Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Vad tänka på vid köp av repeater?

Primus

Recommended Posts

Jag vill förlänga mitt nätverk. Vi har en gäststuga på landet och vårt trådlösa nätverk räcker inte riktigt dit. Någon enstaka gång kan man få kontakt. I dag står vår router i den del av sommarstugan som är längst från gästhuset och jag vill inte dra en kabel genom stugan. Tänkte därför skaffa en enkel repeater/brygga(som jag tror är samma sak). Vill plugga den i ett vägguttag vid den del av huset som är närmast gäststugan. Kan även tänka mig att ha en förlängningssladd(från väggurtaget) och lägga den bakom gardinen i fönstret.

Är det något man bör tänka på? Bara att köpa en?

Jag har kollat på två olika:

http://www.clasohlson.com/se/WiFi-repeater,-Netgear-Plug-In/Pr384872000

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/tradlost-natverk/ovrigt/d-link-dir-505-p93600

Vad tror ni? Vinner man något på två små antenner? Är det någon annan skillnad? Jag behöver inga andra funktioner. Finns det bättre? Maxpris som jag är beredd att betala är ca 999..

Det finns ju de här elnätsbryggorna annars som kanske skulle fungera bättre? Finns även elnätsbryggor med inbyggd WiFi hotspot.

Du kopplar alltså in en elnätsadapter i vägguttaget vid din router och ansluter den till routern med en ethernetkabel.

Sen kopplar du in en till elnätsadapter i gäststugan och denna elnätsadapter väljer du lyxmodellen med inbyggd WiFi accesspunkt. Lämpligen konfigurerad med samma SSID och lösen som i stora sommarstugan.

Blir något dyrare men klart under 1000kr

Du får kanske läsa på lite hur det fungerar och se om det kanske finns några designtekniska brister i hur ditt elnät är uppbyggt mellan stugorna som förhindrar att denna lösning skulle fungera.

KlasRisshall

Om din befintliga router har externa antenner så kan du byta ut dessa i vissa fall mot några som har högre signalstyrka.

Alternativet med pluggar som du kopplar in i elnätet fungerar riktigt bra, förutsatt att de går under samma fas och inte sitter på någon skarvsladd.

Vet inte hur jag multiciterar just nu. Det fungerar inte i alla fall inte...

Elnätet är för svajigt tror jag för dessa typer av lösningar.

Antenn borde ju vara bra då det bara(?) fattas 10 meter i normalfallet. Men jag har inga externa antenner. Och ärligt talat vet jag inte om det går att använda antenner då?

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...