Jump to content
Just nu i M3-nätverket

OS X kalender synkad med Outlook

kiplon

Recommended Posts

Det finns en förhistoria till denna fråga här http://forum.macworl...alendern-i-mac/ och som jag nu fyller på med ytterligare funderingar och frågor :)

Googles kalender har jag helt lagt ner, eftersom den inte fyller någon funktion längre. Så den synkningen är helt raderad.

Men....

..även om nu allt fungerar för mig med alla kalendrar i alla enheter, dvs synkade kalendrar i jobbiPhonen inkl mina egna 4 enheter, via iCloud och Exchange. Så funkar det ju inte bra med jobbPC;ns Outlookkalender. Det jag skriver i den går över till enheterna men inte tvärt om. Lite retfullt, även om jag iofs inte behöver använda Outlookkalendern i jobbdatorn, så kan den vara bra att dela med andra så de vet hur mina dagar ser ut.

Med alla mina synkningshistorier hit o dit o alltihop så blev det enda resultatet att inga aktiviteter fanns i den men däremot alla möjliga olika kalenderversioner:

post-67957-061486700 1365106836_thumb.jpg

och så kan man ju inte ha det hihihi.gifThumbsDown.gif

Så sagt och gjort, fixa! Nu är samtliga iOS-enheter synkade med Outlook via Exchange, allt funkar tipptopp! Däremot så går det inte att lägga till Exchangekalender i macarnas kalender. JAg har kalenderversion 6.0 i båda macarna och OS X 10.8.3.

Har googlat och letat runt men finner ingen lösning på hur jag ska kunna lösa detta? Det går inte att lägga till Outlook via Exchange i Kalender! Jag måste hitta en kalender för mac som funkar med activesynk för att få detta att fungera. Som jag begriper det när jag letar runt på nätet så hade jag kunnat fixa Exchangesynk om jag haft tidigare Snow Leopard??? Men i Mountain Lion går det inte?

Så min fråga är: går det att få min MBA;s och iMacs kalender insynkade ihop med mina iOSenheter som är ihopsynkade via Exchange med jobbets Outlookkalender? Eller finns det tips på någon bra kalenderapp för mac och som är på ett ungefär likvärdig Apples Kalender?

Den bästa lösningen vore ju förstås att jag kunde få ha en mac även på jobbet, galetglad.gif då hade saken varit löst utan problem ...

ett mycket krångligt sätt att lösa detta på är att varje gång när jag för in i en aktivitet i exv iOs kalender är att jag samtidigt skickar en inbjudan till mig själv och som på så vis hamnar i macens kalender, men så kan man ju inte hålla på varje gång..... ThumbsDown.gif

även om det inte finns någon lösning på synkproblemet så är jag lika tacksam för tips om något bra kalenderprogram som jag kan använda i stället, och som då går att synka in - förstås...

Gillar Apples kalender i os X skarpt, men som det är nu kan jag inte använda det. och då behvöer jag något annat istället.......

...samtliga iOS-enheter synkade med Outlook via Exchange, allt funkar tipptopp! Däremot så går det inte att lägga till Exchangekalender i macarnas kalender. JAg har kalenderversion 6.0 i båda macarna och OS X 10.8.3.

Har googlat och letat runt men finner ingen lösning på hur jag ska kunna lösa detta? Det går inte att lägga till Outlook via Exchange i Kalender! Jag måste hitta en kalender för mac som funkar med activesynk för att få detta att fungera. Som jag begriper det när jag letar runt på nätet så hade jag kunnat fixa Exchangesynk om jag haft tidigare Snow Leopard??? Men i Mountain Lion går det inte?

Så min fråga är: går det att få min MBA;s och iMacs kalender insynkade ihop med mina iOSenheter som är ihopsynkade via Exchange med jobbets Outlookkalender? Eller finns det tips på någon bra kalenderapp för mac och som är på ett ungefär likvärdig Apples Kalender?

ett mycket krångligt sätt att lösa detta på är att varje gång när jag för in i en aktivitet i exv iOs kalender är att jag samtidigt skickar en inbjudan till mig själv och som på så vis hamnar i macens kalender, men så kan man ju inte hålla på varje gång..... ThumbsDown.gif

...tips om något bra kalenderprogram som jag kan använda i stället, och som då går att synka in - förstås... Gillar Apples kalender i os X skarpt, men som det är nu kan jag inte använda det. och då behvöer jag något annat istället.......

Letandet efter en kalender som funkar i OS X och som går att synka in via exchange fortsätter, känns som att jag dammsugit nätets alla vrår, men utan framgång. Kan konstatera att det är väldigt många frågor kring detta på alla möjliga macforum och ingenstans finner jag någon lösning.

Det finns många olika slags kalendrar som funkar i OS X, men antingen så är det i form av något litet fönster som man kan öppna i menyn längst upp, de känns inte användbara. De allra flesta vill också synkas automatiskt från Apples egna Kalender. Har inte hittat någon OS X-kompatibel kalender som funkar med exchange.

Finns också flera onlinekalendrar men jag söker ju en kalenderapp. Dessutom så går det inte att synka in dem via exchange, såvida jag inte alltid använder onlinekalendern för då synkas aktiviteterna över till mina exchangesynkade kalendrar i iOS och i Outlook, men tvärsom funkar det inte på.

Så jag får nog inse att jag inte längre kan använda någon kalender i mina macar. Får nöja mig med iOSenheterna..... oroligoledsen.gifsuperirriterad.gif:)

Såtillvida jag inte köper dyra MS Outlook för mac, men då får jag alla mina jobbmail på köpet i mina privata enheter och det vill jag absolut inte.

Så, slutligen, ser jag bara en lösning på detta; Vilket vore att jag kunde få en mac även på jobbet, galetglad.gif då hade saken varit löst utan problem ...

Om jag fattar det hela rätt så kan inte din jobbdator hämta hem kalenderposter skapade med dina fyra enheter men dina fyra enheter kan se ändrade poster? (Samtliga ändringar via ditt jobbs exchange-konto)

Låter ju väldigt märkligt. Har jag fattat rätt?

Om jag fattar det hela rätt så kan inte din jobbdator hämta hem kalenderposter skapade med dina fyra enheter men dina fyra enheter kan se ändrade poster? (Samtliga ändringar via ditt jobbs exchange-konto)

Låter ju väldigt märkligt. Har jag fattat rätt?

Jorå, alla mina iOs-enheter inklusive jobbdatorn (=PC o Outlook) kan språka med varandra via exchange, det funkar utmärkt. Problemet är att jag inte kan synka in detta i min MBA;s och iMacs Kalendrar. OS X vill inte synka med Exchange! Det är det som känns så surt, att inte kunna använda den utmärkta Kalendern i OS X.

Går man i i Kalendern och väljer att lägga till, så går det ju bra att välja Exchange, men den vill inte hitta servern. Det går inte att synka OS X kalender med exchange, den vill inte hitta det. Enligt den snälla och hjälpsamma IT-killen på mitt jobb, som iofs inte kan något om OS X, så måste jag välja activesync istället för exchange för att få det att funka.

I samtliga iOS-enheter måste jag såklart välja Exchange som förvald kalender, hade jag kunnat välja iCloud också så hade ju allt funkat. Under förutsättning att systemet inte lägger in dubbla poster på allt, förstås...

Vet du vad för version av Exchange ni kör på företaget? 2003 eller 2007?

Har bestämt för mig att 2007 är kravet i OS X.

Vet du vad för version av Exchange ni kör på företaget? 2003 eller 2007?

Har bestämt för mig att 2007 är kravet i OS X.

det är 2007.

konstigt nog så försökte jag nu ikväll igen att lägga in Exchangekonto på macens kalender. Och för första gången efter otaliga försök, så svarade inte systemet med något felmeddelande. La in en post i Kalender och den dök upp i mina iOSkalendrar. Vilket aldrig lyckats tidigare i mina försök?!?!? Däremot funkar det inte tvärtom, dvs att lägga in en post i iOSenhet o få den att synas i macens kalendrar. Dessutom synkar inte OS X kalendern upp alla poster som jag har inlagda i mina kalendrar.

Men en liten bit på väg kanske jag ändå är...

Nu blir jag så nyfiken på om Kalenderposten från OS X syns i PC-outlooken så jag måste åka en sväng till jobbet för att kolla. OCh då kan jag passa på att kopiera alla outlookposter jag har och kopiera in dem i Kalendern.....

kollar man runt på nätets alla macforum så verkar det här vara ett mkt vanligt problem, och massor med frågor om ämnet hittar jag, men ingen lösning som jag kan använda. Om jag nu begripit det rätt, förstås....

Ollie Williams

Har tyvärr ingen bra hjälp att komma med. Jag kör kalendern i jobbets Exchange 2007 på min Mac och iPhone utan problem. Dock använder jag aldrig kalendern i Outlook på en PC utan bara på mina Apple enheter. Hade jag även använt en PC så kanske jag hade haft samma problem som dig.

Låter ju som att du skulle slå flera flugor i en smäll och på köpet uppnå en högre livskvalitet om du lyckas få din arbetsgivare att köpa dig en Mac som arbetsdator.

//KJ

Har tyvärr ingen bra hjälp att komma med. Jag kör kalendern i jobbets Exchange 2007 på min Mac och iPhone utan problem. Dock använder jag aldrig kalendern i Outlook på en PC utan bara på mina Apple enheter. Hade jag även använt en PC så kanske jag hade haft samma problem som dig.

Låter ju som att du skulle slå flera flugor i en smäll och på köpet uppnå en högre livskvalitet om du lyckas få din arbetsgivare att köpa dig en Mac som arbetsdator.

//KJ

Jo, det är så det är. Bara att inse, tyvärr.

Själv är jag inte ett dugg beroende av att använda outlook på jobbPC;en, det är enbart för att dela kalendern med någon jobbarkompis. Hade jag sluppit det så hade detta inte varit något problem. Nu är det ju inte så att någon på jobbet krävt att få dela kalender med mig, utan jag ville få till det som en ren god grej från min sida eftersom jag fladdrar runt med tj.ledigheter och annat hela arbetsveckorna.Och om någon undrar om Kiplon kan något exv en tisdag om två veckor och jag inte är på jobbet så kan de då lätt kolla hur jag kan eller inte kan. Enbart därför jag har gjort så här. Uteslutande enbart med exchange.

Så nu får jag överväga huruvida jag ska få bra verktyg som hjälper mig eller om jag ska fortsätta som det blivit nu.

har ju provat lite för att se om jag skulle kunna använda iCloud som förval under kalendrar på någon av mina iOSenheter, men det går ju inte. Inser att jag måste välja antingen eller och likadant på alla iOSenheter.

Det vore en mkt god gärning att få använda mac på jobbet :) Det är ett rent elände att göra vissa grejer på jobbdatorn när man hela tiden sitter och tänker på hur busenkelt det hade varit om jag gjort samma sak på en mac. Att jobba i en PC känns bara sååååå fyrkantigt krångligt....så omständigt vissa gånger

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...