Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vilken lösning för Windows på Mac passar bäst för småprogram?


museo12

Rekommendera Poster

Jag har en del småprogram som bara funkar på windows, som tex trimmningsprogrammet till

 

bilen och några släktforskarprogram, samt några till. Idag kör jag en Imac på 1Tb i lagringsutrymme och vill absolut inte använda någon PC. Men samtidigt behöver jag programen.

 

Vilken lösning är bäst och enklast för mig? Verkligen installera något windowsprogram på en tredjedel (helst mindre) av hårddisken? Boot campheter väl det? Eller köra någon virituell windowslösning (blir inte det dyrare dels för programmet för den virituella lösningen och dels ett windowsprogram)? Wine känns för komplicerat för mig.

 

En avslutande fråga – Vilket Windowsprogram bör jag välja?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en bootcamp-partition och så kör jag VMWare Fusion (på en Mac) eller Parallells Desktop (på en annan Mac) med Bootcamp-partitionen som "virtuell disk".

 

Parallells Desktop är något bättre än VMWare Fusion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har installerat MyHeritage Family Tree Builder via Crossover, ett kompatibilitetsprogram för Windowsprogram som körs i Mac OS X. Du kan ju testa det, innan du ger dig på att installera Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en del småprogram som bara funkar på windows, som tex trimmningsprogrammet till

 

bilen och några släktforskarprogram, samt några till. Idag kör jag en Imac på 1Tb i lagringsutrymme och vill absolut inte använda någon PC. Men samtidigt behöver jag programen.

 

Vilken lösning är bäst och enklast för mig? Verkligen installera något windowsprogram på en tredjedel (helst mindre) av hårddisken? Boot campheter väl det? Eller köra någon virituell windowslösning (blir inte det dyrare dels för programmet för den virituella lösningen och dels ett windowsprogram)? Wine känns för komplicerat för mig.

 

En avslutande fråga – Vilket Windowsprogram bör jag välja?

Släktforskningsprogram finns det ett flertal till OS X så det går väl att exportera/importera antar jag. Finns några på forumet som släktforskar... de kanske kan komma med några tips där.

 

 

Jag kör VirtualBox.

 

 

Vill du ha Parallells så finns den billig på MacUpdates vårrea: https://deals.macupdate.com/deal/13956/11708/macupdate-bundle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Släktforskningsprogram finns det ett flertal till OS X så det går väl att exportera/importera antar jag. Finns några på forumet som släktforskar... de kanske kan komma med några tips där.

 

Det beror ju på vad TS menar med "några" släktforskarprogram. Det finns ju CD som Sveriges släktforskare ger ut: Sveriges dödbok, Sveriges befolkning osv. Dessa finns ju bara på Windows.

 

Vad gäller ett program där man skriver in information om en släkt och skapar släktträd, så finns det mycket riktigt program för Mac OS X. Men eftersom man (såvitt jag vet) aldrig behöver fler än ett så passar inte detta in i kategorin "några" släktforskarprogram.

 

Så TS får gärna förtydliga. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror ju på vad TS menar med "några" släktforskarprogram. Det finns ju CD som Sveriges släktforskare ger ut: Sveriges dödbok, Sveriges befolkning osv. Dessa finns ju bara på Windows.

 

Vad gäller ett program där man skriver in information om en släkt och skapar släktträd, så finns det mycket riktigt program för Mac OS X. Men eftersom man (såvitt jag vet) aldrig behöver fler än ett så passar inte detta in i kategorin "några" släktforskarprogram.

 

Så TS får gärna förtydliga. :)

 

Tack för alla svaren!

 

Jag förtydligar med att skriva att jag har både Sveriges dödbok och Sveriges befolkning. Sen har använder jag AD, som funkar till Mac.

 

Om jag tex väljer Parallell desktop måste jag väl både köpa det + windows?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Om jag tex väljer Parallell desktop måste jag väl både köpa det + windows?

 

Japp.

Men då har du "riktig" Windows och får inga kompatibilitetsproblem. Köp en OEM-version så är den inte så dyr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp.

Men då har du "riktig" Windows och får inga kompatibilitetsproblem. Köp en OEM-version så är den inte så dyr.

 

Vad är en oem-version och bör jag välja 32 eller 64 bit?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är en oem-version och bör jag välja 32 eller 64 bit?

 

Jag tror det var CDn om Sveriges ortnamn som inte funkar med 64-bit. Har du inte den CDn bör du skaffa 64-bit.

 

OEM är en billigare licens som är låst till din dator. Du kan alltså inte avinstallera och installera om på en annan dator. (Ja, inte utan att kontakta MS och förklara att din gamla dator gått sönder etc etc.)

 

EDIT: Det kan finnas andra (riktigt) gamla program som inte funkar på 64-bit, men jag har inte stött på några.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Crossover fungerar med en mängd småprogram dom senaste versionerna fungerar även med windows office-paketet

du kan prova det gratis och se om det fungerar för dig

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Crossover fungerar med en mängd småprogram dom senaste versionerna fungerar även med windows office-paketet

du kan prova det gratis och se om det fungerar för dig

 

 

 

Jag ska testa Crossover.

 

Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...