Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Vill få mitt 5.1 ljud att fungera

Fredrix

Recommended Posts

Hej!

Jag köpte en analog 5.1 högtalare (Logitech z506).

Jag har en iMac från 2009 som har dubbelingång för optisk och hörlurar. Har även bootcamp, så använder Windows 7.

Visste inte detta och såklart funkade inte 5.1 ljudet....

Efter att ha kollat runt så såg jag att man kunde fixa i alla fall lite 5.1 ljud med stero kablarna (RCA kablarna). Så jag köpte först en optisk kabel med en plug till datorn, sedan så köpte jag en Optical till Coaxial ljudomvandlare och tillsist en rca kabel med 3 utgångar (En till ljudomvandlaren och de andra två till högtalaren).

Men jag får inget ljud! Har letat runt på nätet i 3 timmar och frågat runt lite men inget hjälper. Är det någon drivrutin som saknas eller har jag gjort fel, och snälla säg att jag inte behöver betala mera :/

Skulle vara väldigt snällt om någon kunde hjälpa mig :) (Steg för steg eller simpelt).

Oklart hur du har kopplat och vad du har för utrustning.

Det verkar som om du måste koppla in alla kanaler separat för att få 5.1-ljud. Så en omvandlare med bara två kanaler ut ger inte 5.1-ljud.

Ja det blev ju lite tokigt när du inte kollade upp vilka ljudutgångar du har på datorn innan köp.

Nu åker du på att antingen köpa ett nytt högtalarpaket som lär bli billigast.

Eller köpa ett externt ljudkort med 6 analoga ljudkanalsutgångar.

Eller köpa en DAC från optisk till 6 kanals analog. Denna converter måste ha DD/DTS processor i sig för att kunna omvandla de digitala surroundsignalerna till analoga.

Okej. tack för svaren :)

Men har en liten ljudomvandlare för 179kr som jag köpte på Elgiganten som heter HQ något....

Han på Elgiganten sa att det skulle funka men han hade väl fel. Och jag kommer nog inte köpa en DAC som kostar mera än vad själva ljudsystemet kostade xP.

Så får väl ge upp.... :(

Fast när jag kopplar vanligt så kommer det faktiskt ljud från alla högtalarna, även dem där bak, fast bara 50% av styrkan i gemförelse med dem där fram.

Kan man inte ladda ner ett program på datorn som tillåter en att höja högtalarna där bak?

PS: Med vanlig koppling menar jag bara en sladd från högtalarsystemet till hörlursjacket.

Fast när jag kopplar vanligt så kommer det faktiskt ljud från alla högtalarna, även dem där bak, fast bara 50% av styrkan i gemförelse med dem där fram.

Kan man inte ladda ner ett program på datorn som tillåter en att höja högtalarna där bak?

Nej, Datorn skickar ut en stereosignal och har alltså ingen kontroll över vad dina högtalare gör med ljudet till de bakre högtalarna.

PS: Med vanlig koppling menar jag bara en sladd från högtalarsystemet till hörlursjacket.

En optisk sladd eller en elektrisk?

Vad är det för ljudingång på högtalarsystemet? Är det något särskilt program du kör när du vill ha ljudet. Jag använder en toslink kabel (optisk) till mitt hemmabiosystem och det fungerar utmärkt dock behöver man ändra inställningarna för ljud ut i Plex som jag kör. Det kke är en inställning likt denna du behöver göra bara

Vad är det för ljudingång på högtalarsystemet? Är det något särskilt program du kör när du vill ha ljudet. Jag använder en toslink kabel (optisk) till mitt hemmabiosystem och det fungerar utmärkt dock behöver man ändra inställningarna för ljud ut i Plex som jag kör. Det kke är en inställning likt denna du behöver göra bara

Sid 5-8 här: http://www.logitech.com/assets/33015/2/z506620-002649005326gsamr.pdf

post-69734-069277200 1364980271_thumb.png

Och det där är bara analoga ljudingångar. Så glöm fler kanaler än stereo utan att köpa nytt högtalarsystem eller en dyr omvandlare från toslink till 6-kanal analogt.

5.1 förresten? Jag ser bara 5 analoga ingångar. Hur tänkte dom att den sjätte (.1) kanalen skall in i systemet?

Edit:, ja nu fattar jag, det är två kanaler i varje 3,5 mm-propp...

5.1 förresten? Jag ser bara 5 analoga ingångar. Hur tänkte dom att den sjätte (.1) kanalen skall in i systemet?

Den gröna, svarta och orange är 3,5 mm uttag med två kanaler i varje. (Märkt 2 på bilden ovan.)

Och så finns det röd/vit RCA stereoingång. (Märkt 3 på bilden ovan.)

Sammanfattningsvis: Kör du mac, se till att det finns toslink på prylarna du tänkt ansluta.

Så jag köpte först en optisk kabel med en plug till datorn, sedan så köpte jag en Optical till Coaxial ljudomvandlare och tillsist en rca kabel med 3 utgångar (En till ljudomvandlaren och de andra två till högtalaren).

Ljudomvandlaren översätter den digitala signalen från optisk till elektrisk digital signal, men det är fortfarande en digital signal och inte en analog signal. Skillnaden är sättet som den digitala signalen överförs på. Optiskt är att det är ljusimpulser i en fiberoptisk ledning, elektrisk att det är metalledare som överför signalen. "Ljudomvandlaren" är helt enkelt en kontaktadapter, översätter mellan två olika kontakt-typer utan att förändra informationen i signalen.

För att en digital signal ska komma ut som ljud behöver den komma ut som en analog signal som sedan förstärks till högtalare (detta görs med en DAC - digital-analog omvandlare, även kallad D/A). Eller hitta en förstärkare som kan ta digitala signaler direkt.

Hembio-förstärkare brukar ha digital ingång direkt och sedan körs ut till högtalare för flera kanaler, men de kostar en del... även om du kan hitta en för under 2 000 kr så ska du ju ha högtalare också till det...

Och det blir några tusen...

Tack! Detta är exakt ett sådant svar jag var ute efter.

Ah, då förstår jag till nästa gång. Får bli lite äldre och skaffa eget hus innan jag ska uppgradera mig till större saker som t.ex ett Hemmabio-system.

Men synd att det inte funkade, men med de onödiga tilläggen jag köpte så gick det 400kr åt skogen, men det är ändå inte så mycket.....

Förresten, även om jag inte får ut ett bra 5.1 ljud från mina högtalare så är det en fantastisk bas och väldigt bra ljud från högtalarna för priset man köper dem för.

Rekommenderar Logitech z506 starkt för de som vill köpa något enkelt, (med analog utgång såklart xD).

• 2 weeks later...

Kolla om du kan få tag på en hemmabioreceiver/förstärkare som har optiskt in, DTS & DD-avkodning samt "pre out" dvs analoga RCA-utgångar för surroundljudet. Det kostar inte gratis men behöver inte bli såå dyrt, och du behöver inte ansluta några externa högtalare om du inte vill. Däremot köpa tre 2x RCA->1x stereominitele för att koppla från receivern till din högtalaranläggning.

ah vet.... fast tänkte att det skulle kunna vara bra att ha en omvandlare i framtiden i alla fall. Såg att skolan hade billiga omvandlare för 600kr, fast de visste inte vart de hade fått tag i dem.... :/

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...