Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Beslutsångest!

robomb

Recommended Posts

Hallådär!

Efter en vecka utan dator på hotellrum insåg jag att jag snarast måste införskaffa mig en liten kompis. Fast det är såklart inte helt problemfritt, därför skulle jag vilja rådfråga er som är genuint intresserade i detta ämne istället för att prata med någon säljare som inte riktigt vet vad hen sysslar med. Jag är inte super rik heller kanske jag borde tillägga, i en perfekt värld hade jag gått direkt på en 15" MBPR, så jag har en rimlig budget på ungefär 15000.

Jag är mest inne på en 13" MBPR, och det mest krävande jag håller på med är väl lite amatörmässig videoredigering, då känns kanske inte ett inbyggt grafikkort som ett rätt val? Eller fungerar det okej ändå?

Undrar även hur det är med hårddisken i den, räcker verkligen 128gb? Jag har ju kvar min stationära dator så någon större lagring lär inte behövas på den, men lite musik, filmer och kanske något litet spel vill man ju kunna klämma in.

Och hur är det med ram-minnet, är 8gb max att ha i en MBPR13? Eller kan man själv byta ut till 16 om man blir sugen?

Eller är det i själva verket en MBP15" som är mitt enda riktiga alternativ?

Uppskattar hjärtligt de som tar sig tid att svara!

//

Robin

Jag såg den lite tidigare idag, men jag blev inte klokare för det. Det som är det största frågetecknet är om det kommer gå att köra någon slags videoredigering på det integrerade grafikkortet? Efter jag kollat på lite tester så verkar det vara rätt lönlöst då det kan bli lite segt bara på flashtunga sidor, men jag har inte hittat någon som personligen provat videoredigera på maskinen.

Jag har kört videoredigering på en PowerBook G3 med 292Mhz processor. Dagens datorer springer rundor runt en sådan dator. Till och med de första Intel-burkarna från 2006 sprang rundor runt den.

"Vanlig" redigering t ex med iMovie är i alla fall inga problem. Men du skriver ju inte heller vad det är för format av video du ska redigera.

Kikar man på App Store så skriver inte Apple ut att ens Final Cut Pro X kväver ett dedikerat grafikkort.

Kan dock hålla med om att 128 GB är i minsta laget om du ska jobba med redigering. Det krävs inte något större material för att fylla disken. Hade hellre köpt MBP (ej Retina) 13" eller 15" för det ändamålet. Då kan du dessutom sätta i 16 GB minne i efterhand vilket inte är möjligt på Retina-modellerna.

Aah, det har jag ju helt missat att skriva. Men jag är riktigt färsk i videoredigeringen, det som lockar mig mest att prova en mac är Final Cut Pro, förutom det snygga OS:et då. Det jag redigerar är vanliga 5-10min klipp med en Canon 5d. (Om det nu har någon betydelse vet jag ärligt talat inte) Men frågan som snurrar i mitt huvud mest nu är egentligen om skillnaden på MBPR13 och MBP15 är så stor att det är värt att "chansa" med en MBPR13? Fast om den nu klarar av redigeringen utan större bekymmer så väger SSD-disk och högre portabilitet högre än en klumpigare MBP15.

Edit:Alltså en MBPR13 med en 256gb hårddisk.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...