Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Boota iMac från USB?

Saleee

Recommended Posts

Hej

Det är så att jag har en iMac 27 tum, mitten 2011.

Jag ställer mig frågan om min iMac kan överhuvudtaget boota från USB. Har en Win 7 bootbar USB som fungerar att boota på Macbbok Air, Mac mini, Macbook Pro 15 Retina.

Är det något fel eller finns inte den funktionen att boota från USB på min iMac?

MVH

Saleee

Har du flera hårddiskar i din iMac? SSD + vanlig HDD? Flera USB-diskar inkopplade?

BCD (startkonfigurationsdata) på din Win7 USB är väl lite dum eller ska man säga statisk.

BCD kanske är inställd på Disk1/Partion0, vilket stämmer för alla dina andra datorer men enbart en hårddisk i.

När USB-minnet ska bootas i din iMac som har fler inkopplade diskar kanske Win7 USB-minnet blir Disk2 men BCD säger fortfarande att Win7 installationen finns på Disk1.

En tanke bara. Det är ju lögn i helvete att få igång en Windowsdator om man flyttar Windows-disken till en annan SATA-kontakt för då stämmer helt plötsligt inte BCD (startkonfigurationsdata)

Har du flera hårddiskar i din iMac? SSD + vanlig HDD? Flera USB-diskar inkopplade?

BCD (startkonfigurationsdata) på din Win7 USB är väl lite dum eller ska man säga statisk.

BCD kanske är inställd på Disk1/Partion0, vilket stämmer för alla dina andra datorer men enbart en hårddisk i.

När USB-minnet ska bootas i din iMac som har fler inkopplade diskar kanske Win7 USB-minnet blir Disk2 men BCD säger fortfarande att Win7 installationen finns på Disk1.

En tanke bara. Det är ju lögn i helvete att få igång en Windowsdator om man flyttar Windows-disken till en annan SATA-kontakt för då stämmer helt plötsligt inte BCD (startkonfigurationsdata)

Saken är den att min iMac har bettet sig väldigt dumt på sistone. Hade OS X 10.8 med Windwos 7 (bootcamp). Allt fungerade då som vanligt, fast i OS X gick det väldigt segt o jag bestämde mig för att göra en grundläggande återställning av datorn. Återställningen lyckas och datorn blir snabb igen, men till följd av att allt annat slutar fungera sad.gif. Jag kan inte längre använda min DVD läsare, stoppar in Windows 7 (orginal från MS) så bara spottar den ut den (gör så på alla DVD/CD skiver). Den känns liksom allmänt konstigt. Kan det vara någon slags virus eller något liknande som orsakat allt?

Är verkligen desperat över att få min dator i ett fungerande skick!

Den spottar ut skivor som den inte kan läsa. Troligtvis pga smuts på linsen. Kan ev. fixas med rengörningsskiva annars är det spelarbyte som gäller.

Du kan ju testa att göra en bootbar MountainLion USB-installationssticka och se om den vill boota i din iMac

Testade precis på en imac 21 från 2009 intel och den ville inte boota från USB. Kan det vara så att alla äldre imac stödjer mac os x boot men inte windows 7 bootable USB?

Vad är en Windows 7 bootable USB?

Är det installationsmedia som ska ersätta installations DVD?

Eller är det en komplett installation av Windows 7 på ett USB-minne?

Vad är en Windows 7 bootable USB?

Är det installationsmedia som ska ersätta installations DVD?

Eller är det en komplett installation av Windows 7 på ett USB-minne?

Den ska ersätta traditionella DVD. Alltså exakt som en DVD men istället på en USB. Jag kan starta upp den på alla datorer som inte har dvd läsare. Alla som har går det ej. Ska åka över till Webhallen i morgon för att kolla om de har rengörings cd som du föreslog. Skumt att iMacs inte kan boota dem :/

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...