Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Kan inte flytta iPhoto Library

Mats69

Recommended Posts

Nu behöver jag hjälp!

Började med att jag skulle sälja min iMac och använda min Macbook pro. Använde flyttassistenten för att flytta över allt och kollade att allting funkade som det skulle. Det gjorde det.

Formaterade iMacen och skickade iväg den. Har en extern hd som jag alltid kört Time machine till och skulle nu göra en backup på Macbooken. Nej, det gick inte.

Stannade pga av filfel. Gång på gång. Nåväl, då kör jag Time machine och återställer tänkte jag. Nä! Typ detta meddelande fick jag: Denna säkerhets kopia har gjorts på en annan dator och kan inte användas!

VA?? Börjar köra diverse verktygs program. Först skivverktyg, både från systemet och med en extern usb sticka! Hittar visserligen tusentals fel som lätt reparerades av programmet. Men även några fel som inte skivverktyg kunde fixa. "hd är skadad, spara så mycket du kan och formatera hd". Efter att ha kört Diskwarrior, Drive Genius, Techtool så fick jag klart att hd saknar fel. Bra!

Kör säkerhetskopiering igen och...Nej, går inte, får samma svar! Tömmer hela externa hd och formaterar. Börjar flytta över fil för fil och program osv osv. Inga problem tills jag kommer till iPhoto! Där är det stopp.

Kan inte kopiera pga kunde inte läsa eller skriva fil! Kör Diskwarrior och mycket riktigt, 2400 filer som var skadade på ett eller annat sätt. iPhotos egna verktyg används och reparerar. Diskwarrior igen och nu bara 14 fel.

Kastar filerna som är skadade eller oläsbara och skannar av igen. Inga fel hittade, med nått program. Försöker flytta över till externa och...nej, samma sak.

Spelar ingen roll om jag försöker exportera från iPhoto antingen till externa eller till ny mapp på skrivbord. Det bara avbryts hela tiden. Testat till annan Mac, till en pc, zippa använt Aperture och försökt göra en Vault. Icke!!

iPhoto i sig funkar klanderfritt! Kan oxå nämna att jag förut använde en crackad iPhoto, men där gick certifikatet ut och gick inte att öppna. Köpte iPhoto och installerade och det var inget konstigt alls.

Vad gör jag nu? Bilderna är oerhört viktiga för mig, min hobby! Kan man öppna Library i Finder och se filerna och plocka dom styckevis? Hjälp snälla ni!!

Har du provat att dra mappen med bilderna (inte exportera) till den nya hårddisken?

Högerklicka på iPhoto Library > Visa paketets innehåll - där finns två mappar - Modified och Originals, där ligger alla dina bilder.

Eller dra hela iPhotomappen till nya hårddisken. så följer inställningarna med också.

Ja jag har provat att dra hela mappen till hårddisken, men blir samma resultat.

Kan man dra bilderna från mapparna i Library direkt till annan hd?

Då borde man ju kunna ta typ 100 i tagen och på så sätt hitta dom filer som är korrupta!

Tack, visste inte att man kunde se filerna där!

Ja jag har provat att dra hela mappen till hårddisken, men blir samma resultat.

Kan man dra bilderna från mapparna i Library direkt till annan hd?

Då borde man ju kunna ta typ 100 i tagen och på så sätt hitta dom filer som är korrupta!

Tack, visste inte att man kunde se filerna där!

Hur har det gått?

"Har en extern hd som jag alltid kört Time machine till och skulle nu göra en backup på Macbooken. Nej, det gick inte.

Stannade pga av filfel. Gång på gång. Nåväl, då kör jag Time machine och återställer tänkte jag. Nä! Typ detta meddelande fick jag: Denna säkerhets kopia har gjorts på en annan dator och kan inte användas!"

Ja. TimeMachine är låst till den dator som du använde för att göra säkerhetskopian på från början. Om du vill hämta upp din TimeMachine så använd Flyttassistenten och hämta upp den där. Flyttassistenten är gjord för att hämta in system och säkerhetskopior från andra datorer. Flyttassistenten kan läsa TimeMachine.

Observera dock att TimeMachine inte innebär en återställning a'la Windows, då systemprogrammet inte finns på TimeMachine.

Jag skulle rekommendera att du formaterar om din externa hårddisk igen - efter Mac OS X extended HFS+ journalförd.

Därefter kopplar du in TimeMachine mot den och ber TimeMachine göra en säkerhetskopia. Detta ska fungera, om det inte är ett allvarligt fel på din externa hårddisk. Detta blir som en nystart av TimeMachine.

När TimeMachine är klar så kan du kolla att iPhoto Library har förts över så tar vi det därifrån.

Hej igen. Aha, att man kunde använda Time Machine på det viset visste jag inte! Nu är ju det alternativet för sent då jag har formaterat den externa.

Har kopierat mapp för mapp och bild för bild från Library till externa. Det är dock rätt så många filer som inte går att flytta (felkod -36).

Men hela datorn segar ner nått otroligt och man får hålla på och starta om hela tiden. Verktygs programmen hittar inga fel. Så jag gissar att min interna hd håller på att kasta in veven. Är det nått annat jag bör tänka på att kopiera över från Library? Förstår ju att jag får börja om från början med alla inställningar och projekt i iPhoto sedan. Men huvudsaken är att jag får behålla bilderna. Aperture biblioteket gick bra att kopiera, det är bara iPhoto som bråkar. Tänkte avinstallera Iphoto sedan och försöka göra en säkerhetskopia innan jag formaterar och installerar nytt system. OM det går med denna hårddisk.

Hej igen. Aha, att man kunde använda Time Machine på det viset visste jag inte! Nu är ju det alternativet för sent då jag har formaterat den externa.

Har kopierat mapp för mapp och bild för bild från Library till externa. Det är dock rätt så många filer som inte går att flytta (felkod -36).

Men hela datorn segar ner nått otroligt och man får hålla på och starta om hela tiden. Verktygs programmen hittar inga fel. Så jag gissar att min interna hd håller på att kasta in veven. Är det nått annat jag bör tänka på att kopiera över från Library? Förstår ju att jag får börja om från början med alla inställningar och projekt i iPhoto sedan. Men huvudsaken är att jag får behålla bilderna. Aperture biblioteket gick bra att kopiera, det är bara iPhoto som bråkar. Tänkte avinstallera Iphoto sedan och försöka göra en säkerhetskopia innan jag formaterar och installerar nytt system. OM det går med denna hårddisk.

Hur är den externa disken formaterad? FAT32? exFAT? Mac OS Extended?

EDIT: Och VARFÖR formaterade du den?

Mac OS Extended (journalförd)formaterade den dels för att jag trodde att jag inte skulle kunna använda säkerhetskopiorna och dels för att den nästan var full.Jag behövde utrymme för att flytta över filer och program från datorn manuellt.Dumt nu så här i efterhand. Man lär så länge man lever:-)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...