Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mediamarkt eller Machuset


elwis4

Rekommendera Poster

Hallå...

Har ett ganska stort pixelfel på min macbook. Datorn är ca ett halvår gammal och felet har väl funnits i ca 5 månader. Tänkte ta tag och fixa det nu medans man fortfarande har garantin kvar.

 

Datorn köpte jag på mediamarkt...

Så min fråga är.... Ska jag lämna in den på mediamarkt, där den är inköpt, eller ska jag åka till machuset (borås)?

Spelar det någon roll?

Fördelar nackdelar?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apples policy är 5 pixlar spridda över skärmen. Sitter de nära varandra och/eller mitt i blickfånget godtas färre som reklamation.

 

Tala inte om hur länge du har haft felen, för du är faktiskt skyldig att anmäla felet så fort som möjligt.

 

Det spelar nog ingen roll var du lämnar in den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok men då spelar det ingen roll var jag lämnar in den...??

 

Till saken hör att jag vara inne med datorn på mediamarkt när jag upptäckte felet. Tror att datorn var ca 3 veckor gammal då. Då sa dom till mig att jag inte kunde reklamera datorn, alltså få en ny utan att de skulle skicka den på service. Dom sade även då att jag inte behöva lämna in den just då om jag inte ville utan jag hade ett helt år på mig att få det åtgärdat i och med att garantin skulle täcka det felet.

 

Men du säger nu att jag inte ska säga hur gammal felet är... Fixar dom inte det då?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hittade visst mobil-länken, men ändå:

http://www.konsument...mera-och-klaga/

 

"Reklamera så snart som möjligt

Det är viktigt att du kontaktar säljaren och berättar om felet "inom skälig tid" efter att du har upptäckt det. Om du reklamerar inom 2 månader räknas det alltid som att det har skett i rätt tid. Men skälig tid kan även vara längre än 2 månader. Som regel är det en giltig ursäkt om du har haft förhinder, till exempel om du har varit sjuk eller bortrest. "

 

EDIT: I detta fallet så sätts lagen ur spel, eftersom MediaMarkt lovat dig att kunna reklamera under hela första året. Ett företag kan ge mer generösa villkor än vad lagen säger, men aldrig mindre generösa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja. Du har alltid ett års garanti på din dator. Spelar ingen roll var du lämnar in den

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men det går väl fortfarande på garantin?

Ja, men bara om det är ett garantiärende enligt Apples definition av pixelfel. Se ovan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...