Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Återställa Macen inför öppet-köp?


Dotten

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har köpt en helt ny Macbook Pro nyligen men vill lämna tillbaks den och "utnyttja" öppet köp. Så min fråga till er är, hur kan jag återställa datorn så att den blir som "ny"? Ta bort mitt apple-id osv....

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du knutit Garageband, iMovie, iPhoto till ditt Apple-id så lär det väl bli svårt.

I vilket skick kräver säljaren att datorn ska vara i för att du ska få lämna tillbaka den?

Har du rätt att få provanvända den eller måste den vara helt orörd för att du ska få häva köpet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du knutit Garageband, iMovie, iPhoto till ditt Apple-id så lär det väl bli svårt.

I vilket skick kräver säljaren att datorn ska vara i för att du ska få lämna tillbaka den?

Har du rätt att få provanvända den eller måste den vara helt orörd för att du ska få häva köpet?

 

Utveckla gärna det svåra med att ha knutit sitt apple-ID till programmen du nämner. Görs en totalåterställning finns ingen information kvar i datorn som kopplar programmen till personen/ID't.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utveckla gärna det svåra med att ha knutit sitt apple-ID till programmen du nämner. Görs en totalåterställning finns ingen information kvar i datorn som kopplar programmen till personen/ID't.

 

Jag har kanske missuppfattat hur det hela fungerar när man vid nyköp av en Mac knyter iPhoto, Garageband samt iMovie till sitt Apple-id för att kostnadsfritt få ladda hem det på nytt efter omformatering och återställning av sin dator?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ringde apple support och fick därmed hjälp via de för att återställa datorn. Det som behövdes var cmd+r vid uppstart och sedan skivverktyg. Ang. öppet köp han jag tyvärr inte göra ett försök idag får nog göra det imorgon. Men jag fråga om jag hade öppet köp innan köpet och då bekräftade en anställd detta utan att informera att datorn skulle vara i en obruten förpackning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Öppet köp" brukar enbart gälla obruten förpackning vid köp över disk. Distansköplagen ger köparen 14 dagar på sig att prova och utvärdera varan för att inom denna tid returnera varan om den inte är till belåtenhet. Anledningen är att man inte kan "testa" varan när man inte köper den över disk.

 

Vid köp i affär så är det upp till affären att definiera öppet köp, vissa är inte lika hårda som andra.

 

Var har du köpt datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-konsument/Oppet-kop/

Att handla på öppet köp betyder att du får pengarna tillbaka om du ångrar köpet och lämnar tillbaka det du köpt inom en viss tid.

 

Det finns ingen lag som ger dig rätt till öppet köp när du handlar i butiker. Men det finns många varuhus, affärskedjor och enskilda affärer som tillämpar öppet köp utan att du behöver be om det.

Det är alltså inte självklart att du kan återlämna en vara och få pengarna tillbaka om du ångrar ett köp. Vill du köpa en vara på öppet köp bör du be om det innan du betalar. Om affären går med på öppet köp är det viktigt att detta antecknas, till exempel på kvittot. Spara alltid kvittot. Lämna tillbaka varan i tid, det vill säga innan öppet köp-tiden går ut. Varan ska återlämnas i samma skick som när du köpte den.

 

http://www.konsumentverket.se/Lattlast/Vad-ar-oppet-kop/

Att köpa något på öppet köp

betyder att du får lämna tillbaka det du köpt

och få pengarna tillbaka.

 

Du bestämmer från början med säljaren

hur länge du har öppet köp.

 

Det finns ingen lag

som ger dig rätt till öppet köp.

Varje säljare bestämmer själv

om de ska ha öppet köp eller inte

och hur länge.

 

Många varuhus och stora företag har alltid öppet köp

utan att du behöver be om det.

Det står skrivet på kvittot.

 

Du får inte använda det som du köpt

om du ska lämna tillbaka det på öppet köp.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Elgiganten tog emot datorn

 

Elgiganten har öppet köp i 30 dagar, oavsett om förpackningen är bruten eller ej. Kravet är att den ska vara i nyskick, samt alla alla tillbehör m.m ska följa med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...