Den senare har ju SSD som standard och bättre skärm men tänkt på att minnet går inte att sätta i mer i efterhand (MBPr)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...