Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Söker en app. för automatisk inspelning av alla samtal


BertL

Rekommendera Poster

Söker en bra app. för automatisk inspelning av alla samtal till och från min iPhone 4s. Det skall alltså vara en app. som uppfyller vissa krav. I vart fall tänker jag mig följande:

1. Alla samtal till och från telefonen skall spelas in.

2. Inspelningen skall starta automatiskt när jag ringer eller svarar på ett samtal och inte avslutas förrän samtalet avslutas; då skall inspelningen avslutas automatiskt.

3. Ljudfilerna med inspelningarna skall lagras i telefonen. Ljudkvaliteten skall vara god.

4. Det skall inte vara en skojarapp som tvingar mig att betala extra om jag spelar in samtal utöver en viss gräns, utan det skall var ett pris för appen som täcker allt (om den inte är gratis förstås).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Söker en bra app. för automatisk inspelning av alla samtal till och från min iPhone 4s. Det skall alltså vara en app. som uppfyller vissa krav. I vart fall tänker jag mig följande:

1. Alla samtal till och från telefonen skall spelas in.

2. Inspelningen skall starta automatiskt när jag ringer eller svarar på ett samtal och inte avslutas förrän samtalet avslutas; då skall inspelningen avslutas automatiskt.

3. Ljudfilerna med inspelningarna skall lagras i telefonen. Ljudkvaliteten skall vara god.

4. Det skall inte vara en skojarapp som tvingar mig att betala extra om jag spelar in samtal utöver en viss gräns, utan det skall var ett pris för appen som täcker allt (om den inte är gratis förstås).

 

Tror inte det finns en enda app som kan spela in samtal. Tror det är en begränsning från Apple.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nope. Man kan inte spela in samtal med en iPhone över huvud taget. Apple har spärrat denna möjlighet - ingen app-producent kan krana ut duplex-ljudet vid samtal - det finns inga sådana möjligheter i API'n vad jag förstår - tror knappast det sitter i härdvaran. Varför denna spärr finns vet jag inte - jag förstår inte logiken bakom detta beslut. har hört att man kan spela in samtal med Android-lurar, vet dock inte om detta verkligen är sant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men vänta nu! Är inte detta yesterdays news?! Idag finns ett betydande antal appar som i vart fall uppger sig kunna spela in telefonsamtal på iPhone. De fungerar dock på lite olika sätt och i vart fall en del av dem blir antagligen dyra att använda, eftersom det kostar per inspelad minut. Mitt problem är inte OM det går. Problemet är att det finns så många olika alternativ att välja mellan att det blir oöverskådligt. Dessutom är den information som som jag hittat om de olika apparna otillräcklig. Därför söker jag information från folk som använder sådana om vilka som fungerar bra och inte har ett orimligt prisssättningssystem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det var ju inte riktigt det du frågade efter…

 

2. Inspelningen skall starta automatiskt när jag ringer eller svarar på ett samtal och inte avslutas förrän samtalet avslutas; då skall inspelningen avslutas automatiskt.

3. Ljudfilerna med inspelningarna skall lagras i telefonen. Ljudkvaliteten skall vara god.

4. Det skall inte vara en skojarapp som tvingar mig att betala extra om jag spelar in samtal utöver en viss gräns, utan det skall var ett pris för appen som täcker allt (om den inte är gratis förstås).

 

De appar som finns spelar inte in samtalet i själva telefonen, det är tjänster där samtalet går via en server. Har själv ingen erfarenhet av dessa, men de uppfyller inte de kraven du hade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men visst borde man väl kunna spela in sina egna samtal. Varken etiskt eller juridiskt är väl det något problem. Det vore ju skumt annars. Vissa av de appar jag har kollat uppges lagra samtalen i telefonen. Men en tjänst som går via server eller där man måste göra flera extra knapptryckningar innan man svarar eller komma ihåg att betala abonnemangsavgiften för att få till en inspelning verkar inte särskilt smidig. Är det alltså ingen vits med att jag går vidare och efterforskar vad de olika alternativen innebär?

 

Kanske borde man byta till Android, ifall den funktionalitet som jag vill ha går att få smidigt där? Fördelen med iPhone är ju främst att den är så intuitiv och enkel att använda samt dessutom har ett mycket behändigt format. Man har ju knappast någon nytta av funktioner som är så komplicerade eller dyra att få att fungera att det aldrig blir av, som det var på min sista Nokiamobil där det fanns en hel del appar men ingen som fungerade direkt utan extra abonnemang. Men nu finns det såvitt jag förstår alternativ som är mer funktionella. Synd bara om man skall behöva lämna iPhone för en sådan konstig sak! Den fungerar ju i övrigt så bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

jag har byggt appen BackupCall (http://backupcall.se) för att spela in utgående samtal, på uppdrag av Ravolution AB. Den är väldigt enkel att komma igång med. Inga krångliga lösenord. Inget behov av att slå ihop samtal. Skriv in ditt mobilnummer och börja ringa helt enkelt.

 

Den är inte gratis utan kostar 7 kr. Det ingår 10 minuters inspelningstid för att kunna testa om det fungerar med den operatör man använder och för att avgöra om ljudkvalitet är tillräcklig samt att det inte är störningar som jitter och lagg som kan uppkomma om bandbredden är för låg.

 

Appen fungerar både över GSM och WI-FI och den använder VoIP för att koppla upp och spela in samtal. Jag har lagt till anslutningspunkter (POP) i Europa, Kananda och USA så att man kan välja den närmaste knutpunkten för att undvika lagg. Kommunikationen sker över ett dedikerat och säkert backbone och ljudfiler lagras på dubbla redundanta och robusta molntjänster som nås från iPhone och webläsaren. Filerna lagras i formatet mp3 och lagras i obegränsad tid.

 

BackupCall fungerar globalt för att spela in samtal. De enda begränsningarna är följande:

 

- Max 2 timmars inspelning per samtal

 

- Det går inte att ringa premium nummer.

 

- I USA upplyses mottagaren att samtalet spelas in. I övriga länder är det användarens ansvar om lagen kräver det. I Sverige t ex räcker det att en av deltagarna känner till detta.

 

- Inget DTMF stöd ännu.

 

- Endast inspelning av samtal som initieras av användaren (utgående).

 

Med In-App betalning köper man därefter till ytterligare inspelningstid i form av tre stycken in-app produkter:

 

10 minuters inspelningstid kostar 28 kr

 

30 minuters inspelningstid kostar 85 kr

 

50 minuters inspelningstid kostar 149 kr

 

 

 

 

Vi planerar att rulla ut en lösning för inspelning av inkommande samt stöd för DTMF när tjänsten blir lönsam.

 

 

Svar på din kravlista:

 

 

 

 

1. Alla samtal till och från telefonen skall spelas in.

 

Vi stödjer i dagsläget endast utgående men har färdigt en lösning för inkommande som vi ännu inte släppt.

 

<br style="background-color: rgb(243, 249, 246);">2. Inspelningen skall starta automatiskt när jag ringer eller svarar på ett samtal och inte avslutas förrän samtalet avslutas; då skall inspelningen avslutas automatiskt.

 

Starta appen, ring och det spelas in. Lägg på och inspelningen sparas automatiskt i molnlagringstjänsten och kan nås med appen eller webben.

 

<br style="background-color: rgb(243, 249, 246);">3. Ljudfilerna med inspelningarna skall lagras i telefonen. Ljudkvaliteten skall vara god.

 

Ljudfilerna laddas ned till telefonen när man klickar på filen i appen.

 

4. Det skall inte vara en skojarapp som tvingar mig att betala extra om jag spelar in samtal utöver en viss gräns, utan det skall var ett pris för appen som täcker allt (om den inte är gratis förstås).

 

Inspelning kostar pengar, men vi avbryter inte ett samtal om potten tar slut. Däremot får man köpa till ny inspelningstid för nästa samtal.

 

 

mvh,

 

 

 

 

Göran

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

<br />Men visst borde man väl kunna spela in sina egna samtal. Varken etiskt eller juridiskt är väl det något problem. Det vore ju skumt annars. Vissa av de appar jag har kollat uppges lagra samtalen i telefonen. Men en tjänst som går via server eller där man måste göra flera extra knapptryckningar innan man svarar eller komma ihåg att betala abonnemangsavgiften för att få till en inspelning verkar inte särskilt smidig. Är det alltså ingen vits med att jag går vidare och efterforskar vad de olika alternativen innebär?<br /><br />Kanske borde man byta till Android, ifall den funktionalitet som jag vill ha går att få smidigt där? Fördelen med iPhone är ju främst att den är så intuitiv och enkel att använda samt dessutom har ett mycket behändigt format. Man har ju knappast någon nytta av funktioner som är så komplicerade eller dyra att få att fungera att det aldrig blir av, som det var på min sista Nokiamobil där det fanns en hel del appar men ingen som fungerade direkt utan extra abonnemang. Men nu finns det såvitt jag förstår alternativ som är mer funktionella. Synd bara om man skall behöva lämna iPhone för en sådan konstig sak! Den fungerar ju i övrigt så bra.<br />
<br /><br /><br />

 

Har aldrig gått att göra detta på en iPhone. Windows Mobile hade samma begränsning. Misstänker att det är någon amerikansk lagstiftning på området som ställer till det. Enda lösningen jag kan komma på är om du kan hitta ett headset med inspelningsfunktion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan förstå beslutet, och även ha förståelse för det. Om möjligheten hade funnits hade det varit en fullständigt underbar app för en svartsjuk äkta hälft som vill kontrollera hatobjektet (kärlek tror jag inte på för svartsjuka skitstövlar av båda könen). Apple hade kunnat dra på sig minst sagt en kritikstorm om det hade varit möjligt.

Se bara på den stormen som dök upp när det visade sig att gps'en lagrade positioner i telefonen...

De har ju en röstmemo-app inbyggd i luren, att ge den möjlighet att spela in samtal borde inte orsaka någon storm eller underlätta vid svartsjuka. Hade de däremot släppt funktionen helt fri så hade de kunnat bli annorlunda.

 

Vanliga lurar kunde ju spela in röstsamtal inan iPhone fanns.

 

Kan det handla om att det finns juridiska problem med inspelningen på någon viktig marknad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

<br /><br /><br />

 

Har aldrig gått att göra detta på en iPhone. Windows Mobile hade samma begränsning. Misstänker att det är någon amerikansk lagstiftning på området som ställer till det. Enda lösningen jag kan komma på är om du kan hitta ett headset med inspelningsfunktion.

Köp en sådan här och häng över axeln http://www.radiohistoriska.se/forum/viewtopic.php?t=732&sid=21649912570f4377449154340c5a5d10 Antar att det finns möjlighet till medlyssning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det var ju inte särskilt uppmuntrande! Men tack i alla fall! Antar att nästa telefon får bli en Android. Har sneglat lite på den nya Xperia, men det hinner säkert komma andra innan det blir ekonomiskt rimligt att byta ut iPhonen. Har haft den mindre än ett år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det var ju inte särskilt uppmuntrande! Men tack i alla fall! Antar att nästa telefon får bli en Android. Har sneglat lite på den nya Xperia, men det hinner säkert komma andra innan det blir ekonomiskt rimligt att byta ut iPhonen. Har haft den mindre än ett år.

 

Men kolla först innan du byter. Kompisen har en Samsung, eller var det Xperia, och han skulle bräcka mig med just den funktionen och hittade så småningom den app han tyckte fungerade bäst. Men det var bökigt och kvalitén på ljudet var väl inte den bästa, men framförallt bökigt, ibland gunkar det, ibland inte. Och någon automatik fanns ej, en massa bökiga förberedelser. Men resultatet blev i alla fall att vi kunde pressa en leverantör när denne inte levererade det som utlovats.

Tror inte att appen fungerade automatiskt vid inkommande.

 

Vilken app frågar du då. Ingen aning. Men visst vore det smuttigt med något som funkade på iPhonen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla inkommande och utgående samtal utan att användaren behöver aktivera något? Jag har aldrig sett något sådant, men det betyder naturligtvis inte att det inte finns.

Inte automatiskt vad jag vet, minnet var väl en orsak, men starta ett samtal, bläddra till inspelarfunktionen och spela in. Inget som inte Apple borde kunna leverera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte automatiskt vad jag vet, minnet var väl en orsak, men starta ett samtal, bläddra till inspelarfunktionen och spela in. Inget som inte Apple borde kunna leverera.

 

Till en gammal Nokia N95 med Symbian fanns det en hel drös med sådana program (för det var väl innan man börjat kalla dem appar…). Flera av dem fungerade alldeles utmärkt och med automatisk inspelning.

 

Det borde de så klart, att spela in ett samtal är ju inte raketteknik, men ts efterfrågade ju "2. Inspelningen skall starta automatiskt när jag ringer eller svarar på ett samtal och inte avslutas förrän samtalet avslutas; då skall inspelningen avslutas automatiskt."

Det är där jag ser det problematiska, och det är där jag skulle sälla mig till kören av människor som förbannar Apples dåliga omdömen. Kontrollerade och misshandlade kvinnor har jag sett tillräckligt av i min verksamhet på soc för att tycka att det vore en klart åtalbar funktion.

 

För exempelvis utsatta kvinnor vore ju funktionen ett utmärkt sätt att dokumentera hot eller trakasserier via telefon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag TROR att det är problematiskt rent juridiskt. Du tänker DITT samtal men det finns ju även en ovetande motpart. Även om jag kan hålla med om att funktionen skulle vara nödvändig ibland anser jag att det generellt skulle vara moraliskt förkastligt att använda en sådan funktion, men det är en HELT ANNAN diskussion...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det borde de så klart, att spela in ett samtal är ju inte raketteknik, men ts efterfrågade ju "2. Inspelningen skall starta automatiskt när jag ringer eller svarar på ett samtal och inte avslutas förrän samtalet avslutas; då skall inspelningen avslutas automatiskt."

Det är där jag ser det problematiska, och det är där jag skulle sälla mig till kören av människor som förbannar Apples dåliga omdömen. Kontrollerade och misshandlade kvinnor har jag sett tillräckligt av i min verksamhet på soc för att tycka att det vore en klart åtalbar funktion.

Ja, om man döljer (alltså inte är tydlig med att det sker) för användaren att man spelar in så vore det illa, skulle väl även kunna användas för (i Sverige) olaglig avlyssning (om igen av deltagarna är medveten om den). Ett extra svarsalternativ vore vettigare, en knapp som hette ex "svara och spela in" och motsvarande vid uppringning. Då krävs ju en aktiv insats av användaren samtidigt som det sker ganska automatiserat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Sverige - och större delen av världen tror jag (stora delar av planeten har nog ingen lagstiftning alls angående detta) får man spela in samtal man själv deltar i - oavsett om det är IRL eller via kommunikationsutrustning. Och man behöver inte informera någon om att man spelar in samtalet. Man får alltså bugga hur mycket man vill bara man själv är med.

I USA är det olika i olika delstater; man får spela in samtal man själv deltar i, men i vissa delstater måste man tala om att samtalet spelas in - i andra delstater är det som i Sverige.

Jag förstår inte riktigt varför Apple - och som det verkar alla andra tillverkare av mobiler - begränsar denna funktion; det kan ju inte vara juridiskt i alla fall då FUNKTIONEN givetvis inte bryter mot några lagar alls någonstans på på planeten. Man får inte heller använda t.ex. en kamera hur som helst, men nog hara alla mobiler en kamera inbyggd :-D.

Nej, detta är ett fritt val från tillverkarna av mobiler, troligtvis är det ett rent etiskt val - en ren åsikt från ledningarnas sida. Man får komma ihåg att ledningspersonerna i dessa multinationella företag själva inte alls vill bli inspelade - det är sällan "vanligt folk" har några problem med detta, det är folk i ekonomiska maktpositioner, politiker och kändisar som mest fruktar denna funktion.

Det är sällan i mänsklighetens historia som en teknisk funktion begravs - normalt är det ju så att allt som GÅR att göra kommer att göras :-D. Skulle dock en betydande efterfrågan hos kunderna om denna funktion noteras av företagen - att den som släppte funktionen kunde ta marknadsandelar och generera stora pengar till ägarna - så kommer funktione snabbt som blixten...en update av OS'et är nog allt som behövs.

Det verkar dock som funktionen inte är av intresse för allmogen - hur många spelade in sina samtal när vi hade kabeltelefoner hemma? Trots att det var hur enkelt som helst med en billig maskin eller den telefonsvarare man redan hade hemma?

Eftersom jag själv knappt pratar i telefoner längre - och min kommunikation numera dokumenteras automatiskt eftersom den sker via mail och mess - så har jag inte själv behov av detta. men hade jag använt prat via lur som betydande kommunikation så hade jag givetvis spelat in alla samtal automatiskt - gärna med autoradering efter typ en vecka så man kunde spara det som var av vikt och i övrigt frigöra telefonens flashminne för nya inspelningar. För mig har det med avtal att göra - det är ju inte sällan att folk påstår att dom inte alls har sagt det dom har sagt, eller vanligare; att dom påstår att dom sagt vad dom inte alls sa :-D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns andra applikationer / användningsområden än svartsjuka hälfter och trakasserier. :) Exempelvis journalistik och samhälls- och kulturforskning. Att intervjua informanter via telefon på ett enkelt och smidigt sätt tror jag absolut är en efterfrågad funktion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns andra applikationer / användningsområden än svartsjuka hälfter och trakasserier. :) Exempelvis journalistik och samhälls- och kulturforskning. Att intervjua informanter via telefon på ett enkelt och smidigt sätt tror jag absolut är en efterfrågad funktion.

Visst är det efterfrågat. Men om man gör det så enkelt/utomatiserat/gömt i menyerna att man kan aktivera funktionen i en partners (som inte känner till att funktionen finns) lur och sedan bläddra/lyssna genom partnerns samtal utan att partnern vet att de har spelats in, då är det inte bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst är det efterfrågat. Men om man gör det så enkelt/utomatiserat/gömt i menyerna att man kan aktivera funktionen i en partners (som inte känner till att funktionen finns) lur och sedan bläddra/lyssna genom partnerns samtal utan att partnern vet att de har spelats in, då är det inte bra.

 

Nej, det är inte bra. Men det finns anledning att hålla reda på sin mobiltelefon även utan en sådan här funktion; redan SMS, mobil e-legitimation, användarnamn med lösenord och annat personligt bör man hålla för sig själv.

 

I vilket fall som helst är det orimligt att Apple ska avgöra dessa juridiska och moraliska överväganden åt oss.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det är inte bra. Men det finns anledning att hålla reda på sin mobiltelefon även utan en sådan här funktion; redan SMS, mobil e-legitimation, användarnamn med lösenord och annat personligt bör man hålla för sig själv.

 

I vilket fall som helst är det orimligt att Apple ska avgöra dessa juridiska och moraliska överväganden åt oss.

Givetvis bör man hålla reda på sin mobiltelefon. Jag utgår från att du har ett svårt alfanumeriskt lösenord som krävs vid varje användning, att du har full koll på allt telefonen kan göra och att du aldrig låter någon annan pilla på den.

 

Fundera över hur svårt det kan vara för en person att ta sig in i sin partners telefon och ändra cookie-inställningen i Safari. Fundera sedan på hur troligt det är att personen hade upptäckt det. Avsluta med tanken att det som ändrades inte var cookieinställningen utan automatisk bakgrundsinspelning av alla samtal.

 

Slutsats, rätt utformad är det en väldigt användbar funktion, men fel utformad kan den bli väldigt kränkande.

 

Sedan begriper inte jag varför någon privatperson skulle vilja spela in alla samtal, jag hade nöjt mig med knappen "svara och spela in" som svarsalternativ.

 

 

Vill man kunna backa i historien med så mycket detaljer? Minnen förändras ju, men om vi kan backa för att se och höra allt igen så kommer väl det göra att våra minnen innehållsmässigt blir mer korrekta, men samtidigt annorlunda än vad de är nu. Är det bra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Givetvis bör man hålla reda på sin mobiltelefon. Jag utgår från att du har ett svårt alfanumeriskt lösenord som krävs vid varje användning, att du har full koll på allt telefonen kan göra och att du aldrig låter någon annan pilla på den.

 

Fundera över hur svårt det kan vara för en person att ta sig in i sin partners telefon och ändra cookie-inställningen i Safari. Fundera sedan på hur troligt det är att personen hade upptäckt det. Avsluta med tanken att det som ändrades inte var cookieinställningen utan automatisk bakgrundsinspelning av alla samtal.

 

Slutsats, rätt utformad är det en väldigt användbar funktion, men fel utformad kan den bli väldigt kränkande.

 

Sedan begriper inte jag varför någon privatperson skulle vilja spela in alla samtal, jag hade nöjt mig med knappen "svara och spela in" som svarsalternativ.

 

 

Vill man kunna backa i historien med så mycket detaljer? Minnen förändras ju, men om vi kan backa för att se och höra allt igen så kommer väl det göra att våra minnen innehållsmässigt blir mer korrekta, men samtidigt annorlunda än vad de är nu. Är det bra?

 

Nej, jag har inget behov av svårt lösenord på telefonen, men jag låter inte heller ”någon annan pilla på den”. Vad gäller min hustru så har jag fullt förtroende för henne. Jag håller inga uppgifter hemliga för henne. Vi har till och med kontanter liggande framme här hemma!

Om man har anledning att fundera över alla möjligheter en partner teoretiskt har att kränka en, då har man nog ett större problem än en saknad funktion i sin iPhone…

 

Behovet av att spela in alla samtal är nog som du säger begränsat. Problemet är att just det samtal man så gärna skulle vilja ha dokumenterat, kanske man missade att spela in. Ibland vet man ju inte i förväg vad som kommer att sägas – eller ens vem det är som ringer.

 

Vad en möjlighet att i efterhand kontrollera vad som verkligen sagts gör med våra minnen, det känns som en filosofisk fråga som kanske drar iväg lite från ämnet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...