Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur gör jag ett inlägg i MacWorlds Forum?


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

Det kommmer ibland ett PM från de som vill bli medlemmar på forumet..men de vet inte hur de ska göra för att det ska bli rätt.

 

Så en kort förklaring.

 

Forumet är uppdelat i olika avd, så det första du ska göra är att välja rätt avdelning att lägga ditt inlägg.

Kolla igenom rubrikerna för varje avdelning och se noga vad som passar dig bäst.

 

Som förstagånginläggare kanske rent av denna avdelning är lämplig att prova att skriva i.

 

När du är här så går du upp i till höger och väljer: Starta nytt ämne

 

post-113-041349100 1364713557_thumb.jpg

 

Då får du upp denna bild:

 

post-113-043173400 1364713586_thumb.jpg

 

Här ska du utforma en tydligt beskrivande rubrik med det du vill ha hjälp med.

Skrik inte i rubriken med versaler och ord som HJÄLP osv..det ger dig inga svar..utan beskriv kort vad du önskar hjälp med så kommer svaren.

 

Vill du bifoga en bild på et problem, så ta en skärmdump med hjälp av följande tre tangenter, shift, cmd och 4 så hamnar din bild på skrivbordet.

Nere till vänster i fönstret klickar du på Välj fil

 

post-113-027171100 1364713908_thumb.jpg

 

När du valt fil, så klickar du på Bifoga denna fil. och avslutar med att gå över till högersidan och klicka på Lägg till i inlägg

post-113-068986400 1364714010_thumb.jpg

 

När du är klar kan du välja Förhandsgranska, om du vill kolla hur ditt inlägg tar sig ut.

Eller så väljer du bara Skapa nytt ämne

 

post-113-081690200 1364714090_thumb.jpg

 

Klart

  • Rösta upp 7
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack!

 

Det var ju inte helt självklart ;-)

Skapa nytt ämne var ju inte vad jag trodde, det hade jag ju redan klickat när jag skrev mitt inlägg.

Den knappen testade jag inte ens - jag såg framför mig en loop om jag klickade där.

Nu ser jag nedanför när jag skriver det här en knapp "Skicka" vilket var vad jag förväntade mig hitta någonstans, när jag skrev inlägget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grattis :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förtydligande:

Skärmdump med shift, cmd och 4 måste markeras med musen genom att trycka ner vänsterknappen samtidigt som tangenterna trycks ner, dra över området som ska markeras och sedan ska musknappen släppas. Gör man rätt hörs ett kameraklick och bilden ligger på skrivbordet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Förtydligande:

Skärmdump med shift, cmd och 4 måste markeras med musen genom att trycka ner vänsterknappen samtidigt som tangenterna trycks ner, dra över området som ska markeras och sedan ska musknappen släppas. Gör man rätt hörs ett kameraklick och bilden ligger på skrivbordet.

Super! :yeahbaby:

Jag kände inte till den kombinationen utan bara Cmd+Shift+3. Tydligen kan man ta Cmd+Shift+4+Space och sedan trycka på ett fönster också. Detta ska provas när jag kommer hem :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att spara tid i uppladdning och spara utrymme på forumets hårddisk, vänligen förminska och banta bilder. Jag brukar ta iPhoto och dra ner storleken sedan tar jag shift, cmd och 4 och gör en skärmdump över det jag vill ha med. Sen sparar jag om den till jpg av medelmåttig storlek. Eftersom jag kör OS X 10.6 så är det lätt med Förhandsgranskning att göra det. Så en bild som kanske väger 500 kb skalas ner och filas om till 50 kb. Ingen ser skillnad men det gör det snällare mot forumet. Om man vill.

post-363-0-01729500-1409741446.png

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Super! :yeahbaby:

Jag kände inte till den kombinationen utan bara Cmd+Shift+3. Tydligen kan man ta Cmd+Shift+4+Space och sedan trycka på ett fönster också. Detta ska provas när jag kommer hem :D

...och vidare på det, i fönsterläget, kan man hålla nere: ⌘ så kommer man åt dialogrutor och sånt (t ex spara-fönstret). :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att spara tid i uppladdning och spara utrymme på forumets hårddisk, vänligen förminska och banta bilder. Jag brukar ta iPhoto och dra ner storleken sedan tar jag shift, cmd och 4 och gör en skärmdump över det jag vill ha med. Sen sparar jag om den till jpg av medelmåttig storlek. Eftersom jag kör OS X 10.6 så är det lätt med Textredigeraren att göra det. Så en bild som kanske väger 500 kb skalas ner och filas om till 50 kb. Ingen ser skillnad men det gör det snällare mot forumet. Om man vill.

Om man inte vill blanda in iPhoto* så klarar ju Förhandsgranskning av allt detta. Inkl beskärningen istället för att använda skärmdump.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man inte vill blanda in iPhoto* så klarar ju Förhandsgranskning av allt detta. Inkl beskärningen istället för att använda skärmdump.

Precis... blandade ihop när jag slänger in egna bilder och alla andra diverse som skärmdumpar odyl. Sen skrev jag fel med texeditorn. Menade Förhandsgranskning.... :stjarnsmall:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att spara tid i uppladdning och spara utrymme på forumets hårddisk, vänligen förminska och banta bilder. Jag brukar ta iPhoto och dra ner storleken sedan tar jag shift, cmd och 4 och gör en skärmdump över det jag vill ha med. Sen sparar jag om den till jpg av medelmåttig storlek. Eftersom jag kör OS X 10.6 så är det lätt med Förhandsgranskning att göra det. Så en bild som kanske väger 500 kb skalas ner och filas om till 50 kb. Ingen ser skillnad men det gör det snällare mot forumet. Om man vill.

En annan sak som händer när man man tar en skärmdump av en bild är att bildens metadata försvinner. Kan vara bra, kan vara dåligt. Metadata kan innehålla saker som fotografens namn, information om kameramodell (även serienr tror jag), kamerainställningar, information om när och var (positionering) bilden är tagen.

 

Sedan får skärmdumpen egen metadata,.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man vill svara på ett inlägg med en skärmdump så ser det ut som om det saknas knappen för bifoga fil.

Missar jag något här? Kan man lägga till flera bilder i samma inlägg?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser att man kan lägga till fil via den fullständiga redigeraren. Så där fick jag svar på min första fråga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser att man kan lägga till fil via den fullständiga redigeraren. Så där fick jag svar på min första fråga.

Ja, exakt... I snabbsvar finns den inte med utan i den fullständiga - där man också förhandsgranskar sina inlägg.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...
Viktorsdotter

Tack!

 

Det var ju inte helt självklart ;-)

Skapa nytt ämne var ju inte vad jag trodde, det hade jag ju redan klickat när jag skrev mitt inlägg.

Den knappen testade jag inte ens - jag såg framför mig en loop om jag klickade där.

Nu ser jag nedanför när jag skriver det här en knapp "Skicka" vilket var vad jag förväntade mig hitta någonstans, när jag skrev inlägget.

 

Det kommmer ibland ett PM från de som vill bli medlemmar på forumet..men de vet inte hur de ska göra för att det ska bli rätt.

 

Så en kort förklaring.

 

Forumet är uppdelat i olika avd, så det första du ska göra är att välja rätt avdelning att lägga ditt inlägg.

Kolla igenom rubrikerna för varje avdelning och se noga vad som passar dig bäst.

 

Som förstagånginläggare kanske rent av denna avdelning är lämplig att prova att skriva i.

 

När du är här så går du upp i till höger och väljer: Starta nytt ämne

 

attachicon.gifSkärmavbild 2013-03-31 kl. 09.04.30.jpg

 

Då får du upp denna bild:

 

attachicon.gifSkärmavbild 2013-03-31 kl. 09.06.08.jpg

 

Här ska du utforma en tydligt beskrivande rubrik med det du vill ha hjälp med.

Skrik inte i rubriken med versaler och ord som HJÄLP osv..det ger dig inga svar..utan beskriv kort vad du önskar hjälp med så kommer svaren.

 

Vill du bifoga en bild på et problem, så ta en skärmdump med hjälp av följande tre tangenter, shift, cmd och 4 så hamnar din bild på skrivbordet.

Nere till vänster i fönstret klickar du på Välj fil

 

attachicon.gifSkärmavbild 2013-03-31 kl. 09.11.44.jpg

 

När du valt fil, så klickar du på Bifoga denna fil. och avslutar med att gå över till högersidan och klicka på Lägg till i inlägg

attachicon.gifSkärmavbild 2013-03-31 kl. 09.13.42.jpg

 

När du är klar kan du välja Förhandsgranska, om du vill kolla hur ditt inlägg tar sig ut.

Eller så väljer du bara Skapa nytt ämne

 

attachicon.gifSkärmavbild 2013-03-31 kl. 09.15.03.jpg

 

Klart

Hm. brukar inte vara helt pantad, men jag hittar varken "avdelningar" eller "nytt inlägg"...var börjar jag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm. brukar inte vara helt pantad, men jag hittar varken "avdelningar" eller "nytt inlägg"...var börjar jag?

Börja på “Index” - framsidan: https://forum.macworld.se/

 

Du ser huvudkategorier där som: Senaste Nytt, Allmänt, Operativsystem osv

 

Under Operativsystem har du t ex Mac OS X: https://forum.macworld.se/forum/54-mac-os-x/ Där ser du knappen: “Skapa nytt ämne”

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 8 months later...

Är det jag som är blind eller finns inte den knappen på min skärm? Eller har ni gjort om sidan? Hade behövt göra ett inlägg så jag får hjälp innan min dator kraschar...

 

/Lea

post-80099-0-53582000-1481020240_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det jag som är blind eller finns inte den knappen på min skärm? Eller har ni gjort om sidan? Hade behövt göra ett inlägg så jag får hjälp innan min dator kraschar...

 

/Lea

Klicka på "MacWorld Forum", välj sedan lämpligt underforum, så ser du "Skapa nytt ämne" som vit text på svart botten i en knapp. Kolla dock först att din fråga inte redan är besvarad. Se dumpar.

 

post-28798-0-33321600-1481021159.png

 

post-28798-0-95455500-1481021159.png

 

post-28798-0-35554800-1481021160.png

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...