Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Svart skärm vid boot från startdisk


sprinklern

Rekommendera Poster

Hej alla Genier.

Har inte hört av mig på länge för det mesta har glidit skönt på ett bananskal.

Nu är jag helt ställd då min Mac Pro (2007) är helt ostyrig.

Det började med att den frös när jag hade Safari, Neolffice och Mail igång. Resetade den med startknappen och startade om den sen. Allt på skärmen kom tillbaka som sist (Lion), det såg ut som en skärmbild av den förra, därefter har jag inte kunnat få igång den.

Har provat med dom flesta varianterna av knapptryckningar vid uppstart, som verbose "hardware diagnostics" och annat. Skärmen fungerar jättebra då men inte när jag vill få tag i Boot from optical drive.

Har även kört "Reser Pram-kombinationen och isolerat backup-batteriet i en halvtimme för att tömma all presetinformation, men icke. Datorn är lika bångstyrig som innan.

Jag skriver detta på min iPhone som numer blir min kontakt med Cyberrymden och väntar på det förlösande svaret.

Massor av Tack på förhand.

" Lost in Space"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du bytt grafikkort i din MacPro till något 3:e parts utan Apple EFI?

Skärmen är alltså helt svart när du startar datorn och håller inne ALT?

Eller är skärmen grå med ett Äpple efter tjongljudet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyttade ämnet till rätt avd

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Pocahontas.

Du ser att jag inte har varit här på länge. Detta är ju ett boot-problem och inget grafik-problem. Vem eller vad gör så att skärmen slocknar efter att jag startat med C-tangenten, jag hör att den läser in startsidan för installation och fortsätter lite till efter en tyst minut. Trycker jag på Space efter ca 4 minuter så startar disken som efter en sleepperiod men inget händer.

Ang. grafikkort så är allt original, det enda jag gjort är att ha byggt ut minnet till 5 G.

Skärmen är en LG 2253 TQ , den visar en upplösning på 1920X1080 när jag kollar menyn på skälva skärmen. När jag försöker boota från en startdisk ( Leopard och Snow Leopard) så går skärmen ner i sparläge, vilket betyder att det inte finns någon signal från grafikkortet. Borde inte Macen ha en annan upplösning när man har resetat Pramet.

Kör Lion från en extern disk via FireWire 400. Har även en extern Western 1.5 TB för Timemachine. Dessa externa enheter är bortkopplade vid mina försök att få livet tillbaka (mitt och datorns).

Hoppas detta ligger på rätt avdelning nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppsan, kan vara ett grafikproblem.

Har rådfrågat ett Macsnille som säger att Apple har haft problem med lödningarna på deras grafikkort , tar mellan 1-6 år innan man märker något.

Tydligen är det komplicerade uppstartrutiner så vid bootförsök går skärmen ner i vila .

Tipset blev att skaffa ett Radeon 5770. Funkar det så kör jag vidare .

That's all.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...