Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Förtydliga indikatorerna i Dock?

kiplon

Recommended Posts

Kanske inte den viktigaste frågan i detta forum, men ställer den ändå:

går det att få indikatorerna skarpare i Docken under de programappar som är öppna?

fråga från den skumögde connie_mini_magnify.gif

candybar kunde tidigare ändra utseende på dock och indikatorerna....det verkar som det inte längre går att göra så mycket förändringar i mountainlion...därför har de nu slutat utvecklingen.

kör du tidigare system kan du ju prova.

Kanske inte den viktigaste frågan i detta forum, men ställer den ändå:

går det att få indikatorerna skarpare i Docken under de programappar som är öppna?

fråga från den skumögde connie_mini_magnify.gif

Som det stod i tråden där i länken Mattias skrev, så kan man ju kika i programfoldern...

I Finder: ⇧⌘G

Och klistra in i rutan som kom upp:

/System/Library/CoreServices/Dock.app/Contents/Resources

Det finns 10 bilder där... (scrolla ner till "ind....")

post-64246-040135900 1364940076_thumb.png

Alla de filnamnen med "@2x" i slutet är för retinaskärmar. Som om du inte har en RetinaMac kanske du kan prova att använda de bilderna då.

Gör kopia på alla först så du har kvar orginalen.

Sen ta bort den utan @2x - gör en kopia av den med @2x och döp om den.

Förmodligen kommer de bli dubbelt så stora då, men man kanske kan spara om dem i Förhandsvisning och förmiska dem en bit, så de är ngt större än de som är orginal. :unsure:

Sen.... man kan ju alltid göra Dock'en större med om det ser litet ut. :totaltgalen:

Tack för tipsen!

Docken har jag såklart gjort i princip lika bred som skärmen, men indikatorerna är ju ändå fasligt småttigt transparent små.

Du kan ju även ta de filerna som Eric hänvisar till och kopierar dem till en annan mapp för att spara orginalen, sen byter du färg (gärna med photoshop eller liknande) så att de blir t.ex gröna eller röda. Kanske blir lättare att se då.

Ollie Williams

Har gjort ungefär som iEricF skriver, och moddat indikatorerna samt en del annat i dockan genom att plocka filerna direkt från den mappen och göra om dem i Photoshop. Funkar finfint.

Självklart har jag säkerhetskopierat alla original innan jag gjort något - viktigt att komma ihåg.

//KJ

Som det stod i tråden där i länken Mattias skrev, så kan man ju kika i programfoldern...

I Finder: ⇧⌘G

Och klistra in i rutan som kom upp:

/System/Library/CoreServices/Dock.app/Contents/Resources

Det finns 10 bilder där... (scrolla ner till "ind....")

post-64246-040135900 1364940076_thumb.png

Alla de filnamnen med "@2x" i slutet är för retinaskärmar. Som om du inte har en RetinaMac kanske du kan prova att använda de bilderna då.

Gör kopia på alla först så du har kvar orginalen.

Sen ta bort den utan @2x - gör en kopia av den med @2x och döp om den.

Förmodligen kommer de bli dubbelt så stora då, men man kanske kan spara om dem i Förhandsvisning och förmiska dem en bit, så de är ngt större än de som är orginal. :unsure:

nu har jag fixat så här:

post-67957-009453600 1365271161_thumb.png

Men hur gör jag sen då? För att få just den valda indikatorn aktiv?

letat runt i Dockinställningarna men kan inte hitta något ställe att ändra detta på?

hälsar Kiplon som behöver lägga bort allt kalendertrassleri en stund och tänka på något annat

Osäker, men jag tror att systemet alltid använder samma fil*, så du får helt enkelt hitta originalfilen, byta namn på den och ge den nya filen originalfilens gamla namn.

Edit: * Alltså filsökväg.

Ollie Williams

Se till att du har säkerhetskopia på originalet. Enklast är att kopiera hela mappen och lägga någonstans i den hemma mapp.

Sedan kan du lägga den moddade bilden på t.ex. skrivbordet, döpa den till samma som originalet och sedan dra den till Resources mappen och ersätta originalet. Du kommer att behöva bekräfta detta med admin lösenord.

Sedan måste dockan startas om för att ändringarna ska synas. Antingen loggar du ut och sedan in igen, eller så öppnar du terminalen och skriver "killall Dock" (minus citattecken då) och klickar enter.

//KJ

Se till att du har säkerhetskopia på originalet. Enklast är att kopiera hela mappen och lägga någonstans i den hemma mapp.

Sedan kan du lägga den moddade bilden på t.ex. skrivbordet, döpa den till samma som originalet och sedan dra den till Resources mappen och ersätta originalet. Du kommer att behöva bekräfta detta med admin lösenord.

Sedan måste dockan startas om för att ändringarna ska synas. Antingen loggar du ut och sedan in igen, eller så öppnar du terminalen och skriver "killall Dock" (minus citattecken då) och klickar enter.

//KJ

Ok, problemet är bara att hur vet jag vilken som är nuvarande indikator? Iofs kan jag få reda på det genom uteslutningsmetoden gm att plocka bort bilder och kolla dock osv osv men det måste ju finnas ett smartare sätt att kolla vilken som jag ska ersätta?

Kanske någon av er vet vem jag ska ersätta?

post-67957-095866300 1365274307_thumb.png

Ollie Williams

Datorn är avstängd och jag sitter (på ryggen) i andra änden av huset med en kall och en skål nachos :)

Lovar att hjälpa dig imorgon förmiddag om du inte redan löst det innan dess.

//KJ

Jag fixade det.

Filerna inidcator_large.png, inidcator_medium.png och inidcator_small.png fick nya namn (la till _old innan .png)

I pages gjorde jag en svart ruta som sedan skärmavbildades och öppnades i Förhandsvisning. Där beskars bilden till samma storlek som de riktiga indicator-filerna och exporterades sedan till skrivbordet med rätt namn. Drog dem till mappen, lösen. Öppnade Terminal, skrev "killall Dock".

post-16839-001881900 1365278409_thumb.png

ja, nu så är det gjort. nu när jag kan tekniken så får jag nog fixa en snyggare indikator. men den syns iaf :)

God fortsättning på lördagskvällen och tack för tipsen! biggrin.gif

post-67957-081462200 1365279480_thumb.png

ja, nu så är det gjort. nu när jag kan tekniken så får jag nog fixa en snyggare indikator. men den syns iaf :)

God fortsättning på lördagskvällen och tack för tipsen! biggrin.gif

post-67957-081462200 1365279480_thumb.png

Din indikator var ju snyggare än min.

När jag ändrar storlek på Dock så växlar den, vad jag kan se, jag orkar inte räkna pixlar, mellan två av storlekarna. Jag gissar att skärm är för liten (11.6", 1366*768) för den största indikatorn. Man kanske kan ha tre olika som det växlas mellan?

:kaffe:

det var ju riktigt kul det här.... vilket lördagskvällsnöje stjarnsmall.gif:)

men nu ska jag inte ändra något mer, risken är väl att jag tabbar mig nånstans och ställer till det....

post-67957-020442700 1365281331_thumb.png

om jag inte kan se indikatorerna nu, då vet inte jag...... :)

Jag upptäckte att mina svarta streck bildar ett enda långt streck om intilliggande program är öppna. Antar att man kan göra kanterna genomskinliga eller i annan färg.

hos mig blir det iaf inget långt streck, när jag gjorde bilden så var det på rent ögonmått...

post-67957-023443500 1365282096_thumb.png

hos mig blir det iaf inget långt streck, när jag gjorde bilden så var det på rent ögonmått...

post-67957-023443500 1365282096_thumb.png

Mina fick samma mått som originalbilderna.

Kollade nu igen och det blir mellanrum som hos dig.

Ollie Williams

Jag kopierade originalfilen och moddade den istället för att skapa en ny. Då får man rätt storlek, bakgrund etc. på köpet.

//KJ

Ollie Williams

Jag gjorde mina indikatorer svarta, det fångar ögat väldigt bra i kontrasten mot dockans bakgrund. Men det är en smaksak vad man vill ha antar jag, vissa skulle säkert tycka det var störande med svart.

Indicator filen jag moddade var medium versionen. Det som händer om jag vrider upp storleken på dockan är att min svarta indicator hänger med, fast i samma storlek som när dockan är ganska liten vilket gör att det ser underligt ut med stora programikoner och en pytteliten indicator. Vrider jag istället ner storleken på dockan så ändras indicatorn till en vit eftersom jag inte moddat "small" versionen. Dock händer inte detta förrän jag nästan är nere på minsta möjliga storlek.

För min egen del finns inget behov av att ändra small eller large versionerna eftersom jag inte ser att jag kommer ha dockan mer än något större/mindre.

Önskar man sedan så finns det en del annat kul att ändra. T.ex. tyckte jag att kanterna kring det skuggade området i mapparna man öppnar från dockan såg lite trista ut, och tog bort dem tillsammans med rullisten i det fönstret.

//KJ

nu har jag mekat om indikatorn, så den inte är fullt lika skarp. Det är i min lilla 13 tums MBA som jag tyckte det var så skumögt att se indikatorerna.

post-67957-071137300 1365320384_thumb.png

men en sista fundering? Bör jag spara kvar alla filerna med ursprungsindikatorerna i exv en nyskapad mapp i Contents -> Resources? Om jag vill återskapa hur det såg ut från början så förstår jag ju att jag måste det, men i övrigt ?

nu när jag ser skärmdumpen i mitt inlägg så ser jag att jag behvöer beskära bilden lite något, - om man ska vara noggrann :)

Ollie Williams

Du skulle nog framför allt försöka få till en transparent bakgrund.

Säkerhetskopiorna kan du göra som du vill med, det viktiga är att du hittar dem om de behövs. Jag har en mapp i min hemmafolder just för säkerhetskopior av sådant jag klabbat med och moddat.

//KJ

Du skulle nog framför allt försöka få till en transparent bakgrund.

//KJ

jo, det tycker nog jag med. Det stilistiska och utseendemässiga kan man jobba hur mkt som helst med egentligen..... så finslipa det hela gör jag nog nå tag....

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...