Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

sub/idx to srt


MacGustav

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har skaffat en Samsung 3D Smart-tv. De 3D-filmer jag har på datorn innehåller undertext-filer, idx/sub vilket tv'n ej kan läsa. Därmed behöver jag konvertera om dessa till srt (om ingen har något bättre förslag?). Jag har googlat utan resultat. Jag lyckas ej hitta något program till mac som klarar av denna konvertering. Har någon något bra förslag på hur jag kan lösa detta?

 

MVH/G

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är att sub/idx är bilder. srt är text. Filerna måste alltså OCR-läsas och det brukar bli lite sisådär. Det finns program till Mac OS X, jag har installerat det på min Mac hemma men kommer inte ihåg vad programmet heter. Sitter på jobbet nu men kan kolla ikväll när jag kommer hem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bo_H, tack för tipset!

 

Yellowman, det vore verkligen jätteskysst.

Efter lite efterforskning vad gäller Parallels känns det något omständligt för att lösa just bara undertext-problemet :).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iSubtitle kanske. De skriver i a f att man kan alltid exportera dem till xml eller srt.

http://www.bitfield.se/isubtitle/about_subtitles.html

 

Står i o f s bara "sub" inget om "idx/sub"

 

About Subtitle Files

 

iSubtitle supports all major subtitle file formats like SubRip (.srt), SubViewer 1 & 2 (.sub), SubStation Alpha (.ssa/.ass) and MicroDVD.

 

All these subtitle files are actually text files. You can open one in Text Edit or your favorite text editor and have a look.

 

// ... //

 

Export

 

You can always export the subtitles added to an xml-file or to an srt-file.

isubtitlescreensnapz012.jpg

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

avidemux kan konvertera sub/idx till srt och finns till Mac OS X

 

Finns att hämta här: http://avidemux.sourceforge.net

 

Och en guide hur man bär sig åt finns här: http://en.flossmanua...-dvd-subtitles/ Rulla ner halva sidan ungefär så står beskrivet hur man konverterar till srt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Yellowman, jag lyckades hitta en äldre version (2.5.4) av avidemux. Dock har jag lite problem med "fixen" :). Högerklickar jag på filerna som ska tas bort i "lib-mappen" finns det inget ta-bort-alternativ. Jag är ganska färsk som mac-användare, är det något basic som jag missar här? Det verkar som att jag bara har behörighet att läsa från filen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tog inte bort filerna. Jag bytte namn på dem, la till ett - sist i filnamnet så att de hette libxml2.2.dylib- och libiconv.2.dylib-. Tänkte det var säkrare om man skulle vilja återställa igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag försökte faktiskt testa det också, problemet är att det verkar inte gå att redigera filerna alls. Jag kan alltså bara läsa filerna :S.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 years later...

Jag tog inte bort filerna. Jag bytte namn på dem, la till ett - sist i filnamnet så att de hette libxml2.2.dylib- och libiconv.2.dylib-. Tänkte det var säkrare om man skulle vilja återställa igen.

 

Kan rapportera att denna tweak fortfarande funkar i El Capitan.

 

Bara med ledning av raden ovan (har inget konto på avidemux forum) installerade jag avidemux igår och fick det att funka.

Förstod först inte vad man skulle göra och fick tomma srt-filer, men läste sedan instruktionerna...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...