Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Problem med Mail och Textredigerare - appen

healons

Recommended Posts

Hej!

Jag har en MacBook Pro 2011 med Mountain Lion.

Operativsystem på en 128SSD och 750GB inter.

När jag kör på mitt admin konto så hänger sig Mail-appen när man går in i inställningar. Blir den snurrande badbollen.

Dessutom hänger sig textredigerareappen om man öppnar den.

Loggar jag däremot in på mitt standardkonto som jag använder till ProTools så funkar Mail och Textredigerare kanonbra!

Hur löser man detta på smidigast sätt?

MVH Healons

Kör du ProTools antar jag att du redan har ett gäng RAM i datorn.

Börja med att kolla i Skivverktyg (Ligger i program/verktyg).

Kolla/reparera rättigheter.

Sen en säker start är väl aldrig fel. Det rensar upp lite script och cachefiler.

Skall testa en säker start... Men tror inte det är där felet ligger.

Misstänker att det har med och göra att Admin hemmappen är flyttad till 750GB hårddisken med tanke på film och bilder jag lägger in medan ProTools Standardkontot ligger kvar på SSD disken där även Mountain Lion ligger.

Reparera behörigheter gav inget.

Japp 16GB RAM

/Healons

Nix säker start hjälper ej. Hänger sig ändå

Dessutom är det väl skumt att det är engelska i menyn där man loggar in.

Alltså knapparna under användarna på datorn, Restart, Shut Down etc. Skall inte dom vara på svenska när resten av datorn alltid är på svenska som inloggad?

Om jag byter hemmamapp till en ny mapp som ligger på SSD disken så funkar textedit och mail.

Men jag vill ju ha min hemmamapp på den stora 750GB HD ju!

SKUMT

Ja, det var märkligt med blandat språk, om det inte är så på ngt annat konto.

Antar att du har svenska satt som standard på datorn.

Men kika lite i språk och text i systeminställningarna vad du har. Du kan ju ha olika språk satta på kontona? Dra dem i rätt ordning, sen kan man ju "editera listan". Kryssa ur alla du inte vill ha.

Ja, hemmappen är alltid hemmappen och hör till systemet = bör ligga på systemdisken.

Är det hela hemmappen du vill ha på den andra disken eller bara delar av den? ...t ex mapparna bilder, dokument,musik, filmer osv.

Det går att lösa med symlänkar istället. Så har t ex jag gjort på min dator. Alla mappar med "lagring" ligger på en annan disk, men "pekar" på standardmappen.

Hemmamappen ska ligga på den interna hårddisken för systemet. Flyttar du den till annat ställa så är det att be om problem. Du kan ha dina dokument på extern enhet, men i hemmamappen finns också ett bibliotek med inställningar och dessa rör bl a mail och annat för just ditt användarkonto. Mapparna som dokument, bilder filmer etc kan du flytta ut och lägga som alias i hemmamappen så att de därmed pekar till den externa hårddisken. I hemmamappen finns mappen Bibliotek, men den är dold. Det är den som strular om du lägger den på en extern hårddisk.

Så behåll hemmamappen i datorn, och skapa alias till mapparna för dokument etc som du har på en extern hårddisk och lägg dessa alias i hemmamappen. Det är enklast.

Flytta ej hemmamappen till extern hårddisk. Punkt. :)

Så fick det bli.

Gjorde en ny hemmamapp som ligger på SSD´n.

Iphoto filen ligger kvar i min gamla hemmamapp på HDD, så då sparas väl alla bilder man importerar på den disken va?

Itunes musiken ligger oxå kvar där på HDD.

Nu funkar allt förutom att det är engelska men skall kolla på de andra användarna...

Hur gör man det dära med att "peka" och skapa alias för mapparna till annan disk?

Tackar ödmjukast för hjälpen!

Ja, peka, alias, symlink lite same-same. Ett alias/symlink är en låtsasfil skulle man kunna säga, "pekar" på en annan fil/folder.

En del kör med alias och andra med symlänkar. Skall försöka visa båda sätten.

Så här jag t ex jag gjort (med symlänkar).

Först är det bra att göra en backup på själva orginalfoldern även om man töömmer den sen. Eftersom den ligger i hemmapen har man inga rättigheter så antingen högerklicka på hemmappen och välj "visa info". Längst ner kan du ändra "alla" till läsa/skriva. Så ändrar du tillbaka när du är klar sen. eller så kan man köra det via terminalen.

Så för varje folder man vill ha: byt namn från filder -> folder.bak

("bak" är ett vanligt förekommande namn för backup)

Så om man t ex tar mappen "Dokument".

I Terminal:

sudo mv ~/Dokument{,.bak}

Enter + sen ange lösenord och klicka enter igen

(obs! det syns inget när man skriver lösenord)

Sen på din andra disk har du den riktiga mappen "Dokument". Vet inte vad din hårddisk heter, men vi kallar den för "ExternHD"

I Terminal:

sudo ln -s /Volumes/ExternHD/Dokument ~/Dokument

Har namnet på din hårdisk mellanslag.... sätt inom citat

sudo ln -s "/Volumes/Namn med mellanslag/Dokument" ~/Dokument

Så kan du upprepa det för alla de foldrar du vill ha externt. Jag har Bilder, Dokument, Nerladdningar och Videos ... Musik har jag kvar, men biblioteket ligger på en annan disk.

Sen ser det ut såhär i mappen:

(jag har på Engleska)

post-64246-055538900 1364341513_thumb.png

Jag tycker i a f det är bra att ha kvar bak-foldrarna, men tycker man att de är irriterande att de syns kan man gömma dem med:

sudo chflags hidden ~/Dokument.bak

(Och för att visa dem igen använder man "nohidden")

Lite överkurs kanske, men ändå... :)

Annars finns olika program som gör eller hanterar symlinks: Jag har t ex den här: http://www.macupdate.com/app/mac/10433/symboliclinker

Sen högerklickar du på mappen och får en kopia av foldern med en pil på och namnet "symlink" efter, så drar du den in i hemmappen (där foldern är omdöpt så den inte ersätter orginalet)

Här är en annan: http://www.macupdate.com/app/mac/41493/symlinker

Den gör exakt samma sak som i terminal där fast "som app" (GUI)

Med alias, som är liknande symlink, Kan du dra över mapparna och hålla nere ⌥⌘ samtidgt... (så dyker en lite pil upp när man håller de nere).

Eller markera filen och sen kortkommandot: ⌘L ...och flytta det på samma sätt sen. Glöm inte att fixa till namnet = ta bort själva alias ur folders namn.

Symlinks eller alias - vilket som är bäst?

Folk tycker olika. Jag föredrar de hårdare symlänkarna. Någon annan nedanför här sen, kommer säkert skriva alias. noidea.gif

Här är en sida som förklarar skillnaden rätt bra.

Symbolic Link vs Alias

A symbolic link is *not* an alias. A symlink (symbolic link) is in the filesystem so all of the layers of the OS can use symlinks. This includes Carbon, Cocoa, Java, and BSD apps. Alias files are Finder-specific concept. Aliases are not used by the rest of the system. Only the Finder deals with aliases.

At the Finder level, aliases and symlinks are similar, but symlinks are far more versatile and used in pretty much every flavor of *nix.

http://krypted.com/mac-os-x/symbolic-link-vs-alias/

Wow!!!

Jag är mållös, fasen vad grymt.

Det får bli påskpynt anno 2013

Tackar ödmjukast!

Jag löste det med engelska - svenska i menyn också. Skrev sudo languagesetup i terminal, simsalabim! :-)

Wow!!!

Jag är mållös, fasen vad grymt.

Det får bli påskpynt anno 2013

Tackar ödmjukast!

Jag löste det med engelska - svenska i menyn också. Skrev sudo languagesetup i terminal, simsalabim! :-)

Kul att det löste sig! :yeahbaby:

Smidigt där med "languagesetup" oxå [+]. Har inte sett den innan. Så den skall jag kika mer på. geek.gif

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...