Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Vilken iMac-konfiguration ska jag välja?

joma

Recommended Posts

Jag tänkte köpa en ny iMac, men vet inte riktigt vilken konfiguration jag ska välja. Vill gärna ha lite synpunkter från andra användare.

Det jag ska använda datorn till är först och främst illustrationer/grafisk produktion för print. Program som ska användas är främst Adobe illustrator, Photoshop och inDesign - ofta alla samtidigt (iTunes, mail och Safari brukar ju också vara igång samtidigt som jag jobbar). Jag gör mycket collage-liknande bilder med många lager så filerna kan bli ganska stora och jag har ofta många bilder öppna samtidigt och hoppar mellan programmen. Framöver har jag också tänkt att jag vill prova lite animering, inget avancerat med 3D, utan mer nån blandning av foto/teckning, lite klipp-och-klistra/stop-motion.

Jag vill ha en dator som utan problem klarar arbetsuppgifterna, men jag vill helst inte köpa nåt som jag inte riktigt behöver, och spendera mer pengar än nödvändigt. Jag tänker att jag kommer ha den här datorn ett antal år framöver.

1) 3,2 GHz Quad-Core Intel Core i5 eller 3,4 GHz Quad-Core Intel Core i7?

Räcker en i5 för mina behov? Är en i7 overkill?

2) Fusion drive eller inte?

Det ska tydligen gå snabbare att starta upp datorn/program. Men gör en fusion drive också att det går snabbare att till exempel öppna upp stora filer i photoshop eller illustrator och sen spara ändringar jag gjort?

3) NVIDIA GeForce GTX 675MX med 1 GB GDDR5 eller NVIDIA GeForce GTX 680MX med 2 GB GDDR5?

Samma fråga här som ovan. Räcker 1 GB för mina behov? Är 2 GB overkill?

RAM-minne har jag tänkt att köpa 8 GB från Apple och sen köpa mer från något annat billigare ställe.

En stor extern USB3-hårddisk har jag också tänkt köpa, som jag kan använda till säkerhetskopiering/arkiv.

Tacksam för synpunkter.

Som du märkt är RAM-minnet billigare hos andra leverantörer än Apple. Tänk dock på att Apples garanti (och ev. Apple-Care om du köper det) endast täcker datorn med Apple-minne. Det är inte så att garantin blir ogiltig för att du sätter i annat minne, men ska du lämna in datorn på service (eller felsökning) så måste du byta till endast Apple-minne innan du lämnar in datorn. Skulle något strula så är det en fördel att kunna lämna in hela datorn med det minne man normalt använder för felsökning. Du får själv avgöra om det är värt pengarna att köpa Apple-minne.

Jag rekommenderar absolut att du maxar RAM-minnet. Det är få saker som har sådan påverkan på prestandan som att ha tillräckligt med RAM.

Jag rekommenderar antingen SSD-disk eller Fusion drive. Har man använt en dator med SSD-disk känns en med mekanisk disk väldigt slö och gammal.

Tack för svar.

Det var bra att få veta det där om RAM-minnet och garantin. Jag kommer att köpa mer RAM-minne, från något annat billigare ställe, i ett första steg upp till 24 GB och kanske senare även öka till 32 GB. Vet dock inte om jag tänker köpa Apple Care.

SSD-disken på 768 GB går bort på grund av priset, +7920 kr. känns lite väl mycket för mig. Vet du hur det är med en Fusion Drive, kommer det bli någon skillnad i hastighet när det gäller arbetsmoment i tex Photoshop och illustrator, som tex att spara en bild, öppna en bild etc? För om det bara ger en hastighetsökning när det gäller att starta datorn och starta program så kan jag antagligen klara mig utan en sån...så bråttom har jag inte, jag kan sätta på en kopp kaffe medan den startar upp.

Jag har ingen egen erfarenhet av Fusion Drive. (Jag har en mindre SSD på min iMac 2011). Enligt reklamen ska allt gå snabbare med Fusion Drive, men lika snabbt som SSD blir det ju inte.

Okej, tack. Vad reklamen säger och hur det är i verkligheten brukar ju inte alltid stämma...det är i alla fall min erfarenhet.

Finns det någon på forumet som har Fusion drive och använder ganska krävande program, typ Adobe CS, och kan dela med sig av sina erfarenheter?

Det jag är mest nyfiken på är om Fusion drive bara gör att programmen startar upp snabbare eller snabbar det också upp själva arbetet i programmen, eller beror det mer på hur mycket RAM-minne man har?

Tack för tipset...jag har kollat en del videos men har inte hittat någon som visar en jämförelse mellan en Fusion drive och en vanlig hårddisk där man utför själva arbetet i ett program (typ Photoshop). Alla jämförelser jag hittat handlar bara om tiden det tar för datorn/programmen att starta upp.

Jag har letat hur mycket som helst, men tyvärr utan resultat...Finns det någon som har egna erfarenheter eller kan tipsa om någonstans där jag kan se resultatet av ett så kallat "Photoshop Action Test" där man jämför två iMacs där den enda skillnaden mellan dom två är att den ena har en vanlig hårddisk och den andra har en Fusion drive? Det skulle verkligen hjälpa mig att göra mitt val.

Alla program som gör mycket skrivningar till hårddisken lär arbeta snabbare med Fusiondrive.

Gör Photoshop mycket skrivningar till hårddisken?

Hej igen SirKnasen, tack för att du svarar.

Jag vet faktiskt inte om Photoshop gör mycket skrivningar till hårddisken...jag är inte direkt tekniskt kunnig, fokuserar mest på bildskapandet och vill att allt ska flyta på bra.

Maxat RAM och Fusion Drive är nog det viktigaste du ska välja. Läste någonstans i Adobes forum att programmen Adobe CS använder hyperthreading (i7) vid vissa uppgifter men inte alla, prestandaförbättringen skulle dock inte vara så stor jmf. cpu utan hyperthreading (i5). För ditt arbete med PS etc. räcker i5 som det ser ut i dagsläget.

Här är ett PS action test: http://eshop.macsales.com/Reviews/Framework.cfm?page=/Benchmarks/CS5BenchmarkPage-iMac.html

Hej igen,

Efter mycket läsande och funderande bestämde jag mig till slut för att dra på ordentligt...better safe than sorry, typ. Det kostade lite extra men jag tänker/hoppas att den här maskinen är någorlunda framtidssäker och att den kommer att tjäna mig troget under ett gäng år framöver.

Den här blev det:

Processor: 3,4 GHz Quad-Core Intel Core i7, Turbo Boost upp till 3,9 GHz

Minne: 8 GB 1600 MHz DDR3 SDRAM

Lagring: 768 GB flashminne

Grafik: NVIDIA GeForce GTX 680MX med 2 GB GDDR5

Mer RAM-minne köper jag senare från något billigare ställe än Apple.

Tack till alla som svarat.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...