Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Utöka trådlöst nätverk med Airport Express

Rolandmac

Recommended Posts

Har en AE som basstation och router och vill utöka mitt trådlösa nätverk för bättre åtkomst och har prövat att ansluta en Airport Express.

Jag har två möjligheter antingen bygga på det trådlösa eller ansluta den till ethernet. Har fabriksåterställt den för att börja från noll.

I Airportverktyg kommer det inte upp någon symbol för expressen medan internet och AE finns representerat. Den kommer emellertid upp under "Andra basstationer"

Här har jag tagit mig igenom inställningarna och eftersom jag inte vill skapa nytt nätverk utan ansluta till innevarande nätverk så har jag tryckt fram "alternativa vägar"

och markerar detta här, MEN då vid "nästa" fortsätter den att den vill skapa nätverk vilket jag inte vill så då avbryter jag där och blir ????. I det här försöken har jag

kört Expressen trådlöst.

Vad göra för att få upp symbolen för Airport Express?

Dessutom går det att ethernet koppla den och få samma trådlösa nät eller bara utöka etablerat trådlöst nät?

Finns inte alternativet "Utöka ett trådlöst nätverk" i rullgardinsmenyn vid Nätverksläge i AirPort-verktyg->Trådlöst fliken när du konfigurerar din Express?

Kopplar du Expressen via Ethernet så är det väl bara att brygga den och välja samma SSID och krypteringsnyckel som din Extreme?

svar 1 Kanske fick jag till en dålig förklaring. Jag kommer aldrig så långt att Airport expressen kommer upp som bild i nätverkskartan i Airportverktyget. Jag har bara fått upp den under

"Andra Airport basstationer" som finns uppe i högra hörnet och när jag knappar denoch fortsätter så händer det jag beskrev ovan.

svar 2. Så om jag kopplar den till ethernet kommer jag då att få behålla mitt trådlösa nätverk och vad kryssar jag då förutom

bryggläge?

Det är helt korrekt, har du en ny eller återställd Airport-enhet så skapar den ett "annat nätverk" och då är ditt alternativ följande:

1: Du vill ställa in enheten trådlöst och då måste du i din lista över nätverk byta till det nätverk som enheten skapar och sen konfigurera den att ansluta till befintligt nätverk, t ex bryggläge då du redan har en router som sköter av routing-funktionen.

2: Du kopplar in dig mot enheten med nätverkskabel och gör samma procedur som ovan via airportverktyg. Skillnaden är att du inte behöver byta trådlöst nätverk under inställningsfasen, vilket då också är svar på din fråga två här ovan.

Kika här under kap. 3 för inställningar av en AirPort-enhet.

Här är manualen specifikt för AirPort Express

Tack mattem. Nu har jag fått upp symbolerna för nätverket med Internet, AE och Airport Express som alla lyser grönt. Och jag har valt att prova med ethernet koppling mellan Extremen och Expressen. Min sista fråga är då vilket Nätverksläge jag skall ha i Expressen. Den ställde in sig direkt på "Anslut till ett trådlöst nätverk" Skall den inte stå på "Utöka ditt trådlösa nätverk"? Min idé är att få en bättre trådlös signal på denna våning (3:e). Extremen står på våningen under (2:a). och tar hand om den våningen + 1:a vån.

Har du den fortfarande kopplad med kabel mellan enheterna? I så fall ska det skapa ett nytt nätverks med samma namn, lösenord och kryptering som ditt redan befintliga nätverk. Detta är också den metoden som ger bäst signalstyrka och hastighet.

Är det inte möjligt att koppla ihop enheterna med kabel mellan våningsplanen så ska den utöka trådlöst nätverk. Ansluter den bara så ger den ingen egen förstärkt signal ut. Men tänk på att du får inte bättre trådlöst nätverk än vad expressen och extremen får mellan våningsplanen. Så är det dålig signal på plan två trådlöst så blir det ju inte bättre med en Express som ska förstärka en redan dålig signal.

Då är det bättre att du köper "nätverk över elnätet" av typen homeplug som du kopplar mellan enheterna så agerar elnätet trådat nätverk mellan enheterna. Expressen ställer du då in som jag beskriver överst, för bästa trådlösa styrka på plan tre.

Verkar positivt att ansluta Expressen med ethernet kabel från AE. Jag fick ju som sagt en direkt koppling som angav "anslut till trådlöst nätverk" inte "skapa" vilket jag naturligtvis kan ändra det till. Frågan är om jag har anslutit kabeln rätt. Jag fick upp under proceduren en bild som angav att jag skulle ansluta till WAN kontakten (streckad cirkel) vilket jag gjorde. Gissar att jag kanske skulle ansluta till LAN i stället

och att den tror att jag vill koppla den till mitt modem och inte till AE. Stämmer det?

Du ska koppla från LAN på router till WAN-porten på din Express. WAN på din router kopplas ju till modemet.

• 8 months later...

Hej! Ny här, i vart fall när det gäller registrering.

Nå, jag har ett problem liknande det som Roland beskriver och ber om ursäkt för att jag gräver upp en gammal tråd. Vi har i vart fall flyttat in i ett riktigt gammalt hus. Tjocka tegelväggar och, ja, kanske de sämsta tänkbara förutsättningarna för att ha ett fungerande trådlöst nätverk i lägenheten. Till saken hör att lägenheten är rätt så nyrenoverad med egentligen rätt bra IT-struktur - det finns ett IT-skåp med en ingående lina samt åtta utgående (finns två ethernet uttag per rum i fyra av rummen). I IT-skåpet sitter det en router för, ja, internet, telefoni och även tv, om man är lagd åt det hållet. Vi har alltså rätt så bra med ethernet-uttag i rummen.

Nu till problemet, jag har två AExpress och en AExtreme, som jag vill använda till att bygga ett så effektivt trådlöst nätverk som möjligt i den här signaldödande lägenheten.

Min spontana tanke är att koppla in alla tre enheterna i var sitt ethernet-uttag i var sitt rum och sedan låta dem skapa nätverk med samma namn, men kommer enheterna fatta att de ska byta till den AirPort med bäst mottagning? Alla tre enheterna är ju kopplade indirekt till varandra genom den där routern i skåpet. Att utöka nätverket kommer ju bara, som jag förstår det att ge bra koppling mot Expressen och kass koppling mellan Expressen och Extremen, som i det fallet skulle vara den som skapade ett nytt nätverk för de andra två att utöka.

Jag vill egentligen, kort och gott, bygga ett trådlöst nätverk som drar nytta av den befintliga trådade aktitekturen.

Hoppas det inte blev för oklart...

Du har helt rätt i dina tankar. Koppla ihop allt mot centralen via kabel, ställ in "skapa nytt nätverk" på varje enhet ute i lägenheten med samma SSID, lösenord och kryptering. Sen ska enheterna i den bästa av världar automatiskt koppla mot den accesspunkt som ger bäst förutsättningar beroende på i vilken del av lägenheten du är.

Jag kör på det sättet i vårt gamla hus med tegelväggar för att få ut bra signal och prestanda. Jag har låst varje accesspunkt till olika kanaler så jag kan på det viset se vilken av accesspunkterna jag är uppkopplad mot. Om detta är det bästa eller om alla ska köra på samma kanal vet jag inte.

Här finns en nyttig guide från tidningen TechWorld

Tack för svar!

Jag testade att expandera gemensamt nätverk och visst fungerade det! Jag upplever att enheterna är riktigt bra på att förstå min tanke och de tar bara några sekunder på sig att byta station när man knallar omkring i lägenheten och närmar mig en ny station med bättre mottagning. Jag har inte testat med att köra på egna kanaler men jag tror det skulle kunna vara ett bra verktyg i felsökning eller om man vill se till att placera stationerna så de uppkopplade enheterna byter station på bästa möjliga "plats" - alltså, att man inte råkar ha en "skarv" precis i favoritfåtöljen.

Själva installationen kunde egentligen inte varit enklare och jag gjorde precis som du skrev när det gäller SSID, kryptering och lösenord.

Utöka trådlöst nätverk, ja, trådlöst, känns verkligen inte som någon optimal lösning.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...