Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Boot camp kan inte partitionera

omegaman

Recommended Posts

Jag tänkte installera windows på 60 gig av datorn för att spela lite. Men jag stöter på problem i boot camp installationen. Jag klickar i alla tre alternativ, jag skapar alltså en usb med win 7 och hämtar drivrutiner till den också. Så här långt är allt frid och fröjd. Men när jag väljer storlek på windows installationen och installationen väl ska starta så står det bara "Ett fel inträffades när din hårddisk skulle partitioneras".

Jag har en macbook pro, retina med en 512 gig SSD och vad jag vet så ska man inte defragmentera SSD då de ska en sådan funktion inbyggd? Jag har även följt manualen och där står det bara att man kan pröva reparera sin hårddisk med skivavbildnings verktyget, vilket jag har gjort och det blev ingen skillnad. ISO filen med windows är också helt "legit" då jag har win 7 på skiva och skapade iso-filen med poweriso.

Förslag på vad jag ska göra?

Här är en länk till hur det ser ut: http://img827.imageshack.us/img827/5484/skrmavbild20130329kl100.png

PS. jag försökte få in bilden direkt i meddelandet men bilden blev så fruktansvärt stor, går det att redigera detta eller får man se till att hålla sig till rätt format från början?

Förmodligen har du för litet ledigt på hårddisken.

Kanske kan det hjälpa med en säker start.

Efter lite googlande så har jag sett att time capsule kan strula till det. Så nu har jag stängt av den och börjat om men det gjorde ingen skillnad. Ska jag försöka göra detta utan boot camp?

Nej, jag trycker på kontrollera skiva och då ser det ut så här:

Du ska markera "Macintosh HD" i stället.

Du ska markera "Macintosh HD" i stället.

Okej pröva det nu.

OK, kör en säker start, det kollar och reparerar skivan. (Håll ner skift på tangentbordet under uppstarten tills du ser en skala som långsamt växer.)

OK, kör en säker start, det kollar och reparerar skivan. (Håll ner skift på tangentbordet under uppstarten tills du ser en skala som långsamt växer.)

Jag gjorde det men vad ska jag göra nu? Datorn blev fruktansvärt seg nu.

Nu kollar du Macintosh HD en gång till.

Att Macen är seg beror på att den säkra starten raderade potentiellt trasiga cache-filer. De skapas om när du kör. Cache-filer lagrar olika slags information för snabb åtkomst. När cache-filerna är omskapade blir Macen lika snabb som innan.

Jag gör nu en skivkontroll men det verkar ta lång tid.

Jo, nu kan den (förhoppningsvis) kolla igenom allting. Förut slutade den så fort den hittade det allvarliga felet.

Datorn startade om och nu när jag kör skivkontrollen så hittar den inte längre några fel. Ska pröva installera igen.

Lycka till och Glad Påsk!

Lycka till och Glad Påsk!

Fast jag stötte på ett problem till...

Efter installationen så har jag bara 4 gig kvar av min 60 gigs partition. Hur är detta möjligt. Windows ska ju endast ta upp 15-20 gig vill jag minnas. Tittar jag under "boot camp" som driven heter så har jag 200mb av drivrutiner och 1 gig av program. Så vad är det som tar upp ca 30 gig på min hdd?

http://img16.imageshack.us/img16/3770/skrmavbild20130329kl124.png

Windows skapar väl en Pagefile som är 1-1,5 gånger mängden RAM din dator har?

Dessutom skapas kanske en Hibernate-fil som är lika stor som mängden RAM din dator har för dumpning av RAM-minnet när du sätter datorn i viloläge.

Har du 16GB RAM så blir ju dessa två filer omkring 35GB + windows på 20GB = 55GB

Jag installerade premium istället för professionell och då tog installationen upp 36 gig...det är fortfarande dubbelt så mycket som den ska ta upp eller?

Hur stora är dina pagefile.sys samt hiberfil.sys?

Jag sökte på c:drivern men hittade inga filer vid de namnen. Kan du berätta vart jag hittar dem?

Jag sökte på c:drivern men hittade inga filer vid de namnen. Kan du berätta vart jag hittar dem?

Har du valt att visa dolda filer och systemfiler?

De ska väl ligga direkt i C: ?

Har du valt att visa dolda filer och systemfiler?

De ska väl ligga direkt i C: ?

När jag visade dolda filer så hittade jag dem.

hiberfil.sys är 12.5 GB

Pagefile.sys är 16,8 GB

Kan det vara här skon klämmer? Kan jag göra något åt det?

När jag visade dolda filer så hittade jag dem.

hiberfil.sys är 12.5 GB

Pagefile.sys är 16,8 GB

Kan det vara här skon klämmer? Kan jag göra något åt det?

En större BootCamp partion hade väl inte skadat?

Pagefile går att manuellt minska, men det är kanske inte att rekommendera? Någon Windowsexpert får bekräfta.

Använder man sig inte av hibernation (viloläge) så går det säkert att avaktivera och därmed ta bort hiberfile.sys. Någon Windowsexpert får bekräfta.

En större BootCamp partion hade väl inte skadat?

Pagefile går att manuellt minska, men det är kanske inte att rekommendera? Någon Windowsexpert får bekräfta.

Använder man sig inte av hibernation (viloläge) så går det säkert att avaktivera och därmed ta bort hiberfile.sys. Någon Windowsexpert får bekräfta.

Jag googlade filerna och följde någon guide som jag hittade för att få bort dem. Men tack så hemskt mycket för hjälpen

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...