Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mac Pro sover oroligt


norda72

Rekommendera Poster

Hej hopp!

Det är något fel på min Mac Pro från 2008. När datorn gått ner i viloläge, vaknar den plötsligt efter ca 30 minuter. Datorns fläktar går igång, ja allt verkar starta, utom skärmen. Den är fortfarande släckt. Datorn går kanske en halv minut innan den återgår i vila. Det klickar till i den. Ibland hänger den sig på ett konstigt sätt i samband med viloläget. Den lilla lampan pulserar men fläktarna går och det händer inget när jag försöker få igång den via tangentbordet. Måste starta om med huvudströmbrytaren, eller rättare sagt: stänga av den med den och knäppa på den igen. Det här strulet började när jag uppdraderade till Lion för ett par år sedan. Mitt under installationen slocknade skärmen.

 

Är detta ett hårdvaru- eller mjukvarufel? Ska jag lämna in den för service? Hos Mac-verkstaden i Falun säger de att jag måste radera hårddisken och installera om den innan de tar emot den för påsyn.

 

Med vänliga hälsningar

Pär Nordqvist, Bollnäs

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att den vaknar till kan bero på nätverksaktivitet. Allt från att internetleverantören skickar små paket för att kolla om du är på G, eller ett program som kanske är inställt på att köra en uppdateringskoll el nåt.

 

Kika i Systeminställningar->Energi...

 

post-64246-001037900 1363912475_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ju en inställning som heter nåt i stil med "vakna för nätverksåtkomst". Men datorn verkar inte bete sig som när denna aktivitet är orsaken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Nu har jag bockat av "vakna för nätverksåtkomst" och nu har datorns oroliga sömn botats. Nu vaknar den inte mer i tid och otid. Tack för hjälpen!

 

På CD-on.com säljer de ut nuvarande Mac Pro för 19 990 kr. Det är den med 3,2-gigahertzprocessor. Är det ett dumt köp? Den har t ex inte usb 3.0 eller Thunderbolt. Men i jämförelse med min dator från 2008 är den mycket bättre. Då är det bara pengarna som fattas...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En Mac Mini i7 för 7500Kr spöar den där Mac Pro:n i processorkrävande applikationer. Prons ATI 5770 grafikkort är väl kanske lite vassare än Minins intel 4000 för grafik och videoredigering men knappast så mycket bättre så det är värt 12500kr mer.

Köp en 27" iMac istället för 20.000Kr, idagsläget ett mycket bättre köp.

Men är 4st lättåtkomliga interna hårddiskplatser ett måste så finns ju inget annat val än Pron.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag bockat av "vakna för nätverksåtkomst" och nu har datorns oroliga sömn botats. Nu vaknar den inte mer i tid och otid. Tack för hjälpen!

Kul att det hjälpte! :D

 

Har själv stört mig mycket på denna funktion innan jag själv fick samma tips av andra. Och det är tur man kan stänga av den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...