Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Western Digital My Book Live - Erfarenhet någon?

JoppePloppe

Recommended Posts

JoppePloppe

Är ute efter ett billigare alternativ till Apples egna Time Machine. Satt då och kollade in Western Digital My Book Live.

Finns det nån som äger o använder den till Macen. Eller finns det andra burkar där ute som gör samma jobb som TM.

Det jag är ute efter är att kunna ha alla filmer ...bilder...musik samlade på ett ställe. Så jag slipper öppna locket på MBP och att få all media till min iPhone, iPad samt Apple tv.

Jag vill som sagt slippa datorn totalt. Ungarna ska fixa det själv att slå igång filmen utan att jag ska springa upp och koppla ihop bärbara m hårddisken köra igång iTunes.

Sedan vore det ju guld ifall man kunde göra samma sak även om man var borta men med tillgång till internet. Molnbaserat alltså..sitta i stugan och streama filmer från hemma.

Är det en utopi?

Skulle det funka med Western Digital My Book Live

Eller går det här med nån annan typ av nätverksbaserad "moln" hd

Tack på förhand

När jag läser det du skriver så verkar det som att du mer tänker på alternativ till TimeCapsule än till TimeMachine. TimeMachine är ett program för säkerhetskopiering till vilken hårddisk som helst. TimeCapsule är en hårddisk med inbyggt nätverk som fungerar tillsammans med TimeMachine säkerhetskopior.

Det finns hårddiskar på nätet - tjänster som man kan köpa och sen når man all information via internet. Det är tjänster som kan kosta en del, men det ger dig den mobilitet du önskar. Delvis är iCloud ett steg mot det, men det är fortfarande i uppbyggnadsfasen - alltså alla tjänster är inte tillgängliga än. Strömning av musik från ens iTunes bibliotek väntar vi fortfarande på att få tillgång till i Skandinavien. Tjänsten att strömma film från iCloud vet jag inte om den är tillgänglig i Sverige än. (inget jag har nytta av så jag har inte kollat upp det, men funktionen finns utomlands).

JoppePloppe

Oj vilken totalt meningslös kommentar. Men du hade rätt. Jag skrev fel. Det var Time Machine jag menade.

Men som sagt. Är det nån som VET nåt om detta får ju gärna kommentera.

Jag funderar fortfarande om Western Digital My Book Live.

Jag såg att du skrev att du ville komma åt filerna från ATV. Nu vet jag ju inte vilken version du har men om den inte är en jb ATV2 så kan du inte streama från en extern disc utan att ha igång dator eller någon iOS pryl.

Min ATV3 är kopplad till tv/stereo. Jag har en Synology NAS kopplad till min AE och där har jag sparat all musik men som sagt så måste jag köra det via något för att få ut ljudet i högtalarna. Jag kan dock komma åt allt på den via internet oavsett var jag befinner mig i världen och som jag förstår dig är det något du vill kunna. Hade jag haft en jb ATV2 hade jag även kunnat spela all media på nasen via tex plex utan något mellan. En NAS är ingen billigare lösning än TC men klarar det du vill. Du kan iofs bygga en själv av en gammal dator med Linux. Jag tror inte en TC har tillräckligt med kraft för att streama media, det är primärt en backup lösning.

Jag har ingen kunskap om den disc du frågade men du hittar säkert fullt av tester om du söker efter det.

Jag har en MyBook Live, en ATV2 JB, iPad, iPhone etc.

Tyvärr använder jag den bara för film så det är bara det jag kan svara på.

Alla datorer i hushållet kan se innehållet på MBL och spela filmerna med VLC.

Det borde fungera för bilder och musik också. Man kan ju lägga iPhotobiblioteket

på en extern hårddisk och detsamma med iTunes. Borde fungera med MBL m.a.o.

Då är det värre med iPad och iPhone. Tidigare kunde jag använda AcePlayer

som fungerade perfekt och hittade MBL. Tyvärr uppdaterade jag programmet och

nu fungerar det inte för mig.

Jag har också för mig att man med en adress typ denna: 10.175.365.45 (påhittat men

kommer inte på om det heter IP- eller MAC-adress) kan nå MBL via internet.

Jag har inte använt min ATV JB det senaste året då jag blev besviken på den. Har återgått

till min ouppkopplade Western Digital mediaspelare och USB-minnen. Kanske borde jag testa

om ATV fungerar?

Hoppas du fick något svar på dina frågor...

JoppePloppe

Tack Mr Universe och WBA för era svar. Ni gav mig lite mer kött på benen. Tycker bara att det är konstigt att inte en sådan maskin existerar.....de jag efterfrågar vill säga hehe.

Man får helt enkelt avvakta.

Jag såg att du skrev att du ville komma åt filerna från ATV. Nu vet jag ju inte vilken version du har men om den inte är en jb ATV2 så kan du inte streama från en extern disc utan att ha igång dator eller någon iOS pryl.

Min ATV3 är kopplad till tv/stereo. Jag har en Synology NAS kopplad till min AE och där har jag sparat all musik men som sagt så måste jag köra det via något för att få ut ljudet i högtalarna. Jag kan dock komma åt allt på den via internet oavsett var jag befinner mig i världen och som jag förstår dig är det något du vill kunna. Hade jag haft en jb ATV2 hade jag även kunnat spela all media på nasen via tex plex utan något mellan. En NAS är ingen billigare lösning än TC men klarar det du vill. Du kan iofs bygga en själv av en gammal dator med Linux. Jag tror inte en TC har tillräckligt med kraft för att streama media, det är primärt en backup lösning.

Jag har ingen kunskap om den disc du frågade men du hittar säkert fullt av tester om du söker efter det.

Jag har ingen ATV själv så jag kan inte prova, men jag snubblade (nåja) nyss över en tråd på Synologys forum angående detta:

http://forum.synology.com/enu/viewtopic.php?f=219&t=65869&p=256646&hilit=apple+tv#p256646

Som det verkar ska det numera gå bra att spela film från Synology NAS och till Apple TV.

Stream till iPhone7iPad har gått bra sedan länge, men det har du ju redan skrivit.

Så svaret till JoppePloppe verkar kunna bli att det visst går, bara skaffa en Synology NAS!

JoppePloppe

Intressant! Ska kolla in det så fort jag får tid. Tack Mcokng!

Hittar nån fler intressanta grejer. Posta gärna! Man blir inte dummare av det;)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...