Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ändra hur PowerPoint visas på skärmen?


xterrybozziox

Rekommendera Poster

xterrybozziox

Hejsan,

 

Då man "kör bildspelet" i PP direkt på datorn, så körs det ju i helskärmsläge precis som det ser ut på en projektorduk. Vad jag dock inte hade en aning om, och lite orutinerat råkade ut för under en PP-presentation med min MBPro '12 kopplad via adapter till projektor, är att datorskärmen ser helt annorlunda (man ser nästa bild i följden, ser hur länge man håller på och kan göra anteckningar mm) ut än vad som visas på duken. Jag hittade då (i förvirringen) inget sätt att växla tillbaka till hur det "normalt" ser ut. Så hur gör man? Går det?

 

Vet inte om detta är ett OSX-relaterat el PP-relaterat fenomen.

 

Tacksam för idéer...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du hamnade i presentations läge, power point brukar hamna i det läget när man kopplar in en projektor. Det finns en knapp högst upp om jag inte minns fel där man kan växla vy.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

xterrybozziox

Du hamnade i presentations läge, power point brukar hamna i det läget när man kopplar in en projektor. Det finns en knapp högst upp om jag inte minns fel där man kan växla vy.

 

Så det är ett PP-relaterat problem alltså? Fanns inget på datorskärmen som skvallrade om hur jag skulle ta mig ur. Provade "esc" samt att "klicka" på allt på skärmen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var det så här ungefär det såg ut?

 

post-67957-008993700 1364419868_thumb.png

 

Det är isåfall Föredragshållarvyn och kommer upp när man kör dubbla skärmar. Den funktionen kan man styra i Systeminställningar -> Bildskärmar genom att slå på eller av bildskärmsdubblering

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

xterrybozziox

Japp, det var exakt så det blev! Aha, då ska jag undersöka detta och fixa. Tack som faen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skärmbildsdubblering innebär att datorn och projektorn visar samma bild med samma upplösning etc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
xterrybozziox

Var det så här ungefär det såg ut?

 

attachicon.gifSkärmavbild 2013-03-27 kl. 22.30.55.png

 

Det är isåfall Föredragshållarvyn och kommer upp när man kör dubbla skärmar. Den funktionen kan man styra i Systeminställningar -> Bildskärmar genom att slå på eller av bildskärmsdubblering

 

 

Skärmbildsdubblering innebär att datorn och projektorn visar samma bild med samma upplösning etc.

 

Har nu (sent om sider, jo jag vet) testat tipset om skärmdubblering i Systeminställningar -> Bildskärmar, och det fungerar inte. Jag får tillbaka skrivbordet med ikoner och allt på datorn (det var bara bakgrundsbilden tidigare, och alla ikoner osv visades bara på projektorduken) om jag väljer "skärmdubblering", men då jag startar "bildspelet" i PP får jag automatiskt "föredragshållarvy" och får inga alt. att ta mig ur det. Några idéer om vad jag gör fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

förstår inte riktigt din fråga? vill du alltså ha samma presentationsläge på datorn som på projektorduken? Eller vill du ha föredragshållarvyn på datorn?

 

Om du har skärmdubbleringen påslagen så får du samma vy på båda ställena, annars inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg

Powerpoint kan jag inte, men om man tittar i Keynote...

 

I Systeminställningar > Bildskärmar kan man växla mellan skärmdubblering och utökad, tror jag det heter. I det sista läget kan man också välja vilken som ska vara huvudskärm, själva skrivbordet.

 

I Keynote > Inställningar kan man välja om man vill att bildspelet ska visas på huvudskärmen eller på andraskärmen. I en annan del av inställningarna kan man välja att presentatörens info ska visas på andraskärmen, som nu syftar på den skärm som inte visar presentationen.

 

Man kan alltså behöva pilla på flera platser för att det ska funka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
xterrybozziox

förstår inte riktigt din fråga? vill du alltså ha samma presentationsläge på datorn som på projektorduken? Eller vill du ha föredragshållarvyn på datorn?

 

Om du har skärmdubbleringen påslagen så får du samma vy på båda ställena, annars inte.

 

 

Ja, jag vill ha det som syns på duken dubblerat på min datorskärm. Har provat prick alla alternativ bland Systeminställningar > Bildskärmar. Ingen lycka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bildspel >Inställningar för bildspel >Visningstyp >Informationskiosk (helskärm)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
xterrybozziox

Bildspel >Inställningar för bildspel >Visningstyp >Informationskiosk (helskärm)

Aha! Har inte möjlighet just nu att testa, men detta låter rimligt eftersom det då ändrar från den sk "föredragshållarvyn". Stort tack för tipset!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...