Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Tangentbord låser sig


Vale

Rekommendera Poster

Hej!

Har en IMAC , Intel Core 2 Duo med Snow Leopard. Sen några veckor tillbaka, varje gång jag försöker radera något inlägg i vilket program som helst, låser sig tangentbordet. Jag har bytt tangentbord och provat med wireless och tråd. Samma problem igen. man måste stänga programmet eller öppna ett nytt dokument. Det är extremt irriterande. Jag undrar om det var någon uppdatering som ledde till det. Jag brukar acceptera alla uppdateringar från Apple, så jag borde ha det senaste. Kan någon hjälpa? Vet ej var jag ska börja. Jag är mer van med PC men har ändå använt MACen i några år nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När den låser sig: Klicka "ctrl+F1"

Om den hoppar igång då, så har du råkat använda det för att låsa tangenbordet.

 

För att ta bort det: Systeminställningar->tangenbord[kortkommandon]

 

post-64246-019818300 1363004290_thumb.png

 

Så borde det sluta bråka med dig om du klicka ur den. :)

 

 

- - -

 

 

Det finns lite såna olika program som gör sånt (tex programmet "Hands Off"). Du har inget sånt installerat?

 

 

Annars - börja med att kontrollera och reparera rättigheterna på disken.

Program->Verktyg->Diskverkyget...

 

Och en "säker start" på det är alltid bra.

 

 

 

Hoppas det löser sig. :crossfingers::yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack. Nej, keyboard access var inte på. Det hjälpte inte. Problemet dyker upp när jag behöver radera ett fel. Då låser tangentbordet sig för just det programmet. Om jag är i Word och öppnar ett nytt dokument då är det OK. Jag ska prova diskverktyget.

Tack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det låter som ett märkligt problem.

 

Enda jag kunde hitta med ngt liknande var: http://overstated.net/2005/03/23/os-x-keyboard-locking-issue

 

Så prova cmd+tab och se om du kan byta program medans det är "låst". De pratade om tvångsavslutning där eller cmd+tab (håll kvar cmd) i kombination med Esc.

 

Men om det bara är när du raderad ngt... Hur gör du det? (man kan ju radera/editera text på olika sätt). Backspace, delete, markera text och skriv nytt. Prova lite olika sätt och se om det är ngn speciell av dem som gör att det låser sig.

 

Prova med ett annat tangentbort för att utesluta att det inte är en trasig knapp el nåt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Diskverktyget hjälpte ej.

Jag provat med trådlös tangentbord och det trådbundna. Det är verkligen märkligt. Jag har ingen aning hur jag kan komma åt problemet utan att behöva formatera hårddisken. det verkar vara någon mjukvara som strular, men vad? och var?

Det gick att byta program med cmd+ tab som vanligt och när jag kom tillbaka till det aktuella, tidigare låst programmet, då funkade tangenterna igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, verkligen märkligt. Prova gör en ny användare. Logga in med den och kolla om det är likadant.

 

Annars prova med en säker start om du inte gjort det redan:

Starta med shift netryckt tills en grå stapel kommer upp på skärmen. Låt den starta up fördigt och sen starta om datorn som vanligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu läst länk du nämnde. Det känns som samma sorts problem. :superirriterad:

Men läste du sista inlägget?

I think I fixed it! Mouse Keys in the universal access system prefs has an option to enable mouse keys if option key is pressed 5 times. Using photoshop clone tools requires lots of option key pressing – I unchecked this and it seems to have solved it. Why the OS would have a preference that locks your keyboard if you press option key 5 times is beyond me!

 

Kan det vara en lösning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...