Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Hur konvertera .VOB till redigerbart format?

MHP

Recommended Posts

Vet inte om får ställa dumma frågor i detta forum men gör ett försök. Har köpt en Macbook Pro igår och vill nu försöka spara ned gamla filmer jag nu har i VOD format till något annat format så att jag kan redigera dem via imovies. Har aldrig gjort annat än att samla filmer på hög men tänkte nu ta mig ett steg vidare. Verkar finnas ett antal format att välja bland men vilket skall man välja, och hur kan man enkelt konvertera dem? Har försökt googla men blir bara förvirrad, en massa format och en massa olika program för konvertering. Kan någon ge mig några enkla råd så vore ytterst tacksam!

Jag kan inte iMovie alls men vad händer om du öppnar en film med iMovie, konverterar han den i öppnandet eller öppnar han den bara? Då är det ju bara att spara den sen och i fönstret för spara gissar jag att han väljer ett huvudalternativ som kanske är bra att följa eller så hittar du nåt annat högt i listan, QT MOV, AVI, etc kanske..? Jag skriver bara för att nån ska ge dig lite, kanske nån med mer kunskap kommer och fyller i men du kan börja testa lite.

Som Semmelman skriver: Du borde kunna importera dem direkt till iMovie. Då sköter iMovie eventuell konvertering själv.

Om inte, tala om vilket felmeddelande iMovie ger dig.

Tusen tack för svar. Har prövat att med att importera men det går inte alls, alla filer i min video mapp är gråmarkerade. Det skulle gå att importera om jag gör det direkt från originalfilmerna via kameran har jag förstått, men vet inte om kameran fortfarande fungerar.

Det finns visst specialprogram för konvertering, men om jag förstod det också förlorar man kvalitet vid varje konvertering, har betalt dyrt för att få dessa filmer överförda till DVD men inser jag borde fått dem överförd till ngt dataformat istället (vilket som är bäst har jag inte heller begripit).

Suck - varför kan inget var enkelt?!wacko.gif

Visst,ja. VOB kommer från en DVD. Har du kvar hela VIDEO_TS-mappen med alla filer? Alternativt, har du kvar DVDn?

Då ska du konvertera till DV. DV är ett format som lämpar sig för redigering. DV är drygt 12 GB per speltimme. När du är färdig kan du konvertera till ett format som är mycket mindre, som mpeg-4.

Du måste veta om skivorna är DV-PAL (förmodligen) eller DV-NTSC.

Du måste också veta om skivorna är 4:3 (förmodligen) eller 16:9.

Handbrake kan konvertera:

http://handbrake.fr/downloads.php

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...