Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Dela på pengar ifrån appstore, är det möjligt?


peep

Rekommendera Poster

Jag och en vän har utvecklat ett spel till iOS och planerar nu att lansera det.

Jag har dock bara en vanlig användarlicens(vi har inget företag).

Om vi nu skulle tjäna några slantar, går det att dela upp inkomsten imellan oss två? Dvs. ange hälften var för sig när vi deklarerar?

Eller är det omöjligt att dela upp pengarna utan att starta ett företag och ha en företagslicens på appstore?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Rent krasst skulle ni väl kunna starta ett gemensamt bankkonto (kan man det förresten om man inte är gifta / sambos / partners?) och ange det kontot i kontraktet med Apple. Pengarna skulle då hamna på kontot och banken skulle redovisa intäkterna i lika delar till er bägge för beskattning.

 

Man kan ju i iTunes Connect lägga till flera bankkonton, men så vitt jag förstår är det bara ett konto som är aktivt. Ett sätt att lösa det hela på vore ju då att ni byter ut kontot mellan varje utbetalning (sker månadsvis) men det kommer ju inte att ge en lika del till var och en av er eftersom den beror ju helt och hållet på hur försäljningen har gått just den månaden. Detta ger ju i längden ingen vidare bra lösning.

 

Jag skulle föreslå att ni istället tittar över möjligheten att starta ett gemensamt handelsbolag. Så vitt jag vet behövs inget startkapital till detta och det är inget revisorkrav så ni borde kunna starta ett sådant utan större problem & kostnader. OBS! Kolla upp vad som faktiskt gäller för handelsbolag. Jag skriver lite ur minnet och saker & ting kan ju ha hänt sedan jag kollade upp sådant sist...

 

Definitivt ska ni skriva ett kontrakt som gäller er två emellan. Pengar har alltid en tendens att skapa friktion även mellan de bästa vänner men har man ett skriftligt kontrakt är det alltid lätt att hänvisa till detta när saker börjar ifrågasättas.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rent krasst skulle ni väl kunna starta ett gemensamt bankkonto (kan man det förresten om man inte är gifta / sambos / partners?) och ange det kontot i kontraktet med Apple. Pengarna skulle då hamna på kontot och banken skulle redovisa intäkterna i lika delar till er bägge för beskattning.

 

Banker redovisar inga intäkter (av sålda tjänster) till Skatteverket, de redovisar bara saldon och ränteintäkter.

 

Den person som fått hela intäkten rapporterad (om nu Apple redovisar sådant till Skatteverket, vet ej) justerar ner beloppet till hälften i sin deklaration, med en not om vem (med personnummer) som ska ha den andra halvan (finns ett fält för upplysningar). Den andra personen gör motsvarande justering i sin deklaration.

 

Edit: Handelsbolag kräver ingen kapitalinsats, men det kostar 900 kr att registrera hos bolagsverket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...