Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Semmelman

Hur växer en stad på bästa vis?

Rekommendera Poster

Har för mig att nya bilar beläggs med en ganska saftig skatt i vårt södra grannland...

vilket jag tycker visar att vi i istället ska diskutera frågan om hur det ser ut i Sverige och vilka lösningar vi tror på. Om nu inte Semmelman menade hela världens städer förstås.

Det blir annars lätt äpplen och päron i debatten. Det är så många faktorer som spelar in, alltifrån bilar till lagar som exv PBL, skattesystem, kulturella skillnader, geografi, klimat, miljöfrågor och så mycket. Och förutsättningarna är så fundamental olika kanske, det blir inte jämförbart! Och frågan blir så ofantligt stor.

Sen är det nog så att det i vårt land sitter samhällsplanerare och kommunledningar i varenda kommun och försöker lösa detta problem. För problemet är lokalt lika stort, även om det inte finns någon stad. Samhällen avfolkas, affärer stängs igen osv osv är ju svåra problem som inte minst landsbygdskommuner har. Och hur mycket ska en kommun göra? Såklart försöka få till tillväxt, men i övrigt så är det en svår fråga. Inte minst för att det är skattemedel och kommunallagens stränga krav på likabehandling som gäller....

sen kan vi glädjas åt allt det mysiga vi ser när vi exv besöker Danmark och tänka att så där skulle vi ha det även hos oss. Men att tro att det som gäller där skulle vara överförbart här, det är att göra det alltför lätt för sig.

Men det finns faktiskt många små mysiga städer med livaktiga centrumkärnor även här i Sverige, där det enbart finns butiker och affärer centralt mitt i staden. Det är ju eg ffa de större städerna som har de här förskräckliga stora shoppingcentran som man måste ta sats för att inta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sverige kan vi kanske begränsa oss till, men man kan ju alla fall jämföra med grannländerna, de är så nära å inte alltför olika. Hade vi gjort som Danmark i alla frågor hade vi ju liknat Danmark lite mer nu, vi är ett resultat av vad vi gjort och bestämt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, i Danmark får man ha öppet utanför "standardtiderna" (typ 9-20 vd, 9-17 lø och "lukket" søn - ung. som i Tyskland f.ö.) om man har en omsättning som är lägre än ett visst belopp, alltså för att bereda plats för lokala "købmænd" o kvartersbutiker. Jag minns att man har "lang lørdag" ett par gånger om året, och att det förekommer søndagsöppet då och då, t.ex. i julruschen, men - inte - som i Sverige.

Lukkeloven avskaffades den 1 oktober 2012.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

...

Ja, i Danmark får man ha öppet utanför "standardtiderna" (typ 9-20 vd, 9-17 lø och "lukket" søn - ung. som i Tyskland f.ö.) om man har en omsättning som är lägre än ett visst belopp, alltså för att bereda plats för lokala "købmænd" o kvartersbutiker. Jag minns att man har "lang lørdag" ett par gånger om året, och att det förekommer søndagsöppet då och då, t.ex. i julruschen, men - inte - som i Sverige.

...

En sådan lagstiftning borde ju kunna påverka affärers placering och storlek. Fast införa det innebär väl att vissa köpladors lönsamhet riskerar att sjunka. Eller så får vi köpkluster med Media Markt Tvättmaskin, Media Markt Kaffemaskin, Media Markt Kylskåp osv, fristående företag som är väldigt nära grannar.

Lukkeloven avskaffades den 1 oktober 2012.

Vilket antagligen inte har hunnit påverka stadsbilden så mycket än.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

vilket jag tycker visar att vi i istället ska diskutera frågan om hur det ser ut i Sverige och vilka lösningar vi tror på. Om nu inte Semmelman menade hela världens städer förstås.

Det blir annars lätt äpplen och päron i debatten. Det är så många faktorer som spelar in, alltifrån bilar till lagar som exv PBL, skattesystem, kulturella skillnader, geografi, klimat, miljöfrågor och så mycket. Och förutsättningarna är så fundamental olika kanske, det blir inte jämförbart! Och frågan blir så ofantligt stor.

Sen är det nog så att det i vårt land sitter samhällsplanerare och kommunledningar i varenda kommun och försöker lösa detta problem. För problemet är lokalt lika stort, även om det inte finns någon stad. Samhällen avfolkas, affärer stängs igen osv osv är ju svåra problem som inte minst landsbygdskommuner har. Och hur mycket ska en kommun göra? Såklart försöka få till tillväxt, men i övrigt så är det en svår fråga. Inte minst för att det är skattemedel och kommunallagens stränga krav på likabehandling som gäller....

sen kan vi glädjas åt allt det mysiga vi ser när vi exv besöker Danmark och tänka att så där skulle vi ha det även hos oss. Men att tro att det som gäller där skulle vara överförbart här, det är att göra det alltför lätt för sig.

Men det finns faktiskt många små mysiga städer med livaktiga centrumkärnor även här i Sverige, där det enbart finns butiker och affärer centralt mitt i staden. Det är ju eg ffa de större städerna som har de här förskräckliga stora shoppingcentran som man måste ta sats för att inta.

Kiplon, du får ursäkta, men...

Jag tycker nog att du smiter från andemeningen i mitt resonemang.

Att peka på Danmark var bara ett sätt att visa att man kan göra, eller snarare kunde gjort, annorlunda än varthän den svenska övertron på storskalighet och bilburna lösningar till varje pris drivit utvecklingen. Nu är det givetvis "kört" - man kan inte backa bandet, och - som jag tidigare skrivit - vi har de stadskärnor vi förtjänar.

Underligt nog, eftersom du i många andra frågor uppmanar alla andra att "tänka nytt", tycks inte denna sorgliga utveckling få dig att göra något annat än fortsätta att panga på med byggandet av köplador och motortrafikleder enligt gamla misslyckade marknadsliberala recept. Inga regleringar här inte, låt marknaden sköta sig själv! "Tänk nytt" själv nu!

85% av svenskarna bor i tätorter och fler blir det hela tiden. Att bejaka bilanvändning i den utsträckning vi gör nu i Sverige är förödande. Att inte börja planera dessa tätorter för en framtid med andra lösningar än amerikanska "malls" är idioti. Jag är enig med Zimmerman i denna fråga.

"Folk vill ju ha bil!"... "Folk vill ha Ullared!" ja, men "folk" vill ha fri sprit och lådviner på ICA också, men det får de inte, eftersom politiker ibland bör överblicka konsekvenser och fatta beslut därefter. "Folk" ville inte ha rökfria krogar heller, men nu vill de det.

Redigerad av Mr. Mxyzptlk
  • Rösta upp 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kiplon, du får ursäkta, men...

Jag tycker nog att du smiter från andemeningen i mitt resonemang.

Att peka på Danmark var bara ett sätt att visa att man kan göra, eller snarare kunde gjort, annorlunda än varthän den svenska övertron på storskalighet och bilburna lösningar till varje pris drivit utvecklingen. Nu är det givetvis "kört" - man kan inte backa bandet, och - som jag tidigare skrivit - vi har de stadskärnor vi förtjänar.

Underligt nog, eftersom du i många andra frågor uppmanar alla andra att "tänka nytt", tycks inte denna sorgliga utveckling få dig att göra något annat än fortsätta att panga på med byggandet av köplador och motortrafikleder enligt gamla misslyckade marknadsliberala recept. Inga regleringar här inte, låt marknaden sköta sig själv! "Tänk nytt" själv nu!

85% av svenskarna bor i tätorter och fler blir det hela tiden. Att bejaka bilanvändning i den utsträckning vi gör nu i Sverige är förödande. Att inte börja planera dessa tätorter för en framtid med andra lösningar än amerikanska "malls" är idioti. Jag är enig med Zimmerman i denna fråga.

"Folk vill ju ha bil!"... "Folk vill ha Ullared!" ja, men "folk" vill ha fri sprit och lådviner på ICA också, men det får de inte, eftersom politiker ibland bör överblicka konsekvenser och fatta beslut därefter. "Folk" ville inte ha rökfria krogar heller, men nu vill de det.

Inte så mycket stadsbyggande, men varför finns det fortfarande "No smoking"-skyltar på flygplan? Det är ju en självklarhet idag att man inte får röka på flygplan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

"Folk vill ju ha bil!"... "Folk vill ha Ullared!" ja, men "folk" vill ha fri sprit och lådviner på ICA också, men det får de inte, eftersom politiker ibland bör överblicka konsekvenser och fatta beslut därefter.

Så i det fallet är det inte rekommendabelt att titta på den danska lösningen. Varför det? Konsekvenserna för det danska eller tyska samhället verkar inte vara svårare än för "den svenska modellen" att ha ett systembolag att handla på har här. "Folk" super inte mer i Danmark (inte mindre heller för den delen), samtidigt som den illegala hanteringen är mindre, mindre utrymme för kriminella ligor och organiserad brottslighet. Jag är onekligen förvånad att man inte låtit bolaget gå samma väg som apoteket.

Enda fördelen, egentligen, som jag kan se med systembolaget är att i och med att det är ett stort företag i monopolställning har de ekonomiska muskler att ta in ett högkvalitativt sortiment. Jag tror inte jag hade kunnat hitta mina favoritsorter på ICA eftersom jag vet vilka sorter jag köper på Irma när jag veckohandlar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så i det fallet är det inte rekommendabelt att titta på den danska lösningen. Varför det? Konsekvenserna för det danska eller tyska samhället verkar inte vara svårare än för "den svenska modellen" att ha ett systembolag att handla på har här. "Folk" super inte mer i Danmark (inte mindre heller för den delen), samtidigt som den illegala hanteringen är mindre, mindre utrymme för kriminella ligor och organiserad brottslighet. Jag är onekligen förvånad att man inte låtit bolaget gå samma väg som apoteket.

Enda fördelen, egentligen, som jag kan se med systembolaget är att i och med att det är ett stort företag i monopolställning har de ekonomiska muskler att ta in ett högkvalitativt sortiment. Jag tror inte jag hade kunnat hitta mina favoritsorter på ICA eftersom jag vet vilka sorter jag köper på Irma när jag veckohandlar.

Den illegala svenska alkoholmarknaden beror väl till största delen på skillnaden i alkoholskatt mellan Sverige och intilliggande länder och inte på vilka affärer som säljer alkoholen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Där har vi ytterligare en sak, den historiskt höga beskattning som varit under alla S-år har gjort att vi inte haft råd att äta ute som de gör i sydligare länder, därmed färre restauranger och omysigare stadscentrum när alla kurar hemma tuggandes gammal Skogaholm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag förr spelade Sim City (som bäst var den i versionen som hette Sim City 2000, tycker jag) skapade jag alltid blandade zoner enligt mönster liknande detta:

M = affärer

X = industri

O = bostäder

H = vägar

HHHHHHHHHHH

HXXXXHOOOOH

HXXXXHOOOOH

HXXXXHOOOOH

HHHHHHHHHHH

HMMMMHOOOOH

HMMMMHOOOOH

HMMMMHOOOOH

HHHHHHHHHHH

Tyvärr var det inte särskilt bra. Det blev alltid mycket bättre om man gjorde jättezoner av varje, skilda från varandra. Lite som den oönskade stadsplaneringen som diskuteras i tråden...

• Rösta upp 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Där har vi ytterligare en sak, den historiskt höga beskattning som varit under alla S-år har gjort att vi inte haft råd att äta ute som de gör i sydligare länder, därmed färre restauranger och omysigare stadscentrum när alla kurar hemma tuggandes gammal Skogaholm.

Skattetrycket är högre i Danmark än i Sverige.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idag ja!

Nä, vi har tävlat om positionen att vara världens hårdast beskattade land i minst trettio år. Ömsom Danmark, ömsom Sverige, men skillnaden har aldrig varit mer än avrundningsfel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag förr spelade Sim City (som bäst var den i versionen som hette Sim City 2000, tycker jag) skapade jag alltid blandade zoner enligt mönster liknande detta:

[+] Aaah... SimCity! :ThumbsUp: 2000 är bra, men jag gillar 3000 med. Är väl i 3000 som det kom med vattenledningar och tunnelbana o sånt.

Det spelet kan man fastna i, i timmar. geek.gif

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske blandar jag ihop namnen? Jag menar den med vattenledningar och sånt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske blandar jag ihop namnen? Jag menar den med vattenledningar och sånt.

Jag tror det var i 3000 som det kom in mer 3Dvyer, bättre grafik, vattenledningar o sånt.

Skulle vilja ha (el prova) SimCity4... verkar riktigt kul. Finns visst ngt DeLuxepaket man kan skaffa till. Då kan man tydligen "hoppa in" i en polisbil vid ett rån osv... ^_^

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror det var i 3000 som det kom in mer 3Dvyer, bättre grafik, vattenledningar o sånt.

Skulle vilja ha (el prova) SimCity4... verkar riktigt kul. Finns visst ngt DeLuxepaket man kan skaffa till. Då kan man tydligen "hoppa in" i en polisbil vid ett rån osv... ^_^

Slogs den inte ihop med spelet The Sims ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej men det finns/fanns även ett tillägg där att kunna stoppa in sina Sims-figurer i SimCity. Är glad att de inte går närmare än så. Är inget fan av Sims.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej men det finns/fanns även ett tillägg där att kunna stoppa in sina Sims-figurer i SimCity. Är glad att de inte går närmare än så. Är inget fan av Sims.

inte jag heller.... det var bra när det behandlade hur stan växer på ytan

att bilda en familj i ett av husen är en helt annan sak, då ligger fokus på karaktären i huset än själva staden

så i och med sim 4 så försvann mitt intresse för Sim City

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Var det inte vattenledningar i SimCity 2000?

Spelade SimCity massor när det släpptes på Amiga början av 90-talet. Man kunde trycka ner caps-lock och skriva FUND för att få mer pengar som fusk. Gällde att göra det innan man började bygga eftersom det blev jordbävningar och bränder som resultat av "fusket".

EDIT: Visst var det så, http://sv.wikipedia.org/wiki/Simcity_2000

Ett nytt underjordiskt lager introducerade vattenledningar och tunnelbanor. Nya typer av byggnader var sjukhus, fängelser, skolor, bibliotek, museum, parker, hamn, djurpark

Redigerad av mattem

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu ser jag att det var 3000 jag menade.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I Danmark har man, som jag så ofta för döva öron (eller snarare blinda ögon) predikat här på forumet, en lag som förbjuder etablering av jättelika-köp-malls av USA-typ på kort bilavstånd från städernas, och framförallt småstädernas centrum. Därför är bilden som Semmelman målar upp i trådens första inlägg helt otänkbar i det landet.

Som "motbevis" förslår jag ett besök på Prøvestenen i Helsingørs utkant. Helt klart ett köpcentrum med stor P-plats och alla andra attribut som kännetecknar just ett köpcentrum.

http://www.proevestenscentret.dk/

Man behöver inte förbjuda, det räcker att inte ge bygglov... borstatanderna.gif

Eller göra en miljökonsekvensutredning... Problemet är bara att då snor grannkommunen etableringen.

Grannkommunen måste väl också göra en miljökonsekvensutredning? Eller har jag missat något?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänk om det rent av skulle va så att det är dansk alkoholkultur som räddat de danska centrumena?!?!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Grannkommunen måste väl också göra en miljökonsekvensutredning? Eller har jag missat något?

Så länge det inte finns lagkrav på att man *måste* göra en miljökonsekvensutredning, och att man dessutom måste följa slutsatserna i utredningen, och att utredningar alltid utförs av samma grupp av individer så är utrymmet för tolkning av utfallet tämligen stort. Dessutom, en miljökonsekvensutredning måste också ta med de positiva effekterna av en minskad biltrafik i stadens centrum, men behöver inte nödvändigtvis omfatta miljökonsekvensen i Eslöv om utredningen görs i Kävlinge :)

Redigerad av Bo_H

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...