Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Söker GPS-mottagare till Canon EOS550D

Telly82

Recommended Posts

Hej.

Finns det någon bra lösning för att koppla en GPS-mottagare till en Canon EOS550D? Helst så att positionen lagras i EXIF-data i varje bild. (Jag fotar i jpeg om det spelar någon roll).

Eller finns det någon lösning där man har en extern GPS-mottagare där man lägger in positionen efteråt, en innan man importerar till iPhoto?

Eller kan man använda iPhone till detta? Finns det en app som sparar tid och position för att sedan synka med bilderna i systemkameran? (Nej, jag använder inte kameran i iPhone.)

Glad påsk.

Sen finns det t.ex. Trails och GPX Logger som fixar loggar som du kan skicka med mail till din dator. Logfilen fungerar tillsammans med

Lightroom som jag använder. Vet inte vilket program du använder, men men du kan ju testa. Kolla bara att kamerans klocka har samma

tid som iPhonen. Åker du till en annan tidzon måste du ställa om tiden i kameran.

Klistrade du in rätt länk? Eller har ljusmätar-appen även en GPS-funktion som inte finns i beskrivningen av appen?

Klistrade du in rätt länk? Eller har ljusmätar-appen även en GPS-funktion som inte finns i beskrivningen av appen?

Japp, du tar siktar mot motivet, den meddelar vilka värden den finner lämpliga, du trycker Save, bilden (med motivet, rekommenderade inställningar, tid och plats) sparas. Och bilden verkar även spara platsdata inbakat i filen eftersom den dyker upp under Platser i telefonen.

Så det borde gå, om man är händig, att ordna ett flöde som låter dig markera två bilder och sedan kopiera över positionen. Men jag vet inte hur man gör.

Sen finns det t.ex. Trails och GPX Logger som fixar loggar som du kan skicka med mail till din dator. Logfilen fungerar tillsammans med

Lightroom som jag använder. Vet inte vilket program du använder, men men du kan ju testa. Kolla bara att kamerans klocka har samma

tid som iPhonen. Åker du till en annan tidzon måste du ställa om tiden i kameran.

Jag kör iPhoto. Men jag har inget emot att låta bilderna köras igenom ett annat program innan jag tankar in dem i iPhoto.

Japp, du tar siktar mot motivet, den meddelar vilka värden den finner lämpliga, du trycker Save, bilden (med motivet, rekommenderade inställningar, tid och plats) sparas. Och bilden verkar även spara platsdata inbakat i filen eftersom den dyker upp under Platser i telefonen.

Så det borde gå, om man är händig, att ordna ett flöde som låter dig markera två bilder och sedan kopiera över positionen. Men jag vet inte hur man gör.

Så jag måste ta en bild med iPhonen varje gång jag tar en bild med systemkameran? Och sedan försöka para ihop bilderna?

...

Så jag måste ta en bild med iPhonen varje gång jag tar en bild med systemkameran? Och sedan försöka para ihop bilderna?

En bild/fotoplats.

Ja.

Jag sa aldrig att det var enkelt.

En bild/fotoplats.

Ja.

Jag sa aldrig att det var enkelt.

Det är rätt: Det sa du inte. :)

Det är rätt: Det sa du inte. :)

:stjarnsmall: Fast för just ditt ändamål funkar ju givetvis den inbyggda fotoappen precis lika bra/dåligt som den jag nämnde :stjarnsmall:

Om man konstant befinner sig nära kända wifi-hotspots så...

Inte så mycket i svenska naturen alltså.

Inte så mycket i Sverige alls. Det verkar ju bara funka i USA och Kanade. Och då bara om det finns trådlösa nätverk i närheten.

Minns inte hur det är i iPhoto nuförtiden, vet att det inte gick förr iaf(enligt Googlesök), men i Aperture går det att importera GPX-filer som man sen kan använda till bilderna... Kommer inte ihåg arbetsflödet som användes i Aperture tyvärr, det var några år sen nu.Vi använde MotionX GPS på iPhonen när vi var ute och fotade iaf.

Jag undersökte detta under en resa till Japan för 6 månader sedan. Dessvärre hittade jag inget ens i elektronikens Mecka.

Men av säljarna kunde jag förstå att det var stor efterfrågan, så frågan är hur länge det dröjer innan det kommer en sak - troligen till blixthållaren.

KEMAL

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...