Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur växer en stad på bästa vis?


Semmelman

Rekommendera Poster

  • Svars 67
  • Created
  • Senaste svar
Mattiasgbg

Så i det fallet är det inte rekommendabelt att titta på den danska lösningen. Varför det? Konsekvenserna för det danska eller tyska samhället verkar inte vara svårare än för "den svenska modellen" att ha ett systembolag att handla på har här. "Folk" super inte mer i Danmark (inte mindre heller för den delen), samtidigt som den illegala hanteringen är mindre, mindre utrymme för kriminella ligor och organiserad brottslighet. Jag är onekligen förvånad att man inte låtit bolaget gå samma väg som apoteket.

 

Enda fördelen, egentligen, som jag kan se med systembolaget är att i och med att det är ett stort företag i monopolställning har de ekonomiska muskler att ta in ett högkvalitativt sortiment. Jag tror inte jag hade kunnat hitta mina favoritsorter på ICA eftersom jag vet vilka sorter jag köper på Irma när jag veckohandlar.

Den illegala svenska alkoholmarknaden beror väl till största delen på skillnaden i alkoholskatt mellan Sverige och intilliggande länder och inte på vilka affärer som säljer alkoholen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där har vi ytterligare en sak, den historiskt höga beskattning som varit under alla S-år har gjort att vi inte haft råd att äta ute som de gör i sydligare länder, därmed färre restauranger och omysigare stadscentrum när alla kurar hemma tuggandes gammal Skogaholm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag förr spelade Sim City (som bäst var den i versionen som hette Sim City 2000, tycker jag) skapade jag alltid blandade zoner enligt mönster liknande detta:

 

M = affärer

X = industri

O = bostäder

H = vägar

 

 

HHHHHHHHHHH

HXXXXHOOOOH

HXXXXHOOOOH

HXXXXHOOOOH

HHHHHHHHHHH

HMMMMHOOOOH

HMMMMHOOOOH

HMMMMHOOOOH

HHHHHHHHHHH

 

Tyvärr var det inte särskilt bra. Det blev alltid mycket bättre om man gjorde jättezoner av varje, skilda från varandra. Lite som den oönskade stadsplaneringen som diskuteras i tråden...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag förr spelade Sim City (som bäst var den i versionen som hette Sim City 2000, tycker jag) skapade jag alltid blandade zoner enligt mönster liknande detta:

[+] Aaah... SimCity! :ThumbsUp: 2000 är bra, men jag gillar 3000 med. Är väl i 3000 som det kom med vattenledningar och tunnelbana o sånt.

 

Det spelet kan man fastna i, i timmar. geek.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske blandar jag ihop namnen? Jag menar den med vattenledningar och sånt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske blandar jag ihop namnen? Jag menar den med vattenledningar och sånt.

Jag tror det var i 3000 som det kom in mer 3Dvyer, bättre grafik, vattenledningar o sånt.

 

Skulle vilja ha (el prova) SimCity4... verkar riktigt kul. Finns visst ngt DeLuxepaket man kan skaffa till. Då kan man tydligen "hoppa in" i en polisbil vid ett rån osv... ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror det var i 3000 som det kom in mer 3Dvyer, bättre grafik, vattenledningar o sånt.

 

Skulle vilja ha (el prova) SimCity4... verkar riktigt kul. Finns visst ngt DeLuxepaket man kan skaffa till. Då kan man tydligen "hoppa in" i en polisbil vid ett rån osv... ^_^

Slogs den inte ihop med spelet The Sims ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej men det finns/fanns även ett tillägg där att kunna stoppa in sina Sims-figurer i SimCity. Är glad att de inte går närmare än så. Är inget fan av Sims.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej men det finns/fanns även ett tillägg där att kunna stoppa in sina Sims-figurer i SimCity. Är glad att de inte går närmare än så. Är inget fan av Sims.

inte jag heller.... det var bra när det behandlade hur stan växer på ytan

att bilda en familj i ett av husen är en helt annan sak, då ligger fokus på karaktären i huset än själva staden

så i och med sim 4 så försvann mitt intresse för Sim City

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var det inte vattenledningar i SimCity 2000?

 

Spelade SimCity massor när det släpptes på Amiga början av 90-talet. Man kunde trycka ner caps-lock och skriva FUND för att få mer pengar som fusk. Gällde att göra det innan man började bygga eftersom det blev jordbävningar och bränder som resultat av "fusket".

 

EDIT: Visst var det så, http://sv.wikipedia.org/wiki/Simcity_2000

 

Ett nytt underjordiskt lager introducerade vattenledningar och tunnelbanor. Nya typer av byggnader var sjukhus, fängelser, skolor, bibliotek, museum, parker, hamn, djurpark

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu ser jag att det var 3000 jag menade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Danmark har man, som jag så ofta för döva öron (eller snarare blinda ögon) predikat här på forumet, en lag som förbjuder etablering av jättelika-köp-malls av USA-typ på kort bilavstånd från städernas, och framförallt småstädernas centrum. Därför är bilden som Semmelman målar upp i trådens första inlägg helt otänkbar i det landet.

Som "motbevis" förslår jag ett besök på Prøvestenen i Helsingørs utkant. Helt klart ett köpcentrum med stor P-plats och alla andra attribut som kännetecknar just ett köpcentrum.

http://www.proevestenscentret.dk/

 

 

Man behöver inte förbjuda, det räcker att inte ge bygglov... borstatanderna.gif

Eller göra en miljökonsekvensutredning... Problemet är bara att då snor grannkommunen etableringen.

Grannkommunen måste väl också göra en miljökonsekvensutredning? Eller har jag missat något?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk om det rent av skulle va så att det är dansk alkoholkultur som räddat de danska centrumena?!?!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så länge det inte finns lagkrav på att man *måste* göra en miljökonsekvensutredning, och att man dessutom måste följa slutsatserna i utredningen, och att utredningar alltid utförs av samma grupp av individer så är utrymmet för tolkning av utfallet tämligen stort. Dessutom, en miljökonsekvensutredning måste också ta med de positiva effekterna av en minskad biltrafik i stadens centrum, men behöver inte nödvändigtvis omfatta miljökonsekvensen i Eslöv om utredningen görs i Kävlinge :)

 

Trodde nog det var något sådant. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Var en intressant artikel om detta i DN idag men jag kan fan inte hitta den på nätet, men i korthet gick den bla ut på att invandrare, och svenskar förr, startade verksamheter i liten skala, en liten butik t ex, kanske på nedre botten i huset man bodde i, tyvärr när man byggde miljonprogrammen var idén den motsatta där byggde man sovsatelliter utanför stan och transport in till stan där man skulle gå till sina jobb, kontor, stora affärer, fabriker, detta sätt att bygga bygger in segregation, dagens invandrare kan inte lika lätt starta små butiker t ex där de och folk bor för det finns inte såna lämpliga lokaler helt enkelt, och få de fina jobben i city kräver mera att man kan svenska och har god utbildning och redan är inne i da shit, alltså får de svårare att komma in i samhället, p g a hur man planerar och bygger.

Hade vi istället byggt våra städer mer som i Danmark :) småskaligt så finns det flera små bättra passande lokaler för alla att starta små verksamheter i. Man kan inte vara stora som Ericsson och Alfa Laval direkt från start man måste ju börja nånstans. Och vad som är intressant i detta är alltså att arkitektur, samhällsplanering är så viktig, man kanske inte tror det vid en snabb anblick men det är som i denna artikel jag inte kan länka till enormt betydelsefullt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag såg ett program som gick för nåt år sen och som handlade om bara ett enda hus Le Courbusier (urs stavning) hade byggt i jag tror det var frankrike, el spanien, hur som helst han hade smart nog byggt i nedre plan en lång gång med små butiker utefter folk, de boende, kunde starta butiker i eller frisörer eller vad som helst, huset hade sin egna galleria i huset alltså, fullkomligt lysande! Detta sätt att bygga sammanförde de som bodde där på ett annat sätt, de sågs i affärerna och hos frisören, och butiksinnehavaren och frisören bodde där, alla kände alla. Ville nån starta en ostbutik kunde man göra det och bar det sig inte så ja man hade alla fall prövat vingarna. Och skulle man lyckas väldigt bra med nåt ostsuffleérna så är det bara att föra ut konceptet om man ville växa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...