Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Spotify kraschar

mischa

Recommended Posts

Hej!

Kanske fel ställe men operativsystem..och jag misstänker att det är något med operativsystemet som gör att Spotify helt plötsligt kraschar. Har försökt att ta bort och ladda ner igen med då får jag meddelande att det gick fel när programmet skulle installeras.

Har Mac OS 10.5.8

Några bra tips?

Tack

Mischa

Kan det vara så att senaste versionen inte längre stöder av OS X 10.5? Prova att installera en äldre version av Spotify.

Tack för svar, men den har fungerat tidigare och jag har inte gjort någon uppdatering av operativsystemet. Kort sagt som det alltid brukar heta: jag har inte gjort något och plötsligt dör spotify

Du har inte uppdaterat Spotify heller i samband med att det började strula?

Inte gjort något. Sedan efter strulet, dvs att spotify stängde av sig själv. har jag tagit bort programmet och laddat ner det igen. Ny version? Vet ej - ladda ner spotify. Sagt och gjort men nu vill den inte ens installera det.

Koll denna länk om det ger något

Länk

Hade samma problem för ett par veckor sedan. Det visade sig att de senaste versionerna av Spotify inte funkar ihop med gamla OS X 10.5. Jag blev tvungen att uppgradera. Lyckades knöla in Snow Leopard i min gamla iMac och nu rullar faktiskt allt bättre, inklusive Spotify.

Har haft liknande problem flera gånger. Saken förvärras av att Spotify, idiotiskt nog, uppgraderas automatiskt när man startar det så man kan inte välja att avstå. Har man en gammal ver. kvar så är det bara att aktivera den men så fort man stängt och öppnar nästa gång så får man tillbaks den ickefungerande nya versionen. Installeraren verkar också minst sagt instabil. Jag kör 10.5.8 och det går att få det att funka. Börja med att radera allt du hittar som har med Spotify att göra. http://support.spotify.com/se/learn-more/faq/#!/article/reinstallation-of-spotify

Ta sedan hem den nya ver. som är en dmg-fil. Öppna den men använd inte det fönstret för att lägga över programfilen i den genväg till programmappen som finns där utan flytta den direkt till programmappen. Det här sättet använder jag varje gång en ny ver. kommer och det funkar alltid för mig i alla fall.

Lycka till!

Tack! Så här långt allt ok. Verkar fullständigt huvudlöst att behöva gå in i mappar, skapa filer, låsa mappar osv. Är det en mac jag har eller? Rent bortsett från hur i hela friden skapar man dessa filer?

Om jag nu har fattat allt rätt så kommer spotify att automatiskt uppgradera sig nästa gång jag startar upp den och då står jag med skägget i brevlådan och trappar i pottan? Går det verkligen inte att blockera denna automatiska uppdatering på enkelt och smidigt sätt?? Vad var det för fel med den gamla hederliga frågan Ny version finns vill du ladda ner? Detta ska man sedan betala för?

Mischa

Tja, felet ligger ju inte i OS X utan i Spotify, så mac eller inte, Spotify beter sig skurkaktigt.

Du har ingen möjlighet att uppdatera OS X? Eller ligger du på programvara som inte funkar på ett nyare system? OS X 10.6 är på alla sätt en bättre version av Leopard, därav det nära släktskapet i namnet, Snow Leopard. 10.6 finns att köpa från Apple för 149:- http://store.apple.com/se/product/MC573/mac-os-x-106-snow-leopard

Visst går det att uppgradera. Har på jobbet en nyare version av 10an, men det känns inte rätt. Hade jag fortsätt att hävda att Mac OS 8 är det enda rätta så kan jag förstå att man inte vill skapa versioner åt mig. Att göra nya versioner som kan bete sig konstigt för att jag har ett "äldre" system är ok om jag själv får välja. Men att automatiskt uppgradera sig in i problem... det är lågt.

Nu har jag gjort som Macfen tipsade om och lagt programmet på skrivbordet och fått den intressanta effekten att Spotify startar upp med datorn - och den fungerar.

Mischa

Som sagt, jag har lyckats lösa saken flera gånger men nu kom ytterligare en ny ver. av Spotify och den är stört omöjlig att installera. Spotify ger själva svaret: F.o.m. nu finns inget stöd för 10.5

http://support.spotify.com/se/learn-more/faq/#!/article/Important-information-for-Mac-OS-X-10-5/?in=search

uppgradering av mitt os. är av olika orsaker inte aktuellt så det är alltså bye bye Spotify! Det finns nog rätt många som fortfarande sitter på 10.5 så där sket Spotify i det blå skåpet. Pengar för april har de redan dragit. Får se om de tänker betala tillbaks dem.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...