Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Recension Lacie Rikiki USB3 1TB

MrUniverse

Recommended Posts

Köpte nyligen en extern backup 1 TB 2,5" hdd av märket Lacie Rikiki. Lacie ligger lite högre i pris än motsvarande externa diskar men det är ett märke jag har använt sedan tidigare och har alltid varit nöjd med både kvalitet och service.

Disken är väldigt smidig (200g, 75x118.5x18.8 mm) och drivs via USB porten. Höljet är helt i borstad svart eloxerad aluminium vilket ger ett tåligt och snyggt intryck men visar fingeravtryck. Tack vare USB 3 går det enormt snabbt att kopiera filer. USB kabeln som medföljer är 40-50 cm lång och kontakterna verkar tåliga trots att inkopplingen i disken kan upplevas som klen (USB3 micro B kontakt). Disken är helt tyst och blir knappt varm vid användning.

Innan den kan användas krävs formatering och partitionering men med hjälp av den medföljande Lacie programvaran går det snabbt och smidigt. Jag valde att formatera 95% av disken med HFS+ och resterande 5% med FAT32 för eventuell användning med windows datorer. Partitionering görs enkelt med ett reglage som dras till önskad storlek. De första inställningarna tog bara några minuter och sen var allt färdigt för att börja kopiera.

Med disken medföljer Intego Backup Assistant som är ett program för säkerhetskopiering. Jag har testat programmet några gånger nu och det fungerar ok men jag föredrar nog CCC som jag upplever som effektivare och mer potent. Tog backup på hela datorns hdd med ca 98 Gb, hela processen tog en dryg timme med Intego och efteråt visades ett meddelande om att 2 fel inträffat, någon ytterligare information gavs ej vilket är kass. Jag ska testa Intego ett tag till men annars blir det nog CCC igen. Kör även TImeMachine mot en Synology NAS på mitt hemmanät.

Jag är mycket nöjd med mitt köp och rekommenderar den till alla som behöver en extern hdd.

Jag köpte mig en LaCie Porsche Design P'9220 1TB för kanske ett halvår sedan och den hårddisken har jag varit mycket nöjd med, jag håller med dig om att dom är lite dyrare än andra men det är det värt att kosta på eftersom dom är sjukt snygga och alltid fungerar bra.

JoppePloppe

Kan bara hålla me. Har fem st Lacie hårddiskar och bl.a. en Rikiki och alla har funkat klockrent. Sen är dom ju snygga också.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...