Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Söker program som liknar Pages

maritc

Recommended Posts

Såg i app store att man kunde köpa ett program som heter pages, men jag kunde inte installera det på min dator för jag har väll en för gammal dator?? Men min fråga är finns det något liknande program, lätt att förstå och använda?? Jag sitter nu och skriver i open office och det fungerar inte, måste ha något annat program

Vad är det som inte fungerar med OO?

Annars finns ju Libre Office som är vidareutvecklingen av OO efter att det blev uppköpt och utvecklarna lämnade och startade upp Libre Office.

Vet att Apple dumt nog har ändrat kraven på Pages/Numbers/Keynote efter att de uppdaterade till stöd för iCloud. Har du OS X 10.6 eller tidigare så måste du köpa den version som finns på skiva, om den fortfarande går att få tag på vet jag inte.

Vad är det som inte fungerar med OO?

Annars finns ju Libre Office som är vidareutvecklingen av OO efter att det blev uppköpt och utvecklarna lämnade och startade upp Libre Office.

Vet att Apple dumt nog har ändrat kraven på Pages/Numbers/Keynote efter att de uppdaterade till stöd för iCloud. Har du OS X 10.6 eller tidigare så måste du köpa den version som finns på skiva, om den fortfarande går att få tag på vet jag inte.

Jag ska göra mer layouter med bilder och text då tycker jag inte open office fungerar bra. För jag lyckas inte tex lägga en bild till vänster och skriva en text till höger om bilden. Men jag kanske ska ladda hem libre office i stället.

Pages är ju bra på det sättet då det har ett layoutläge och ett ordbehandlingsläge.

Men hur bra de funktionerna är i OO eller LO vet jag inte, ej heller var man hittar dom.

Du ger Google rätt att använda det material (filer med innehåll) du lägger upp:

"När du lägger upp eller på annat sätt skickar in innehåll till våra tjänster ger du Google (och våra samarbetspartner) en global licens att använda, värdlagra, spara, återge, ändra, skapa härledda verk (exempelvis översättningar, anpassningar eller modifieringar som vi gör så att ditt innehåll fungerar bättre med våra tjänster), kommunicera, publicera, framföra offentligt och distribuera innehållet."

Plötsligt läggs tjänsten ner utan förvarning:

"Vi ändrar och förbättrar hela tiden våra tjänster. Vi kan lägga till eller ta bort funktioner och vi kan ta bort eller avbryta en tjänst helt och hållet."

Räcker det?

Annars kan du läsa själv. Google förbehåller sig en massa rättigheter och du har inga alls. Man blir nästan mörkrädd.

Kan någon rekommendera ett företag som lovar att aldrig ta bort eller avbryta en tjänst?

Varför då?

Det är ju bättre att ha allt på sin egen disk: Sina program och sina dokument. Då löper man ingen risk när tjänsten försvinner.

Du ger Google rätt att använda det material (filer med innehåll) du lägger upp:

"När du lägger upp eller på annat sätt skickar in innehåll till våra tjänster ger du Google (och våra samarbetspartner) en global licens att använda, värdlagra, spara, återge, ändra, skapa härledda verk (exempelvis översättningar, anpassningar eller modifieringar som vi gör så att ditt innehåll fungerar bättre med våra tjänster), kommunicera, publicera, framföra offentligt och distribuera innehållet."

Plötsligt läggs tjänsten ner utan förvarning:

"Vi ändrar och förbättrar hela tiden våra tjänster. Vi kan lägga till eller ta bort funktioner och vi kan ta bort eller avbryta en tjänst helt och hållet."

Räcker det?

Annars kan du läsa själv. Google förbehåller sig en massa rättigheter och du har inga alls. Man blir nästan mörkrädd.

Nae Telly81, det räcker faktiskt inte.

Har du läst stycket "Du behåller all immateriell äganderätt till det innehåll som du skickar till våra tjänster. Det som tillhör dig fortsätter alltså att tillhöra dig." ?

"vi kan ta bort eller avbryta en tjänst helt och hållet", jaha vaddå? "Utan förvarning" lade du ju till själv . Du manipulerade och förvrängde därmed för att svartmåla google eller hur tänkte du?

Paranoia, konspirationsteorier och se allt som djävulens påfund passar inte mig. Jag använder gärna google docs även i fortsättningen och respekterar om du inte gör det.

Varför då?

Det är ju bättre att ha allt på sin egen disk: Sina program och sina dokument. Då löper man ingen risk när tjänsten försvinner.

Det stämmer ganska bra. Men det jag menade var att det finns väl ingen som garanterar en tjänst för evigt.

Nae Telly81, det räcker faktiskt inte.

Har du läst stycket "Du behåller all immateriell äganderätt till det innehåll som du skickar till våra tjänster. Det som tillhör dig fortsätter alltså att tillhöra dig." ?

"vi kan ta bort eller avbryta en tjänst helt och hållet", jaha vaddå? "Utan förvarning" lade du ju till själv . Du manipulerade och förvrängde därmed för att svartmåla google eller hur tänkte du?

Paranoia, konspirationsteorier och se allt som djävulens påfund passar inte mig. Jag använder gärna google docs även i fortsättningen och respekterar om du inte gör det.

Japp, jag läste det också. Och såvitt jag kan se så motsäger de båda styckena varandra.

Visst, många tjänster är bra så länge de fungerar och inget "otrevligt" händer. Men när den stora multinationella firman använder ditt material i sin reklam eller skickar till sina partners, tror du då att stycket om dina rättigheter verkligen gäller? Det gör inte jag.

Och Google är inte värre än andra företag. Man kan läsa Apples licensavtal, eller FaceBook, eller <fyll i ett multinationellt företag här> och se vilka ynkliga rättigheter man har och hur stora rättigheter de har. I många fall är stora stycken av licensavtalen olagliga i Sverige. Men så länge det inte finns ett domstolsbeslut på den saken så fortsätter de. Och vem vill sätta sig upp mot ett jätteföretag och alla deras slipade advokater? Inte ens konsumentverket gör det utom i de allra mest flagranta fallen.

"Utan förvarning" kanske var överdrivet i det jag citerade. Men här står det inget om att du varnas:

"Vi kan stänga av eller upphöra att tillhandahålla dig våra tjänster om du inte uppfyller våra villkor eller policyer eller om vi utreder misstänkta oegentligheter."

Det räcker alltså med en misstanke och du har ingen rätt att få veta eller försvara dig. Inte enligt licensavtalet i varje fall.

Det finns alternativ, men många kräver minst Mac OS X 10.7... Vilket beror på att 10.7 introducerar nya säkerhetsfunktioner för mjukvaran och det är för krångligt göra program både för de nya säkerhetsfunktionerna som även fungerar med tidigare versioner.

Ett intressant alternativ som fungerar på Snow Leopard 10.6, det är Magic Word. Kostar 49 kr bara! Har helt OK ordbehandlings- och layoutfunktioner, särskilt med tanke på det låga priset... och är mer Mac i utseende och användbarhet än gratisalternativen som är portade från Windows och Linux.

https://itunes.apple.com/se/app/magic-word-+-word-processing/id568022593?mt=12

Ett alternativ till Magic Word är Jobs Word. Även detta lågpris med enklare ordbehandlings- och layoutfunktioner i ett snyggt och lättanvänt paket. Fungerar med Snow Leopard.

https://itunes.apple.com/se/app/jobsword/id588286789?mt=12

Och här är ett tredje alternativ... ICSOFT Word. 49 kr här med.

https://itunes.apple.com/se/app/word-by-icsoft/id555914459?mt=12

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...