Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Skrivprogram?

maritc

Recommended Posts

Jag behöver ett skrivprogram till min iMac, finns det något man kan ladda ner gratis?Ex Word eller liknande? Helst ska det gå att spara sina dokument i pdf fomat.

Tusen tack, jag laddade hem openoffice. Det går inte att spara i pdf format, hur menar du att jag ska göra för att få mitt textdokument i pdf format?

Välj skriv ut (⌘P). I dialogfönstret längst ner till vänster der du en knapp med "PDF" med olika alternativ. Bl a "spara som".

Kan man använda både för text, dukument, bilder osv... Det som går att skriva ut s a s. :ThumbsUp:

post-64246-088023300 1364237969_thumb.png

Det stämmer att man inte sparar i PDF-format på Mac, utan man skriver ut till det. :) PDF är som en skrivare i Mac, men istället för att resultatet skrivs ut till ett papper så skrivs det ut till ett dokument som ser likadant ut på alla enheter som öppnar det. PDF kan man inte enkelt redigera utan det är låst. PDF kan skrivas ut från alla Mac-program som kan skriva ut till en skrivare, för att skapa PDF är en del i Mac OS X, det är inbyggt. Detta gör att alla ordbehandlare och skrivarprogram kan skriva ut till PDF.

Men så finns det ett program som är speciellt här och det är Pagesmith. Pagesmith använder PDF som sitt eget filformat, det innebär att Pagesmith faktiskt sparar PDF och öppnar PDF och redigerar PDF. Men bara PDF:er som det själv har skapat. PDF:er från andra program kan inte redigeras i Pagesmith. Detta är en rätt avskalad och mycket trevlig ordbehandlare som fokuserar på typografisk kontroll. Den har ett enkelt och rent gränssnitt. En bra ordbehandlare även om den saknar flera funktioner som MS Word eller flera andra ordbehandlare har. Pagesmith fyller sin egen nisch på marknaden. Finns på Mac App Store men ej gratis.

(finns dock demo version på dess hemsida att tanka hem).

Här är länken i Mac App Store: https://itunes.apple.com/se/app/pagesmith/id512128654?mt=12

I Open Office finns det "Exportera som pdf " under Arkiv.

Även så i Pages.

"Exportera som PDF" är princip samma som Spara som PDF i utskriftsmenyn. På Mac finns det ofta fler vägar till samma mål.. Pages är ett tydligt exempel på det: Arkiv - Exportera - PDF, eller Dela - Exportera - PDF, eller Arkiv - Skriv ut - PDF - Spara som PDF. Tre olika sätt för samma resultat. :) Men skillnaden är att "Arkiv - Skriv ut - PDF - Spara som PDF" finns i alla program, medan ett fåtal har "Exportera som PDF". De som dock har valt att ha en mer direkt åtkomst till PDF har också PDF fortfarande under utskriftsfunktionen. Det är ett Quarts-filter i Automator som man kan justera om man vill... (ett inbyggt program i Mac för arbetsflöden, men det är överkurs).

Men Pages är inte gratis va?

Nope.

Tusen tack för hjälpen. Ska skicka in skoluppgifter och då måste dokumenten skickas i pdf format. Men en annan fråga om jag scanar in en bild så blir den i pdf, går det på något vis att öppna den i open office och lägga den i samma dokument som jag skrivit texten i?

Tusen tack för hjälpen. Ska skicka in skoluppgifter och då måste dokumenten skickas i pdf format. Men en annan fråga om jag scanar in en bild så blir den i pdf, går det på något vis att öppna den i open office och lägga den i samma dokument som jag skrivit texten i?

Man skall nog inte scanna in bilder som pdf (tycker jag).

En bild är en bild och en PDF är ett dokument (e-Dokument, e-utskrift)

Tycker det alltid är bättre att scanna in bilder i ngn form av lossless-format (png/tiff/raw) eller direkt till Photoshop.

Kolla i scannerns inställningar. Måste kunna gå att ställa om vilket format du får ut. :crossfingers:

Ja och nej.

Det du får är en PDF med pixlar (där pixlarna visserligen bildar bokstäver), inte en PDf med text.

Så du kan lägga in hela det skannade dokumentet på samma sätt som om du skannat ett foto.

PDF är ett dokument som kan hantera både bilder och text, men det är bättre att scannra in bilder som JPEG eller TIFF eller så och ta in i dokumentet. Jag vet inte ens om OpenOffice kan ta in en PDF i ett dokument. En del program klarar av det och andra inte, det är ingen självklar funktion. Men JPEG eller TIFF som är direkt för bilder klarar de flesta ordbehandlare av. :)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...