Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Längre USB-kabel till laddaren för iPad 3rd gen ger långsam uppladdnin

Nallexander

Recommended Posts

Nallexander

Jag vill kunna använda min iPad samtidigt som jag ladda den och har därför köpt en längre usb kabel och kopplat in i 12V-laddaren istället för originalkabeln. Detta leder till att iPaden laddar väldigt långsamt, ca 1% 10 minuter. Om jag använder originalkabeln så går det mycket snabbare. Har även testat att använda en usb-förlängningskabel och originalkabeln men det blir samma resultat där. Några tips?

12V laddare? Apples laddare brukar ge ut 5V 1A och det är iPhones laddare och laddar du iPad med den så tar det längre tid tror att iPads laddarn e på 2A.... Samt att den ej laddar ifall man har skärmen på.

Kör själv på jobbet enbart med iPhones laddare och förlängingsladd och det går bra... Men har jag haft för lång sladd har jag fått meddelande att iPaden ej laddar antar att det kan beror på spänningsfall pga kabeln blir lång och tunn...

Det tar ju längre tid om du har en lång sladd.

Ska jag tolka detta som dom som bor närmare ett kraftverk kan ladda sina batterin snabbare än dom som bor längre bort då?

Vilken tur att jag har 4 stora generatorer sju våningar under mig då! ;)

Ska jag tolka detta som dom som bor närmare ett kraftverk kan ladda sina batterin snabbare än dom som bor längre bort då?

Vilken tur att jag har 4 stora generatorer sju våningar under mig då! ;)

Nej, inte märkbart då allt är dimensionerat för långa avstånd, växelström och hög spänning.

Men USB-laddaren ger lågspänning och spänningen i slutändan minskar påtagligt

för varje meter du lägger till. Skulle du vilja minska spänningsförlusten till knappt mätbar så skulle du kunna ansluta med en jättegrovgrov kopparkabel, ju grövre desto bättre. Nackdelen är att det skulle bli ytterst osmidigt. :totaltgalen:

Nej, inte märkbart då allt är dimensionerat för långa avstånd, växelström och hög spänning.

Men USB-laddaren ger lågspänning och spänningen i slutändan minskar påtagligt

för varje meter du lägger till. Skulle du vilja minska spänningsförlusten till knappt mätbar så skulle du kunna ansluta med en jättegrovgrov kopparkabel, ju grövre desto bättre. Nackdelen är att det skulle bli ytterst osmidigt. :totaltgalen:

Tyvärr vet jag ju det för jobbar i den branschen.... Var bara lite ironiskt med mitt förra inlägg...

Där av e jag alltid lika förvånad över USA elnät och Brazils ska vi ej uttala om och nu for vi offtopic....

Tyvärr vet jag ju det för jobbar i den branschen.... Var bara lite ironiskt med mitt förra inlägg...

Där av e jag alltid lika förvånad över USA elnät och Brazils ska vi ej uttala om och nu for vi offtopic....

Men erkänn, visst vore det häftig med en lång bamsekabel med USB-kontakt i ena änden och dockkabel i andra? Något svårlött eller pressat?

Men erkänn, visst vore det häftig med en lång bamsekabel med USB-kontakt i ena änden och dockkabel i andra? Något svårlött eller pressat?

Så svårt borde det ej vara... Bara man vet vilka två som är plus o minus sen är det bara att ta avbitarn o knipsa av och ta nån abiko eller löda då ihop med en lite grövre kabel... Men 5V e ej så mycket o sjunker det ner till 4V så kan det vara att batteriet ej tar laddning åt sig... Kan vara att det är 3,8Vs batteri i telefonerna det har jag ej koll på...

Men använder som sagt själv ca 1m förlängingssladd och det går bra... Längre brukar fungera sämre fast det beror sen lite på grovleken på kabeln också... Tror kollegan hade en 2m förlängingsladd och fick det ej att fungera alls...

Sätt förlängningskabeln innan laddaren så är problemet löst!

Sätt förlängningskabeln innan laddaren så är problemet löst!

Men en annan kabel då, väl?

Jag vill kunna använda min iPad samtidigt som jag ladda den och har därför köpt en längre usb kabel och kopplat in i 12V-laddaren istället för originalkabeln. Detta leder till att iPaden laddar väldigt långsamt, ca 1% 10 minuter. Om jag använder originalkabeln så går det mycket snabbare. Har även testat att använda en usb-förlängningskabel och originalkabeln men det blir samma resultat där. Några tips?

Köp en USB-kabel som UTTRYCKLIGEN är avsedd för de höga laddströmmar som en iPad kräver.

Köp en USB-kabel som UTTRYCKLIGEN är avsedd för de höga laddströmmar som en iPad kräver.

Men TS använder väl laddaren för iPad? 12v istället för iPhonens 5v?

Men TS använder väl laddaren för iPad? 12v istället för iPhonens 5v?

Vad menar du nu?

TS har problem med en lång skarvkabel. Koppla ur den, inga problem.

Vad menar du nu?

TS har problem med en lång skarvkabel. Koppla ur den, inga problem.

Jag missförstod eller läste slarvigt. Fick för mig att du skrev USB-laddaren...

Men en annan kabel då, väl?

Tror det blir svårt att hitta en icke Apple kabel som är av längre modell avsedd högre effekt.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...