Jump to content
Just nu i M3-nätverket

SuperDuper eller CCC på extern disk ansluten t AE

jan.s

Recommended Posts

Har en extern disk med 3 partitioner, en SD (SuperDuper), en CCC (Carbon Copy Cloner) och en TM (Timemachine)..Hängslen och livrem..Har definierat dessa i den Airport Extreme disken är ansluten till. De upptäcks där. Har klickat på Finders AEsymbol, klickat på diskarna som nu dyker upp på skrivbordet som servers. TM funkar men SD och CCC känner inte igen nätverksdiskarna.

Har läst och tydligen ska man göra sparseimage-filer ist f de kopior man skapar när partitionerna är lokalt anslutna.

Tyvärr är det svägerskans mac och AE, jag kan inte testa förrän efter påsken.

Erfarenheter av SD eller CCC på extern disk ansluten till AE ? Kan man restora en sparseimagefil och göra den bootable ? Hur gör man ?

Har en extern disk med 3 partitioner, en SD (SuperDuper), en CCC (Carbon Copy Cloner) och en TM (Timemachine)..Hängslen och livrem..

Snarast har du lagt alla ägg i samma korg. När (inte "om") disken kraschar har du INGENTING som backup.

Det är helt klart, original finns på fortfarande macen, vill ha en SD eller CCC som är bootbar ifall disken i macen går sönder. Dessutom finns det flera diskar som backuper..

Verkar krångligt.

Här står det:

"Back up to hard drives, network shares or to disk images"

http://www.bombich.c...c_features.html

EDIT: Korrigerat citatet.

Så står det men 'network shares' upptäcks inte trots att de finns AE och trots att diskrana finns på skrivbordet som servers/nätverksdiskar.

Testade att skapa en sparseimagefil med SL användande CCC. Restorade denna till en extern disk som blev bootbar. Sparseimagefilen är incrementell dvs bara förändringar uppdateras. Ska nu bara testa hos svägerskan när hon kommer tillbaka efter påsk.

Så står det men 'network shares' upptäcks inte trots att de finns AE och trots att diskrana finns på skrivbordet som servers/nätverksdiskar.

Hur är de monterade? Via SMB eller AFP? (Det ska vara AFP.)

Jag kollar när hon kommer hem, Glad Påsk.

Jag har alltid använt SD. Men nu en reflektion och iakttaglse. CCC verkar snabbare och mer tillförlitligt än SD. Så om tankarna finns att komplettera TM med en bootbar extern HDD blir CCC mitt val iaf.

Hur kollar jag hur diskarna är monterade ? Jag känner bara till att man kan fildela via AFP eller SMP. Antar att om jag inte har SMB ikryssat så monteras de med AFP ?

Hur kollar jag hur diskarna är monterade ? Jag känner bara till att man kan fildela via AFP eller SMP. Antar att om jag inte har SMB ikryssat så monteras de med AFP ?

Hur ansluter du? Man skriver vad man vill ha:

afp://1.2.3.4/MinDisk

smb://1.2.3.4/MinDisk

Efteråt kan man "Visa Info" på den monterade volymen. Det står i samma ruta som ledigt utrymme etc.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...