Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Mapp- och filhantering mellan hårddiskar

Karl Gustav 42

Recommended Posts

Karl Gustav 42

Jag tror att jag tänker för mycket PC men.......

Har c:a 30,000 bilder ( 380 Gb) som är överflyttade från PC till min nya Imac. Bilderna var taggade i flera olika system i Elements 11 och det hade varit enormt arbete att göra om detta. Den biten har jag löst

Problemet är att bilderna ligger på olika hårdiskar och nu har jag köpt en Time Capsule.

Hur flyttar jag om mina välstrukturerade mappar mellan olika hårddiskar. Imac:en vägrar utföra det på de sätt som jag vill.

Man känner sig frustrerad över vissa funktioner i Mac är så svåra att komma underfund med (men busenkelt i PC) i övrigt är Mac:en en underbar upplevelse.

Har försökt i 3 timmar och hamnar ständigt fel. Hjälp mig någon

Vilket är det sätt du vill och på vilket sätt vägrar Macen? Felmeddelande?

Karl Gustav 42

Jag tänkte mig att markera de mappar som ska flyttas i Finder (på PC-vis) och sedan flytta via ett kommando till rätt destination. Det enda flyttkommando jag upptäckt är till papperskorgen.

Hoppas att det inte är meningen att man ska kopiera 380 Gb för att därefter flytta ursprungliga filerna till papperskorgen och sedan tömma papperskorgen, det tar ju en halv evighet

rsync skulle jag använda. Kika i senaste numret av MW för en lite guide. Finns gott om det på nätet annars.

Jag är väl bara trög antar jag men fattar inte alls vad det är du vill göra.

Du har alltså redan flyttat bilder från din PC till din iMac?

Samtliga av dessa bilder ska flyttas till din TimeCapsule?

TimeCapsule syns ju i Finder om du är uppkopplad mot den.

Det ju bara att dra mapparna till den och de kopieras till TimeCapsulen.

Rekommenderar helt klart att kopiera mapparna med bilderna istället för att flytta (med automatisk radering av orginalen allt efter hand)

Radera orginalen gör du manuellt när all kopiering är klar. Ja, det tar eventuellt lite längre tid men synd om kopieringen strular och orginalen raderas.

Men jag förstår inte det här med flera hårddiskar. Du har alltså kopierat 380Gb bilder till flera hårddiskar? Varför? Fick de inte plats på din 1TB eller 3TB disk i iMacen? Eller menar du att du har identiska kopior på samma bilder på flera diskar i backupsysfte?

Jag tänkte mig att markera de mappar som ska flyttas i Finder (på PC-vis) och sedan flytta via ett kommando till rätt destination. Det enda flyttkommando jag upptäckt är till papperskorgen.

Hoppas att det inte är meningen att man ska kopiera 380 Gb för att därefter flytta ursprungliga filerna till papperskorgen och sedan tömma papperskorgen, det tar ju en halv evighet

På Mac kan du bara flytta inom en och samma disk.

Har du två olika diskar får du först kopiera filerna till den andra disken. (Vilket tar tid för 380GB)

Sedan drar du originalen till papperskorgen, vilket går på några sekunder.

Och så tömmer du papperskorgen, vilket också går på några sekunder.

(Är det hundratusentals filer som blir 380GB så tar det litet längre tid att ta bort originalen, men jämfört med kopieringen är den tiden helt försumbar.)

Karl Gustav 42

Jag tror jag vet hur jag ska göra nu. I PC-världen var allt enklare. Jag har två stora externa hård diskar med bilder totalt cirka 850 GB installerat plus en säkerhetskopia I PSE Organizer.

Jag har aldrig varit rädd för att enbart flytta mina bildfiler. De nyare bildfilerna på 380 GB vill jag flytta över till Time Capsule som jag ännu inte startat upp i hopp om att att det ska vara snabbare över Ehternetkabeln istället för USB som nu. Det äldre bildmaterialet är på stenåldervis säkerhetskopierat på DVD plus extern HDD. När man vill ha sitt bildmaterial tillgängligt måste det ligga på externa hårddiskar. Interna hårddisken ska inte belastas med sådant möjligen lite sorteringsjobb så kan Time Capsulen också användas till automatisk säkerhetskopiering inbillar jag mig.

Lång utläggning men tack för de tips jag har fått från en som jobbat även professionellt i först DOS sedan Windows från 3.1 och efterföljarna.

Nu är jag enbart Mac helt underbart när man väl kommer underfund med arbetsmetoderna.

Nej, det är inte krångligare på OS X än i Windows eller Linux eller.....

Det handlar mest om att de olika systemen använder olika filsystem i grunden. Nätverksprotokollen är däremot en "standard", så en utdelning från Linux/OS X/Windows hanteras identiskt på alla systemen och du som användare behöver aldrig bry dig om filsystemet i botten, det behöver bara den utdelade maskinen göra.

Gör en sökning på OS X och NTFS så får du upp lite olika förslag på program som kan aktivera stöd för skrivning till NTFS. Hade du gått till Windows från OS X hade du haft större problem, då hade du inte kunnat läsa eller komma åt innehållet alls på dina diskar utan att först köpa och installera en drivrutin som aktiverar stöd för HFS+.

Ska du slänga ut din PC eller ska den vara kvar? Ska den vara kvar, låt då den stå som filserver och dela ut disken till din mac. Annars är det sämsta alternativet att låta den vara kvar som ntfs-formaterad disk och använda programvara för att kunna skriva till disken. Bättre är då att säkerhetskopia innehållet och formatera om den i ExFat, då kan du komma åt den direkt kopplad både från OS X och Windows, både läsa och skriva till disken. Ska du bara eller övervägande använda den med mac så formatera om den i Mac OS Extenden (journalförd), dvs HFS+ för absolut bästa tillförlitlighet. Vid behov av att dela ut innehållet så fildelar du via din mac om det behöver kopplas in en PC.

Men ska innehållet enbart från extern disk direkt till TC så kopierar du bara över innehållet och sen raderar (formaterar) du den externa disken till valfritt filsystem. Du kan använda din TC både som säkerhetskopia av din dator vid Time Machine samt som ren lagringsdisk åt dina bilder. Men tänk på att du då behöver en till extern disk som får agera säkerhetskopia åt ditt bildbibliotek som ligger på TC.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...