Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Skadar man batteriet om man alltid har laddaren i?

David.thomsson

Recommended Posts

David.thomsson

Jag har börjat använda min MBA lite mer som en stationär dator. Har köpt mus o tangentbord, usb-hub och en minidsiplay-vga adpater så jag kan ha en större skärm. På grund av detta har jag känt attde inte är så meningfullt att ladda ur datorn varje dag så jag har därför alltid laddaren i. Kan det på något sätt skada batteriet? Skulle Apple isåfall fixa det gratis? Sen undrar jag också hur stor chansen för en "inbränning" är (MBA 13" 2012). Jag använder nämligen macens skärm som

sekunder display och har endasten digital klocka, datum och en text med vilken musik som spelas. Allt de på en grå bakgrun. Hur sor chans är risken för innbränning då? Fixar Apple de?

David

post-66741-073782900 1365453968_thumb.jpg

Jag har också en MBA som jag också hade extern skärm ansluten till, däremot så drog jag ur batteriet kontinuerligt då och då. Ofta dockade jag också ur den då jag behövde ha den med mig.

Batterierna mår bra av att laddas ur helt då och då. Så vill man att batterierna ska hålla länge och att batteridriftens tid ska behållas så behöver batterierna användas och också laddas ur då och då. I skrivande stund hittar jag inte sidan på Apples hemsida om hur man vårdar batterierna, men det finns en hel del nyttigheter att läsa där om det.

Numera använder jag MBA;n uteslutande som bärbar, den externa skärmen har jag skippat. Istället införskaffades en begagnad iMac som får vara stationär.

Det funkar sanslöst bra, och jag slipper alla externa enheter som ska dockas ur hela tiden, unDock Now till trots.....

En bärbar dator ska vara bärbar, tycker jag :)

det finns t o m ett tillägg lr prenumeration som man kan lägga in i kalendern som påminnelse en gång i månaden om att ladda ur batterierna helt. Enjoy wireless life. Charge notebook, påminner den en gång varje månad. Iofs en ren kuriosagrej och helt onödig, men de kan ju finnas dem som tycker att det är bra med en sådan påminnelse.

David.thomsson

det finns t o m ett tillägg lr prenumeration som man kan lägga in i kalendern som påminnelse en gång i månaden om att ladda ur batterierna helt. Enjoy wireless life. Charge notebook, påminner den en gång varje månad. Iofs en ren kuriosagrej och helt onödig, men de kan ju finnas dem som tycker att det är bra med en sådan påminnelse.

Så det räcker att ladda ur batteriet bara en gång i månaden? :)

Så det räcker att ladda ur batteriet bara en gång i månaden? :)

Ja, det är vad Apple skriver i den dokumentation du fick med datorn. :)

David.thomsson

Ja, det är vad Apple skriver i den dokumentation du fick med datorn. :)

Okej, tack för hjälpen :) Vet du något om innbränning? :)

Vet du något om innbränning? :)

Vilken slags? Talar du om bildskärm eller att bränna en skiva? Vilken typ av skärm? Vilken typ av skiva och vilken typ av data?

Fast du borde nog starta en ny tråd, så fler har chans att se och svara.

David.thomsson

Vilken slags? Talar du om bildskärm eller att bränna en skiva? Vilken typ av skärm? Vilken typ av skiva och vilken typ av data?

Fast du borde nog starta en ny tråd, så fler har chans att se och svara.

Om du kollar på bilden ser du att jag på macens skärm bara har en klocka och datum på en grå bakgrund. Jg har hört att det kan bli typ skuggor kvar på skärmen även om man t.ex surfr i safari, typ att pixlarna fastnar. Men jag startar en ny tråd :)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...