Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Radera i extern hårddisk?

vlapet

Recommended Posts

Hej

Har nu köpt en Mac och vill flytta över mina saker från min WD hårddisk till Mac men när jag kopplar in den i MACen så kan jag inte göra något på hårddisken, kan inte radera eller flytta till den eller från den?

Jag hittar den alltid under enheter i Finder.

Men kopplar jag hårddisken till PCn då är det inga problem att jobba inne i hårddisken.

Jag har även hårddisken ibland kopplad till min WD mediaspealre i vardagsrummet och via närverket kommer jag åt hårddisken och då kan jag ändra och flytta saker i den för du kommer den upp under delat i finder som WDTVLive, hur kan det vara så?

tacksam för svar

Vlapet

Enkelt. OS X kan inte utan extra programvara skriva till ntfs, filsystemet som du antagligen har på din externa disk. OS X kan bara läsa saker från en ntfs-disk. Det är inte mer konstigt än att t ex Windows varken kan läsa hfs+, det filsystem som används i OS X.

Att det fungerar över nätverket är för att då är det en utdelning, en $Share, där man anger rättigheter att läsa/skriva till en mapp, fil, hårddisk, kopplat till en användare. Datorn som disken är kopplad mot måste dock kunna läsa/skriva till disken, men för datorn som man använder "i andra änden" kvittar det om det är en server i indien som kör Solaris eller Unix eller en det är din gamla Windows-dator som delar ut rättigheterna för att läsa/skriva till disken. Då spelar filsystemet i botten ingen roll.

Vill du utan extra programvara kunna skriva till disken från både OS X och Windows måste du formatera om den i ExFat, men då försvinner allt innehåll på den så du måste kopiera det innan till en annan disk under tiden. Eller så låter du disken vara utdelad från din Windowsburk.

EDIT:

Du kan alltid kopiera över innehållet från din externa disk till din mac, men inte flytta det eftersom flytt innebär att du måste skriva till disken när filerna tas bort i överföringen till din mac. Vid kopiering sker enbart läsning från disken, inte skrivning som vid flytt.

Hej mattem och tack för dina svar,

Har du tips på någon programvara som är bra att ha för just detta, att kunna skriva ntfs?

Hur vet jag, kan man se på hårddisken vilken typ det är, när jag köpte denna hårddisk sa de i affären att man ska kunna använda den på både Mac och PC.

ExFat är det ett program som man kan köpa? och är det enkelt att formatera om?

Tack

vlapet

Kopiera över dina viktiga filer från hårddisken om du har några.

Partionera om disken till ExFat med skivverktyget i din mac om du vill kunna använda disken till både Mac och PC.

Kommer du enbart ansluta disken till Mac kan du lika gärna använda Mac OS Extended (jornalförd) som filsystem.

Skivverktyget hittar du snabbast via spotlight. Skriv skivverktyg i sökfältet när du klickat på lilla förstoringsglaset längst upp i högra hörnet av din skärm.

Markera din hårddisk och klicka på partionera knappen.

Välj önskad partionslayout

Välj önskat namn på partionen

Välj önskat filformat

Klicka på alternativ och välj MBR om du vill använda ExFat och kunna koppla disken till gamla Windows XP datorer, annars välj GUID.

Klicka sen på använd.

Har du tips på någon programvara som är bra att ha för just detta, att kunna skriva ntfs?

Tuxera NTFS

Det luriga här är om du har som krav att din mediaspelare ska komma åt disken. Inte alls säkert att den stöder ExFat, då är du låst till att fortsätta använda NTFS. HFS+, filsystemet i OS X klarar den garanterat inte av.

Gör en sökning på OS X och NTFS så får du upp ett antal förslag. Använder inte nfts själv så jag vet inte vilket som anses vara det bästa programmet för ändamålet.

De har rätt i affären om att disken fungerar på en PC och Mac, eller snarare den fungerar till OS X, Windows, Linux, Unix, Solaris osv... men med rätt filsystem som stöds av operativsystemet. I 99% är diskarna förformaterade i ett filsystem som stöds av Windows, oftast fat32 eller NTFS. Är de förformaterade i HFS+, dvs till Mac brukar det stå att det är en "mac-version" av disken. Ibland så kostar dessa diskar dessutom mer än motsvarande "PC-disk". Men det är enbart trams för att de ska tjäna mer pengar på konsumenters okunskap, är bara att formatera om till valfritt filsystem när du kommer hem. Du kan alltid köpa en "pc-version" av en disk, behöver inte ens stå att den stöds av OS X för det gör den, Finns inget som är mac eller PC-diskar. Precis som att det inte finns bildskärmar som är för PC eller Mac, eller skrivare, eller externa DVD-enheter eller .... osv.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...